Welke elektromotor?

Ik ben zelf de theorie een beetje kwijt. Daarom vraag ik het maar. Tegenwoordig kun je ombouwsets en onderdelen kopen om een auto met verbrandingsmotor om te bouwen naar een electrische aandrijving. Die ombouwsets maken meestal gebruik van een dc motor. Vroeger was dat ook de enige geschikte kandidaat.
Tegenwoordig hebben we mooie electronica waarmee vanuit vrijwel elke spanning vrijwel elk motortype gestuurd kan worden. Dat de snelheid van een kermis draaimolen met bak zout water geregeld moest worden is echt wel verleden tijd.

Waarom gebruikt men dan toch steeds dc motoren met onhandige en slijtage gevoelige koolborstels? Een borsteloze draaistroommotor zou toch veel handiger zijn.

Ik weet wel dat een dc motor en mega koppel heeft. Is dat mischien de reden?

Arco

Special Member

Ja. Van 0 naar 100 in drie minuten verkoopt niet zo goed... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Zit daar zo'n groot verschil in dan? En een sleepring anker motor?

Op 19 augustus 2013 19:42:13 schreef Ex-fietser:
Waarom gebruikt men dan toch steeds dc motoren met onhandige en slijtage gevoelige koolborstels? Een borsteloze draaistroommotor zou toch veel handiger zijn.

Hola, er bestaan ook borstelloze DC motoren: BrushLess DC ofterwel BLDC. Zie het als een uit de kluiten gewassen stappenmotor, die heeft ook geen koolborstels. Het anker is hier een permanente magneet en de stator bevat de spoelen die elektronisch gecommuteerd worden. Het commuteren gebeurd door spoelen in- en uit te schakelen. Het gevolg is dat deze minder vloeiend draait bij lage toerentallen.

Er bestaan ook BrushLess AC motoren, BLAC, zelfde opbouw maar hierbij worden de spoelen elektronisch sinusvormig gecommuteerd wat een superieure soepele loop geeft en zeer precieze positionering.

Koppel is nog steeds de reden. Bovengenoemde servo's hebben een zeer grote power per volume.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
pamwikkeling

Special Member

Bij moderne elektrische auto's gebruikt men ook geen DC motoren meer, maar meer en meer elektronisch geregelde reluctantie motoren.
Deze hebben geen nood aan de (te dure ?) neodymium magneten.

[Bericht gewijzigd door pamwikkeling op dinsdag 20 augustus 2013 00:11:48 (19%)