Hallo,

Ik wandelde voorbij een winkel die groenestroomproducten verkoopt. Ik keek wat door de etalage en naast typische dingen zoals zonnepanelen en warmtepompen stond er een ook een affiche voor de Optivol.

Dat intrigeerde me, omdat ik niet echt kon opmaken uit de affiche wat het juist doet, maar het belooft wel een significante besparing, bijna zonder moeite.

De winkel was dicht dus ik kon geen informatie vragen, maar op de site is wel wat te vinden: http://www.opteco.be/optivolt

OptivoltNL (http://www.optivolt.nl/Visie.aspx) lijkt een firma die power factor correctie/energy monitoring/power quality producten levert, ik denk dat ze niks te maken hebben met het product in kwestie want dat staat niet op hun site. Ze lijken ook meer geintereseerd te zijn in dingen >100kW ipv residentieel gebruik...

Het enige beetje technische informatie dat ik kan vinden is:

>Wat zijn de belangrijkste onderdelen van OPTIVOLT?
>OPTIVOLT gebruikt het principe van de phase-locked loop (PLL). Het >elektrische signaal wordt om de 2 miliseconden geanalyseerd door een >afvlakspoel voor de harmonische filter en een microprocessor.

en: http://www.optivolt.com/doc/optivoltNL.pdf

Op de site staat dat het apparaat tussen de inkomende stroom en de verdeelkast staat. Het fysieke bakje (lag ook in de winkel, maar moeilijk te zien van buiten) lijkt daar geen voorziening voor te hebben, er is enkel een input. Het lijkt mij dus dat het gewoon als verbruiker wordt aangesloten. EDIT: Op pagina 6 van de PDF staat idd dat het parallel aan je net wordt aangesloten en niet in serie.

Dit suggereert dat je powerfactor beter maakt. Ik kan me voorstellen dat je dan iets bespaart door minder verliezen in de kabels (die blindstroom geeft immers ook ohmse verliezen), maar als dat 20% van je verbruik is zijn de kabels al lang opgefikt denk ik. Bovendien, als het parallel aan je net staat kan het de stromen door je net niet meten, hoe weet het welke complexe impedantie het moet aanbieden om je powerfactor 1 te maken?

Het lijkt me dus dikke oplichting...

EDIT3: https://www.youtube.com/watch?v=TBRsN0gBHpw - Demovideo. Stroom neemt af, dus lijkt gewoon de blindstroom van de ballast te compenseren. Als er echt een afname was in actief vermogen hadden ze wel een wattmeter ofzo gebruikt denk ik.

Ik ga hier geen woorden aan vuilmaken, behalve één woord: oplichterij.

net zo'n meuk als die stroombespaaradapter van een bepaalde energieleverancier. net als een 10 jaar terug de kalkmagneet voor over de hoofdwaterleiding, wat een beetje marketing als niet doet :)

Binnenkort verkrijgbaar via tell-sell :P

Een mooi grafiekje, met wat getallen in de assen, maar waar we het over hebben staat er niet bij.

wel staat er bij :

Deze dalingen zijn het gevolg van de inductieve en capacitieve elementen, die minder reactieve energie (kVAR)
verbruikten.

Ofwel, het zoveelste product dat iets met de arbeidsfactor claimt te doen.

ALS het ding zou doen wat hij zegt te doen (vermindering van blindstroom), en ALS iedereen het zou gebruiken, dan zou dat gunstig kunnen zijn voor de leveranciers.
Helaas geeft jouw eigen meter het verschil echter niet aan.

Voor grote verbruikers, zoals fabrieken, ligt het anders, Maar die hebben voor blindstroomcompensatie echt geen Optivoltje nodig. Daar zijn degelijker oplossingen voor - hoofdzakelijk een condensatorbank.

Ze misbruiken dus de naam van Optivolt voor hun leugenarij.
Er wordt namelijk niets bespaard op de elektriciteitsrekening van de gebruiker.
Als ik Optivolt was zou ik daar toch wel werk van maken.

'T is toch een vorm van reclame :P

Quote van de optivolt site:

Het is gecertificeerd door VERITAS en gecontroleerd door onafhankelijke instanties.

Waarbij VERITAS een link is, als ik op die site het stukje (over "ons") over hun lees dan lijkt het me een soort kema keur? Die kijkt of het elektrisch veilig is maar controleren of je iets nuttigs koop (ipv een stuk plastic) doen ze niet..

wat een beetje marketing als niet doet :)

Yep. Da's ook de voornaamste reden dat de meesten iets M$-achtigs draaien: marketing.

Zou het ongeveer hetzelfde effect hebben als het 'inspelen' van kabels door de haai-enders?

Ik zou dit ding wel eens open willen zien. Lijkt me ook wel een aardige voor een consumenten programma op TV.

[Bericht gewijzigd door EricP op (16%)]

Op 2 juni 2013 12:07:27 schreef Timpje:
Quote van de optivolt site:
[...]
Waarbij VERITAS een link is, als ik op die site het stukje (over "ons") over hun lees dan lijkt het me een soort kema keur? Die kijkt of het elektrisch veilig is maar controleren of je iets nuttigs koop (ipv een stuk plastic) doen ze niet..

Tja gekeurd, gecontroleerd, getest, wat er noot bij vermeld word is wat de uitslag was, waarschijnlijk afgekeurd !

Als je bij een situatie met een TL-ballast ziet dat de afgenomen stroom netter wordt, zit er gewoon een parallellcondensator van een paar uF in. Doet prima zijn werk in die ene specifieke situatie.

