Hoi,
ik knutsel graag aan audiosystemen en zou wat willen bijleren omtrent het afschermen van signalen. Voor mijn auto ben ik een passieve mixer aan het bouwen: een aluminium doosje als behuizing, de grootte van een sigarettenpakje. Als ingangssignaal is er mijn autoradio en GSM (4x RCA), als uitganssignaal is er 4x RCA voor mijn 4weg externe versterker. Deze mixer wordt niet geplaatst in de buurt van grote storingsbronnen. Doorheen het doosje loopt er geen voeding of dergelijke, er zitten enkel weerstandjes in.
Nu:
Mag ik de kabeltjes en printbaantjes laten lopen zonder shielding?
Mogen het linker- en rechterkanaal naast elkaar lopen op de printplaat, zijnde op 1-2mm van elkaar?
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Beide geen probleem, het zijn vrij laag-impedante signalen. Maar let wel op dat met name je GSM problemen met groundloop kan geven als hij in de auto opgeladen wordt. Hetzelfde geldt voor de radio, maar ik heb het idee dat je in de huidige situatie zonder mixer geen groundloop hebt.
Dat klopt, als ik mijn gsm oplaad heb ik een ground loop probleem. Nu heb ik een ground loop isolator op de radio en alles werkt goed.