Stond vroeger in de NEN1010. De laatste uitgave van die norm heb ik niet maar ik ga er van uit dat op dit punt de NEN1010 hetzelfde beschrijft.

Op 30 juni 2013 19:04:51 schreef Skysoft:
een schone aarde laten slaan voor één kabel, waar UTP waarschijnlijk voldoende zou zijn, is overdreven.

Schone aarde is sowieso een illusie.
Het punt is dat je alles op één potentiaal brengt, dus kan gewoon aan het centraal aardpunt in de meterkast.

Een afscherming die maar aan één kant geaard is werkt alleen tegen elektrische stoorvelden. Wil je ook afschermen tegen magnetische velden, dan moet je beide zijden aarden. Maar dat levert weer het risico dat er aardstromen over je afscherming gaan lopen en dan ben je nog verder van het pad af.

Conclusie: vergeet dat hele aarden, het is in een huisinstallatie nergens voor nodig. Neem dus gewoon UTP. Of als je toch FTP gebruikt, laat die foliemantel dan los.

Ik ga binnenkort aan de slag met een paar high-powered WiFi zenders (onder andere Ubiquiti Bullet M2HP (600mW), icm 24dBi grid antenne). Zou het in dat geval wel lonen om (S-)FTP kabels te gebruiken?

Dan helpt een weerstand in dit geval dus niet echt.

Volgens mij ben ik niet helemaal duidelijk geweest. Het deel waar spanningsvoerende kabels liggen is tussen de muurdoos boven en de router. Dit deel is eigenlijk het meest rommelig. Alle kabels liggen over elkaar heen onder de verwarming en achter de kasten. En daarbij horen ook de voeding adapters welke in de verdeeldozen zitten. Niet een uiterst bedreigende situatie, maar toch. Ik heb bovendien eigenlijk helemaal geen ruimte voor een wandgoot.
Op dit moment is het zo dat de weggewerkte ftp kabel alleen zou komen te liggen. Maar ik heb al enkele malen de gedachte gehad "Ik ben het onweer zat, ik koop mezelf een generator als alternatieve voeding". En waar zou ik de alternatieve leiding langs leggen? precies, langs dezelfde route. Maarja, dat is misschien nogal een overdreven gedachte, maar ik houd ervan om mogelijkheden open te houden.

Hmm, vanaf glasvezelmodem naar router, vanaf router weer glasvezel, van glasvezel terug naar router. haha, dat zou grappig zijn. Daarvoor zou ik wel speciale routers nodig hebben. Zijn duur, evenals de glasvezel zelf. Een vriend van me heeft bij hun op de boerderij tussen het woonhuis en hun nieuwe megastal werkelijk een glasvezelverbinding voor het netwerk laten leggen.

@ Klaasz:

Dat wordt dus na installatie onderzoeken en meten wat er gebeurd ;)

@ Tommyboy:

UTP en FM gaan volgens mij ook niet erg goed samen, hoewel in dat geval de utp eerder de radio stoort dan andersom, geen flauw idee of een wifi zender iets zou doen.

Op 30 juni 2013 23:47:39 schreef Tommyboy:
Ik ga binnenkort aan de slag met een paar high-powered WiFi zenders (onder andere Ubiquiti Bullet M2HP (600mW), icm 24dBi grid antenne). Zou het in dat geval wel lonen om (S-)FTP kabels te gebruiken?

Nee, want wifi zit in compleet andere frequentiebanden dan bedraad ethernet.

@bitsimman: De FM omroepband overlapt wel met bedraad ethernet.

Op 30 juni 2013 23:22:25 schreef KlaasZ:
Conclusie: vergeet dat hele aarden, het is in een huisinstallatie nergens voor nodig. Neem dus gewoon UTP. Of als je toch FTP gebruikt, laat die foliemantel dan los.

Nee, nooit de foliemantel loslaten!
Als je de folie bij FTP kabel aan beide einden laat zweven verminkt dit je signaal door de capacitieve werking. Netwerksnelheden boven de 10 mbit, zeker bij lange kabels, zijn dan onmogelijk te halen.

Trek gewoon een kabeltje met twee stekkertjes krimpen en klaar, vergeet al die muurdozen en aarding. Desnoods een korte stekker met een verlengblokje van een euro.

Wat ga je er mee winnen? 0.01% kans dat je een keer een routertje moet vervangen vanwege blikseminslag de komende 20 jaar? Of het 'nette gevoel' als na 5 jaar eens een keer een switch vervangt, gaat verhuizen of dat muurtje moet behangen. :)

In militaire/industriele omgeving, oke, en muurdoos is dan ook handiger en netter (en je kan er als installateur meer geld voor vragen).

Zaken loshalen bij onweer? Ik hoor dat echt van niemand meer.

Ik ga de FTP kabel wel aarden. Of ik er een kleine weerstand tussen zet ter voorkoming van het smelten van het shield mocht er een stroom gaan lopen, weet ik nog niet.

Ik haal voor de zekerheid toch van het net wanneer het onweert. Een paar jaar geleden hebben de elektronica zaken in Beilen goed geprofiteerd van een inslag in het net. Als je optelt voor hoeveel duizenden euro's je aan je geliefde elektronica bij je in huis hebt staan, dan is het verwijderen van een stekker uit je net eigenlijk maar een kleine moeite. Sommige elektronica kun je tegenwoordig niet meer voor betaalbare prijs kopen op de kwaliteit die je had.

