Hoi,

Ik wil een buitenradio maken mbv een autoradio en luidsprekers zonder extra versterker en accu.

Nu ben ik niet zo goed met electronica, maar ik vraag me af wat ik nodig heb om een autoradio aan te sluiten qua omvormer en hoe de radio aan te sluiten op die omvormer?

Kunnen jullie me hiermee helpen aub :-s

Thnx!

oude pc voeding is al zat, zoek een atx voeding die kunnen genoeg stroom op 12v leveren..

Misschien ben je wat in de war met de terminologie, en vind je daardoor niet wat je zoekt.

Je hebt helemaal geen omvormer nodig, een omvormer vertrekt van batterijspanning en maakt daar netspanning van, of iets dat daar min of meer kan voor doorgaan. Net het omgekeerde, dus.

Voor jouw idee heb je een netgevoede 12V= voeding nodig. Een PC-voeding kan daar inderdaad prima voor dienen, mits enig geknutsel. Mogelijk alternatief is een goedkope batterijlader, maar dan zou ik toch aanraden er een klein batterijtje parallel aan te zetten, zodat die arme lader een belasting ziet van de soort die hij verwacht en waarvoor hij gemaakt is.

Welkom op het forum.

belangrijkste is de zekering van de radio. deze bepaalt hoe groot je voeding moet zijn.

je kan zo'n voeding pakken. je ziet ze regelmatig op koninginnedag of rommelmarkten:
http://www.marktplaats.nl/a/telecommunicatie/zenders-en-ontvangers/m69…

verder zijn er gigantisch vele topics over geweest. zoek eens op dit forum.

Op 7 juli 2013 13:35:32 schreef big_fat_mama:
Je hebt helemaal geen omvormer nodig, een omvormer vertrekt van batterijspanning en maakt daar netspanning van, of iets dat daar min of meer kan voor doorgaan.

Sorry, maar hier ben ik het absoluut niet mee eens !

Verbeter dan! Wat je nu schrijft is enkel gez__k.
Uiteraard staat het je vrij de zaken anders te zien, je zou best gelijk kunnen hebben, maar draag dan aub constructief bij. Hier heeft T/S niks aan.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op (17%)]

In het spraakgebruik noem je zo'n ding wat de TS nodig heeft in elk geval gewoon een voeding.

Stel je autoradio is afgezekerd op 10A dan is het verstandig om een voeding te gebruiken die ook echt 10A kan leveren. Laat je de radio alleen zachtjes spelen, dan kan je met de helft ook nog wel wegkomen.

Een ATX 2.x-voeding (met P4 certificatie of hoger) is geschikt. Je moet dan de power-on pen op de hoofdconnector aan massa leggen. Daar is wel vaker wat over geschreven op het forum.

Of als je makkelijker of goedkoper aan zo'n voeding kunt komen waar progger naar linkt: die zijn zelfs gemaakt voor dit soort toepassingen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (13%)]

je hebt ook mensen die alles een gelijkrichter noemen, van beltrafo tot inverter, erg handig als die iets uit willen leggen :)

Het woord omvormer betekend niet automatisch dat het van 12volt DC naar een 230volt AC gaat.

Een omvormer kan ook rustig van 24v DC naar 12v DC gaan.

Een losse transformator is ook een omvormer...

Noem mij gerust een zeikerd (vrijheid van meningsuiting) :-)
Maar IK vind jou antwoord nogal beknopt :-)

(Even goede vrienden hoor :-))

Guys,

Thnxs voor jullie hulp zover, ik moet dus een voeding zoeken.

Zou dit ook een optie zijn: (afhankelijk van de zekering van de radio)

http://www.accusafe.nl/shop/voeding/78-industrieele-12vdc-85a-100w-voe…

En zo ja, zijn er aansluitsetjes om deze op een autoradio aan te sluiten of wordt dit kroonsteentjes werk?

Thnx alvast!

Die voeding lijkt me prima. Voor de radio koop je een aansluitsetje, die zijn ook gewoon als connector met losse draadjes eraan.

Dit soort voedingen kan ook.
Aansluitsetjes zijn er vast wel te koop bij auto onderdelen speciaalzaken. maar of het dan nog rendabel is betwijfel ik.

Wat zit er aan je autoradio voor bekabeling / stekker?
Is deze eventuele draad niet lang genoeg om bij de voeding te komen?

Ik ben trouwens aan het denken om deze radio te gebruiken:

http://www.conrad.nl/ce/nl/product/378937?WT.mc_id=google&insert=8…

Zoals ik het lees zou er een zekering in zitten van 10 A

@R_vossen:
Deze voeding zou het wel zijn, en voor de stekkerset kan je eventueel naar een garage
of een auto-audio verkooppunt gaan.
Dan heb je meestal alle aansluitingen bij elkaar, wel even de radio daar naar toe meenemen.
Zoals Paloma vermelde.
Succes er mee, maaaar maak geen burenoverlast :o
MVG Gerard.;)

Daar kan ik inderdaad een aansluitstekkersje bij halen die rechtstreeks op de voeding kan bedenk ik net.

Zou dus redelijk makkelijk moeten zijn .... denk ik.

Blijft de vraag wel of de voeding 8,5 A voldoende is voor de radio 10 A

Hij zal echter altijd zacht staan, als achtergrond geluid voor in de tuin.

