ikea gordijnen motoriseren

Hallo,

het is al vaak voorbij gekomen: hoe je gordijnen motoriseren.

ik ga het ook proberen.

wat heb ik al: ikea rolgordijnen die je nu manueel kan neerlaten door middel van een kopen-touw.

Wat ik nog ga aanschaffen

a)een RB-35 motor zijn; deze motor komt naar voren als degelijk en sterk.
b)een motorophanging zodat deze kan vastgemaakt worden.

ik zoek wat tips en hulp bij de mechanische bevestiging en hoe ik de overbrenging kan doen van de motor naar het gordijn. Hoe kan ik op die as iets bevestigen dat niet gaat draaien ? ik vraag me ook af of ik er goed aan doe de knopenkoord te blijven gebruiken ? een dunne getande transmissieriem lijkt met beter.

Daarnaast ben ik ook op zoek naar een goed eindcontact: kan iemand een bepaald merk en type aanraden dat hiervoor dienst kan doen ?

Ik ga eerst proberen dit perfect te laten werken manueel met een schakelaar. Nadien ga ik het proberen te automatiseren. Een logo en arduino heb ik al. Het eerste kan ik wel programmeren, het tweede moet ik eens serieus op studeren.

dank

Ik heb geen tips, maar een idee, maak een buismotor. Dus je motor steekt in de buis.

Aantal wentelingen tellen in plaats van een eindcontact is ook een idee, een rolgordijn dat goed vast zit kan bij wijze van uitzondering best een stukje te ver uit- of indraaien. (ikea is helaas geplakt denk ik, ligt aan het type)

Ik heb ook van die rolgordijnen gemotoriseerd. De poelie waar het knopentouw in draait heb ik laten zitten en daarin loopt een ronde snaar of grote O-ring. Een motor met vertraging en een kleine kleine poelie zit aan de andere kant van de ronde snaar. De motoren worden (voorlopig) geschakeld door een 12kanaals relais print met draadloze afstandbediening van Niels, en dat alles werkt goed. Nog te doen de 7 gordijnen elk voorzien van 2 lichtsluisjes om op en neer eind te schakelen zodat alles verder geautomatiseerd kan worden.

een buismotor kan wat duur zijn.

een lichtsluis, daar dacht ik ook aan.

hebben jullie referenties naar de gebruikte onderdelen, dat zou me al goed verder helpen

dank