Op 1 juli 2013 11:10:10 schreef javanree:
Als je de folie bij FTP kabel aan beide einden laat zweven verminkt dit je signaal door de capacitieve werking.

Zal wel een gebrek aan mijn kennis zijn, maar dit kan ik even niet volgen. Of de folie geaard is of niet, de capaciteit van elke ader t.o.v. de folie verandert daar toch niet door?
Ik zou eerder denken: als de folie geaard is, dan heb je signaallek naar aarde via de capaciteiten.

Hoe groot denken jullie dat de impedantie van de aardverbinding of zelfs maar de afscherming zelf is bij de voor dit signaal relevante frequenties.. ?

Ik geen flauw idee, om eerlijk te zijn.

Op 30 juni 2013 14:22:03 schreef bitsimman:
Ik heb uiteraard een snelle inschatting van de kosten gemaakt.

FTP CAT.6 NETWERK KABEL PER ROL (50m): 44,95
...

kijk eens bij netwerkproducten.com Daar heb ik vorig jaar spullen voor mijn thuisnetwerk gekocht (kabel, patchtkastjes en opbouwdozen). FTP CAT 6 kabel is daar 0.75 euro per meter, en een rol van 50 meter kost daar 30.95 euro.

Maar wel bij onwaarschijnlijke prijzen de magneet test doen hé !

(chinese utp/ftp wil nog wel eens een ander metaal dan koper gebruiken, is eerder geloof ik op CO geweest...

Ik heb de spullen besteld en aangesloten. Ik heb de kabel getest en die leek goed te zijn. Het heeft me in totaal wel wat meer tijd gekost dan ik dacht. Het netwerk is goed, de hardware die de provider me heeft gestuurd niet. Ik kan geeneens de DHCP settings aanpassen. |:-(
Maargoed, mijn netwerk ligt er nou wel netjes bij.

Iedereen Hartelijk dank voor alle antwoorden, ideeen en meningen !

Gokje, kabelinternet met een Cisco modemrouter ?
(dan kan het wel via een omweg....)

Bijna goed, Glasvezel abonnement, En een Technicolor TG789vn v3. Heeft helaas geen gigabit aansluiting trouwens (met uitzondering van de WAN poort).

Gokje, je bedoeld te zeggen de tweede router instellen als DHCP server? Router achter router? Ben al aan het zoeken naar een dergelijke oplossing. Heb het idee dat er nogal wat haken en ogen aanzitten.

Het hele probleem is dat ik anders op alle apparaten, bij alle services met handmatige settings, aanpassingen moet maken i.p.v. enkel de router aanpassen.

thuis heb ik de modem als router (bijgebrek van bridge mode)

daarachter een wireless router van tp-link (standaard router + switch + AP ineen).

dhcp van de tp-link aangepast. geeft gewone dhcp uit, maar als gateway address geeft hij het adres van de modem door. DNS ook hardcoded. werkt perfect, zowel bedraad als wireless, maar ook als je direct in de modem prikt.

dit laatste gebruik ik voor gasten, ze kunnen me interne netwerk dan niet zien. verder heb ik niets in mijn modem direct.

verder heb ik in mijn modem wat poorten geforward naar mijn tp-link. die forward ze weer door naar mijn server (ssh op afwijkende poort, etc)

in de praktijk log ik alleen nog maar in op mijn modem om hem te rebooten (hij staat onder een tafeltje)

[Bericht gewijzigd door Progger op (23%)]

Ik heb de taken ondertussen doorgegeven aan mijn tweede router. Mocht ik in de loop der tijd beneden nog iets aan willen sluiten dan zet ik de tweede router gewoon daar neer en zet gewoon een derde router neer voor de switch functie boven.

Dat idee om je gasten gescheiden houden van de rest van het netwerk had ik zelf ook al in mijn achterhoofd.

zelf heb ik achter mijn tp-link nog een switch. ik zou daar geen router voor gebruiken.

als ik een backup van mijn SSD draai gaat dat met 100Mbyte/s naar de server. de router werkt net niet zo efficient als een switch. ook al is dat beter als vroeger, mijn linksys wrt54gl deed 60mbit bedraad.

voor gasten gebruik een mini AP, gevoed uit de usb poort van mn modem:
http://www.tenda.cn/tendacn/product/show.aspx?productid=408

[Bericht gewijzigd door Progger op (20%)]

Bedankt voor de tip.
Ik heb de router al een hele poos hier staan, volgens mij was de reden voor router i.p.v een switch dat ik ook draadloos kon gaan, de router die ik toen had, had dat niet.

interessant die AP, maar er zijn meerdere wegen naar Rome en voorlopig heb ik wel weer genoeg geld uitgegeven aan mijn netwerk.

FTP is een toch een internet protocol en afgeschermde UTP is toch STP ?

UTP: unshielded twisted pairs
STP: shielded twisted pairs
FTP: foiled twisted pairs.

FTP kan ook betekenen: file transfer protocol.

Net als SFTP zowel "shielded foiled twisted pair" als "ssh file transfer protocol" kan betekenen.