Hallo allemaal!

Dit is mijn eerste post dus ik zal me ff snel voorstellen.
Ik ben een 2e Jaars elektrotechniek student aan de haagse hoge school in den haag, en ben zeer geïnteresseerd in muziek.

Nu heb ik alleen een klein probleempje.

Ik ben laatst begonnen met het bouwen van een 100W gitaarversterker.
http://sound.westhost.com/project27.htm

En heb daar zelf allemaal printplaten voor gemaakt, alleen als ik hem test(zoals aangegeven op de website), worden 2 van mijn transistoren verschrikkelijk heet, Telkens de linker van de 2 groepjes. En ik heb geen idee hoe dat komt, ik heb al een aantal meedestudenten ernaar gevraagd en ze hebben ook geen idee.

Het probleem ging wel weg toen ik de instelpot voor het biassen van q12 helemaal dichtdraaide, maar dat kan ook niet helemaal de bedoeling zijn.

Voor het testen van de poweramp heb ik ook de ingang aan de ground gehangen zodat hij niet kan zweven

Natuurlijk heb ik ook wat meetwaardes. Spanningswaardes zijn allemaal correct, alleen over weerstand 16 en 18 staat 0.08V tot 0.2V(afhankelijk van de instelpot)

Hier is het pcb ontwerp van de poweramp
http://i1320.photobucket.com/albums/u530/DA-Drummer/poweramp2_zps38dc8…

en voor de mensen die hem beter willen zien, hij is gemaakt in expressPCB en hier kan je hem downloaden:
http://www.mediafire.com/download/envpqboftm9c4v2/PowerAmp2.pcb

Alvast dank voor uw hulp

Je hebt een wijziging gemaakt rond de stroom-terugkoppeling, ik mis R26.
Is dat bewust ?

Verder staan de powertorren zowel in het schema als op de print parralel, de enige manier om één van een paartje heet te krijgen lijkt mij een verwisseling of verkeerde waarde. Of wat bedoel je precies met de linker van de drie groepjes, welke nummers ?

De routing is niet gunstig, maar het zou wel aan de praat te krijgen moeten zijn.

[Bericht gewijzigd door Aart op (10%)]

R26 moet off board aangesloten worden en ik bedoel met de linker van de 2 groepjes Q8 en Q9(die 3 was een foutje, ga het gelijk aanpassen).
En ik ze btw ook nog niet thermisch gekoppeld(dus nog niet op een heatsink aangebracht)

[Bericht gewijzigd door DA-Drummer op (24%)]

0.08 V / 0.1 ohm is al 800 mA, dus er is veel te veel ruststroom. Kijk eens goed naar de schakeling rond Q12.

Dat er zonder koellichaam maar één van de twee heet wordt kan vervolgens komen door thermal runaway, de schakeling is niet gedimensioneerd op grote verschillen tussen de torren.

Overigens is Q12 op de print op de website thermisch gekoppeld met Q6, dat is wel een goed idee anders loopt de ruststroom onnodig weg als alles opwarmt. In jouw ontwerp kan hij allicht tegen Q10 aan, met een iets tragere werking.

ik kan hem dan toch ook gewoon koppelen aan Q6? want Q10 is zo een grote TIP

Q6 is een driver niet de eindtor(ren) dus die zal niet de "bigpower" verwerken met de bijbehoren warmteontwikkeling. Dus Q8-9-10-en 11.

"Make sure that the bias transistor is attached to one of the drivers"
is het dan juist niet de bedoeling dat ik Q12 aan Q6 vastmaak?

Meestal zet je hem thermisch vast aan het koelblok waar de eindtorren op zitten.

Maar aan een van de driver torren is ook prima.

Thermisch aan de eindtor is beter, aan de drivertor gebeurd het " echte " werk niet . Het thermisch gedrag van je eindtor wordt dan niet gemonitord en het kan dan uit de pas lopen.