Voor een zelf te bouwen voorversterker ben ik eigenlijk op zoek naar het principe schema van een loudness schakeling.
Voor wie niet weet wat ik bedoel; het is dat knopje op een versterker die een extra versterkte lage tonen (bass) weergave geeft.
Graag zou ik wel eens willen weten hoe dit elektronisch gedaan wordt.

Jazeker Fred, ik wist niet dat dit geheel passief met weerstanden en condensators word gedaan.

Eigenlijk wilde ik een versterker trapje (met opamps) maken welke alleen de lage tonen versterkt tot zón 300Hz.
Ik heb een gemodificeerde Deliyannis flter geprobeerd, wat eigenlijk een soort Baxandall regeling is om die frequenties wat te versterken.
Maar dit werkte alleen over een klein bereik 70-130Hz met een piek op 90Hz. Uiteindelijk heb ik dan toch maar een Baxandall regeling (alleen voor de bass weergave zonder treble) gemaakt die geen pieken in de uitgangs- amplitude heeft.

Als iemand een beter idee heeft om die lage frequenties te filteren en te versterken dan hoor ik dat graag.
Maar dan met een minimum aan opampjes.

Je bedoelt eigenlijk geen loudness, maar wat men noemt een 'bass boost'...
Kan ook met een equalizer ic als de BA3812L van Rohm.

Of een "alles-in-1", zoals bv. de LM1036N, dan heb je volume, balance, bass, treble en loudness bij elkaar; in te stellen met vier ingangen tbv. potmeters en 1 input voor de loudness-schakelaar.

Of je neemt iets als de TC9211P, die wordt digitaal aangestuurd.

Even zoeken op "electronic volume control ic" en je krijgt massa's mogelijkheden.

@fred101 Eh Fred, die potmeters met extra aftakking(en) op de koolbaan zijn al een paar jaar decennia niet heel erg courant meer te noemen hoor...

Het speciale aan een loudness is dat hij alleen actief is bij lage volumes, vandaar de koppeling aan een centertab van de volumepot.

Pots met zo een tab zijn volgens mij echter niet gemakkelijk nieuw te krijgen, allicht kun je iets verzinnen om daar omheen te komen. Bij digitale sturing lijkt het mij gemakkelijk te doen, of anders allicht iets met een viergangenpot ?

Ik gaf die link alkeen omdat hij het principe wilde weten en dat stond hier wel mooi.
Ik heb een Philips uit de jaren 30 ( arbeiders kastje) waar ook zo'n wazige potmeter in zit. Dat is nog niet eens loudness.

Dat principe is zeker interessant, omdat die regeling afhankelijk is van het volume. En er ook nog "vreemde" potmeters bij worden gebruikt, maar het lijkt me niet voor mij de juiste oplossing.

Ik gebruik hier een simpele opamp schakeling welke een boost geeft voor de hogere frequenties, zeg maar een soort pré-emphassis.
Dat kan ik doen voor 1,2,4kHz enz. een zelfde soort schakeling heb ik nu nodig die alles onder die frequenties versterkt.

Vervolgens wil ik dan nog alles gaan scheiden in banden door band doorlaat filters. Daar voor of erna ook nog een AGC regeling en VU meter voor iedere band. Afijn een heel project dus, waar ik ook heel veel dingen moet gaan proberen om het ook zo werkend te krijgen als ik het hier schrijf.

Je bedoelt eigenlijk geen loudness, maar wat men noemt een 'bass boost'...
Kan ook met een equalizer ic als de BA3812L van Rohm.

Inplaats van band-doorlaat filters zoiets, maar heb je dan geen hinderlijke bulten in de doorlaat?
Met band-doorlaat filters lijkt me dat niet het geval, zeker als die niet zulke steile flanken heeft net buiten de doorlaat frequentie.

Een dergelijke makkelijke schakeling is zeker verleidelijk, scheelt ook een berg metaalfilm weerstanden rond de filters die ik dan zou moeten bestellen.
Stel nu dat die doorlaat op papier er wel wat hobbelig eruitziet, is dat dan ook hoorbaar?

Wat u nu omschrijft is wel iets heel anders als de 'fysiologische volumeregeling' zoals loudness was in de vorige eeuw. Is een DSP danwel de bekende Behringer Ultradyne Pro dan niet meer de weg om te gaan ?