Maar functioneert het dan wel met 8,5 A voeding op 10 A radio (neem ik aan)

Voor een stroomverbruik van 10 ampere moet hij wel heel hard staan.
De zekering zou ik dan ook vervangen door een zekering van 8 ampere.

[Bericht gewijzigd door Paloma op (34%)]

Als je zo'n stekkerblok haalt zitten alle draden aan die voor de speakers en de voeding zijn.
Let wel dat er één voor de massa/min is en twee voor de plus,
te weten één voor de continu +12V en één voor de geschakelde ( sleutelcontact ) +12V ,
die kunnen nu samen op de +12V van de voeding.
MVG Gerard.;)

Gerard,

Dat is dan toch gewoon een kwestie van die 2draden op de plus zetten en klaar.

Wat betref de voeding aansluiten op 230v is een kabel strippen en castzetten toch?

Gr

die open frame voedingen hebben wel koeling nodig als ze vermogen moeten leveren, een fan erop zetten of metalen kast gebruiken en de voeding tegen de wand zetten is ook goed.

En niet vergeten, voeding heeft wel een aarde nodig.
En voor de koeling zoals Testman vermelde is geen overbodige luxe, kan een 12V fan zijn.
Alleen als de radio iedere keer spanningsloos word gemaakt raakt die de instellingen ( zenders ) kwijt.
Ook de security code word dan waarschijnlijk ook iedere keer gevraagd.
Dan zou dit opgelost kunnen worden met een diode, weerstand en een kleine ( backup ) accu,een paar AmpereUur.
http://www.uploadarchief.net/files/download/autoradio-voeding.jpg
MVG Gerard.;)

Dus daarom maakt iedereen zon kratradio met een accu?

Dan is geen koeling nodig en houdt hij deze security code vast?

Als ik dus zonder accu werk en haal de stroom eraf vergeet hij alle settings als security code en zenders.

Kan ik eventueel een voeding koen en deze ook op de voeding aansluiten?

En zo ja hebben jullie een linkje van zo'n voeding toevallg :-)

Goede radio's vergeten hun zenders niet bij het uitschakelen van de stroom. Philips had dit op zijn laatst in de jaren '90 al op orde.

@Gerardmonique: Ik was ook niet op een discussie uit, maar heb gewoon mijn oordeel al klaar over de kwaliteit van radio's die niet simpelweg een EEPROM gebruiken om de zenders op te slaan ;)

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (42%)]

@Maarten:
Ik ga niet in discussie, maar ik heb diverse in handen gehad, oa Pioneer, 2X Kenwood die al zijn instellingen reset,
dus iedere keer de code invoeren, en soms ook de voorkeurzenders, en de basisinstellingen. En die waren nog geen 6 jaar.

@R_vossen:
Je kan die voeding wel nemen met een ventilator,
maar wat ik erbij getekent had, is allen om de geheugen vast te houden.
Dus die acccu behoeft maar een kleine te zijn, en de diode met de weerstand zorgt ervoor accu op spanning blijft
en dat de geheugen daarmede op spanning blijft.
MVG Gerard.;

erg weinig recente radio's hebben nog een geheugen wat blijft zonder spanning. een losse accu is ook niet altijd zat, er loopt een 10ma standaard, soms wel meer. een accu uit een accuboormachine is dan al snel leeg met een paar weekjes stilstand..

securitycode vraag een radio bijna nooit meer, er zit tenslotte een frontje op wat eraf kan. wel moet de toonregeling en zenders opnieuw ingesteld worden steeds. ook is vaker de aux ingang of telmute niet ingeschakeld standaard, dat moet via een menu ingesteld worden..

philips had het idd wel met de oude radio's uit de 90's.( ook het portable segement had dat, oa een philips bouwradio op t werk heeft alles nog erin zitten zonder batterijen)

in de keuken had ik een jvc radio die een backup heeft met een eeprom, die hield alles vast met een stroomuitval. was een kd-bt1 uit het duurdere segment toendertijd ..

je kunt ook een versterker gebruiken met een oude gsm als radio, 5v voor het opladen en je bent er. die kan ook mp3 afspelen en dergelijk..

een goedkoop microsetje van marktplaats in een kist bouwen werkt ook, er zijn er bij die mp3 via usb afspelen en nog geen 60 euro nieuw kosten. die hebben al een 230v voeding en een afstandbediening vaak..

Ook alle autoradio's van Sony waar ik mee gewerkt heb hadden een constante spanning nodig om alle instellingen te behouden. De (gele) draad die constant onder spanning gehouden moest worden was ook degene die alle stroom moest leveren.

De (rode) draad die op de accessoirestand of "geschakelde plus" aangesloten moest worden die ging via een 1k-serieweerstandje alleen maar naar een input van de microprocessor. De microprocessor maakte dan weer uit wat er allemaal wel of niet met de constante plus werd doorgeschakeld.

EDIT:

Op 7 juli 2013 18:35:09 schreef maartenbakker:
..... moet je even zoeken tot je een fatsoenlijke radio gevonden hebt.

Hmm, dacht toch dat ik met m'n CDX-C90R headunit icm. een XTC-100DAB DAB-tuner en de noodzakelijke externe versterker best een "fatsoenlijk" modelletje had... :)