@Shiptronic Soms staat er zelfs "goed gekeurd", hetgeen toch echt iets anders is dan "goedgekeurd".

Zo'n "Optivolt Energy Reducer" reduceert maar op 1 moment energie van betekenis: op het moment van aanschaf in de portemonnee van de koper...

-EDIT-

Ook geinig: In de demofilm die aan het eind van de startpost genoemd wordt zie je een demonstratiekoffer opengaan waarin in een kartonnen (!) frontplaat twee metertjes, een schakelaar en een Optivolt zitten. Even later, op 0:40, blijkt daar spontaan ook nog een stopcontact bijgekomen te zijn...

Misschien is het spontaan verschijnen van stopcontacten wel de besparing?

In die .pdf staat een interessante zin:
"De oprichters van OPTIVOLT hebben vaste voet op de Franse en Europese markt gekregen"

Is waarschijnlijk een typefout. Er zou moeten staan:
"De oplichters van OPTIVOLT hebben vaste voet op de Franse en Europese markt gekregen"

bureau veritas, die kom je maar al te vaak tegen eigenlijk. evengoed zijn er ook stekkerblokken met kemakeur die ik alleen als deurstop zou gebruiken, wat een rommel zeg..

Veritas controleert vooral de bedrijfsvoering en procedures. Ze kijken niet naar produkten, maar alleen of die produkten volgens de juiste procedures tot stand gekomen zijn. Onder de goedkeuring van Veritas kun je dus gewoon nepprodukten verkopen.

Niet aan beginnen, oplichterij dus. Kassa of Radar had ook een keer zoiets getest, ook een keer voor zoiets in de auto, bleek humbug te zijn.

Veritas doet volgens mij vooral processen, zoals voorraadbeheer, ISO achtige productielijnen e.d. In de praktijk betekent het niet zoveel want die zelfopgelegde controles zie je altijd aankomen. In tegenstelling tot bijvoorbeeld belasting- en voedselcontroles.

een kennis kwam een tijd terug uit china terug met een stel led lampen van daar in het winkelcentrum. raar genoeg met het CE keurmerk. dat zou er alleen op mogen staan als degene die het keurmerk heeft gegeven in europa woonachtig is.. het was niet het C E china export keurmerk, maar die afstand tussen de letters zullen ze niet zo nauw nemen denk ik..

bij kema keur komen ook producten langs welke ze ooit een keurmerk hebben gegeven. is er sinds de laatste keuring een aanpassing aan het product gedaan komt er een herkeuring of het nu ook wel voldoet aan de normen..

Veritas doet volgens mij vooral processen, zoals voorraadbeheer, ISO achtige productielijnen e.d. In de praktijk betekent het niet zoveel want die zelfopgelegde controles zie je altijd aankomen.

Vandaar ook dat ik erg sceptisch tegenover ISO900[01] ed. sta. Wat je hier feitelijk zegt is dat wanneer je omschrijft hoe je rommel maakt je daarna gecertificeerde rommel kunt maken. Feit is dat het rommel blijft...

Voor wat betreft dat CE-merk: zou er ooit wel eens gecontroleerd worden of dat er terecht op staat?? Nee? Probleem opgelost.

Dat is volgens mij precies het probleem met de CE, KEMA, TUV, etc. keurmerken; ik heb al tig producten gezien waar zo'n keurmerk op staat, waarvan ik me echt niet voor kan stellen dat ze daadwerkelijk goedgekeurd zijn. Wie controleert of ze er wel terecht op staan, en wat is de sanctie voor het valselijk gebruiken van zo'n keurmerk? Daarmee zijn ze eigenlijk totaal nutteloos voor alles wat uit China komt, als er geen bekend Europees bedrijf achter staat als importeur of fabrikant.

Wat ISO9001 betreft: als een bedrijf met zo'n certificaat de eerste keer prutswerk levert, kun je er beter geen zaken mee doen, want het certificaat zou in principe moeten betekenen dat ze consequent op dezelfde manier werken; de volgende keer zullen ze dus, volledig volgens de beschreven procedures, weer prutswerk leveren.

Een "fout" die veel mensen maken is dat de CE markering een keurmerk is.

CE is GEEN keurmerk.

Een CE markering is voor veel (ook niet-elektrische) producten verplicht bij verkoop of import binnen de EU.
Die CE markering mag de importeur (of fabrikant) plaatsen als zijn product aan de wettelijke eisen voldoet.

Egenlijk "moet" plaatsen, want zonder markering is verboden. En niet voldoen aan wettelijke eisen is ook verboden...

Ik denk dat je veel keurmerken en certificaten kan vergelijken met een rijbewijs. Iedereen doet z'n best en met de beste intenties slaagt ook 99,9% vroeger of later, maar toch zie je genoeg zuiplappen en snelheidsduivels.

Het grote verschil is echter dat de 'examinator' grof betaald wordt door het aanvragende bedrijf, het controlerende bedrijf zal iets zeggen als:"Alles okay, deze verbeterpunten bekijken we volgend jaar (en anders het jaar daar op)"

(anders zou het bedrijf het wel eens kunnen opgeven of naar een ander certificeringsbedrijf stappen)

Meneer Einstein zei al energie kan niet vernietigd worden en niet gemaakt worden, er zijn wel energiedragers die in een andere vorm van energie kunnen overgaan. Dus als er 1 KWh afgeleverd wordt achter de meter kan daar niet meer energie uitkomen met de optivolt. Ooit eens eendemo van zoiets meegemaakt bij een klant, de meetapparaten van de verkoper gave echt behoorlijk minder aan , het was alleen jammer dat de meter van het energiebedrijf zich daar niets van aan trok :)