Hallo,

Ik bezit een Sony DAT DTC-690 met hetvolgende probleem. Als ik de toets indruk om de cassettelade te openen gaat deze open maar regelmatig gaat deze terug dicht, zonder open te blijven. Alleen als ik het deurtje dan iets naar buiten trek als het open gaat blijft ze open. De deur wordt geopend en gesloten via een snaar door een motortje. Ik heb ondertussen een nieuwe snaar besteld omdat ik vermoed dat dit het probleem is.

Hebben jullie nog andere suggesties?

Alvast dank,

Kenneth

ik denk eerder dat de eindschakelaar het probleem is. deze is dan vuil waardoor de motorsturing meteen dichtloopt..

Er zitten inderdaad 2 schakelaartjes aan de zijkant waar de snaar zit voor de stand van de lade (open/dicht). Beide inspuiten met contactcleaner?

Bij CD-spelers was de snaar voor het laadmechanisme een bekend verschijnsel.

Als de snaar in deze DAT-recorder net zo'n soort korte gladde vierkante snaar is, dan zou het best eens hetzelfde probleem kunnen zijn.

Heb zelf totaal geen ervaring met DAT-apparatuur, dus kan niet uit ervaring spreken.

Het is een vierkant snaartje, 20cm totale lengte. Heb wel gezien dat er een knikje inzit. Toestel heeft lange tijd niet gebruikt geweest.

De posities van de schakelaartjes kunnen niet veranderd zijn daar ze op een printje zitten dat vastgeschroefd zit op het chassis.

Ik heb de indruk omdat het deurtje niet ver genoeg opengaat dat deze terug sluit. En dat zou wel eens met de riemspanning te maken kunnen hebben.

Of eventueel een defect motortje? Maar dat vermoed ik niet...

@Sonytech : heb u een PM gestuurd ivm met ander toestel

Heb gisteren de snaar vervangen maar dat bracht geen oplossing. Het bleek de veer te zijn die op het frontje zit die de juiste veerspanning niet meer had.

Bij het uitwerpen van het cassette compartiment wordt het frontje naar buiten geduwd. Op dit frontje zit een veer, zodat wanneer het compartiment terug wordt ingetrokken, dit front automatisch dicht gaat. Daar deze veer te gespannen stond werd telkens de mechaniek bij het uitwerpen steeds opnieuw teruggeduwd.

Heb nu op dit veertje iets minder spanning gezet en het probleem is van de baan.

Groeten,

Kenneth