Beste mensen, ik ben bezig een versterker te maken voor 8 hoofdtelefoons, allemaal mono, bedoeld voor het weergeven van gesproken tekst.
Ik heb de befaamde LM317 schakeling gemaakt zoals hier beschreven:
http://www.electroschematics.com/6684/lm317-audio-amplifier/
en die werkt wonderbaarlijk goed via een speaker. Daarbij zijn de componenten allemaal erg goedkoop en goed verkrijgbaar en ben je met 8 versterkers zo klaar.
De koptelefoons zijn echter geen 8 ohm maar rond de 200Ω.
Weet iemand welke componenten ik zou moeten aanpassen om er wat meer volume uit te krijgen? Ik begrijp te weinig van het wat onorthodoxe principe..
Ik heb de ingangspot al moeten verlagen naar 470 ohm vanwege oversturing, de 10Ω heb ik naar 51Ω gegooid vanwege de warmte (het blijft klasse A..) maar zonder succes.
Anoniem
Heb je met 1 hoofdtelefoon getest of met alle 8 parallel, dat kan nog al een verschil maken denk ik?
En dan ook nog een weerstand van +/- 12 oompjes daar weer aan parallel dan kom je in d richting van die 8 ohm.
Gr. Hans.
Waarom wil je ook zo'n curiosum gebruiken? Acht hoofdtelefoons van 200 ohm, zet die parallel en de totale belasting wordt 25 ohm, dat stuur je toch probleemloos met lm386. tea2025 (voor stereo) of tda2003?
(edit: sorry, stereo hoefde zelfs niet)
@big_fat_mama: Het is een mooi bedachte schakeling, en ik heb nog zoveel LM317's liggen.
De hoofdtelefoons zijn helaas allemaal wat verschillend dus zomaar parallel schakelen gaat helaas niet.
@h-lab: Daarbij gaat het om 8 verschillende mono signalen, dat was ik vergeten te vermelden.
@nijhuisr: Dank, dát is inderdaad wat ik niet had bedacht, ik dacht de spanning wel even op te krikken maar het hangt op de stroom...
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ik zou niet zoveel moeite doen om een hoofdtelefoonversterker te maken van een IC wat daar helemaal niet geschikt voor is. Een LM386 of LM4865 kost een paar kwartjes...
Wij hebben wel de 7812 gebruikt in omroepsystemen, om audio op de 12v output te moduleren. (zodat je maar twee draden nodig hebt)
Dat gaat prima. Audio wordt op Gnd poot gezet met weerstand ertussen.