DJohnny
Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!
Beste mede forumleden,
Ik heb een aantal vragen over het bypassen van elco's in de voeding van een (zelfbouw) eindtrap. Ik lees op diverse fora dat dit het audiogedrag (met name ruis) zéér ten goede komt. Welnu, ik heb een symmetrische voeding met daarin 8 elco's (4 negatief, 4 positief) van 3300uF / 100V. Nu wil ik deze graag dus gaan bypassen met wat kleinere condensatoren. Nu heb ik 2 vragen:
1. Wat voor condensatoren moeten dit zijn (multilayers?)
2. Wat voor capaciteit moeten deze condensatoren zijn (100nF?)
3. Moet ik alle 8 de elco's bypassen?
In veel (zeg maar gerust vrijwel alle) audio ontwerpen worden 100nF multilayers gebruikt voor het bypassen van bijvoorbeeld opamps. Ik weet niet of dit op dezelfde manier geld voor grote voedingen/elco/s?
Graag hoor ik van jullie, ben wel eens benieuwd na de resultaten!
100nF multilayer is prima. Zet ze dan ook gelijk over de aansluitingen van je brugcel(len). Dit om de schakelpieken van de diodes te dempen.
Één C over de elco's per voedingsrail is voldoende.
I.p.v. vragen had ik het experiment al gedaan voor dat kwartje per C.
DJohnny
Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!
Hugo, thanks voor je snelle en duidelijke antwoord (zoals altijd!).
C's over de brugcel hoef ik er zelf niet bij te knutselen, deze zitten er standaard al op.
Ik wilde in de eerste instantie gaan experimenteren, maar het is nogal lastig om de PCB met de elco's te demonteren (moet een hoop voor losgemaakt worden) dus had het liefst het in één keer goed.
Maar dit moet zeker lukken met jouw gegeven antwoord!
Elco's loshalen zou ik niet doen, als ze niet op hun plek op de print zitten wordt de routing altijd slechter.
Een klein extra c'tje hang ik gewoonlijk onder de print.
Voor het locaal ontkoppelen van opamps als de 5532 volstaat een kleine c direct bij het IC over de voedingsspanning, dus niet naar gnd. Dat voorkomt dat rommel van de voeding in de gnd terecht komt, hij schijnt wel belangrijk te zijn ivm de interne stabiliteit en daarmee vervorming van deze opamp.
Probeer bij experimentele verbeteringen op een of andere manier een beetje te meten, het gehoor is helaas een nogal onnauwkeurig meetinstrument.