Ik wil vanwege de vele defecten het navigatiesysteem van mijn Volvo aanpassen. Nu is het origineel zo dat het systeem RTI van Volvo een mooie monitor heeft die omhoog komt zodra je de auto start en weer omlaag gaat zodra je het contact uitdoet.
Ik heb de hele boel eruit gehaald. Nu kan ik in de behuizing prachtig een TomTom plaatsen. Behalve voeding geen kabels etc. Past er prachtig in met een paar kleine esthetische aanpassingen.
Ik wil dus gewoon de functie blijven gebruiken van het in en uitschuiven van de behuizing.
Ik kom een klein motortje tegen met een wormwieltje die de monitorbehuizing omhoog en omlaag doet.
Heb even getest en op 12v schuift het omhoog. Als ik de polen omwissel schuift hij weer omlaag.
Het geheel zat vast aan een heel circuit dus moeilijk te achterhalen wat welk onderdeel is dat 1. voor de stop zorgt (het motortje blijft draaien) en 2. voor een omwissel zorgt.
Ik hoop dat ik het duidelijk heb uitgelegd zo. Ben maar een leek.
Kortom, ik zoek een relais of iets anders dat die functie kan uitvoeren. Dus omdraaien polariteit en stop.
Ik wil liever geen schakelaar en gewoon vanaf contact opstarten.
Iemand een idee?
Er zijn een paar manieren:
1. eindschakelaars, dit werkt bijna mechanisch, zoals de bediening van een rolluik.
2. lichtsluisje, zoiets als het wieltje in een ouderwetse muis, deze telt hoeveel gaatjes/palletjes er voorbij komen en stopt dan.
3. Magneetschakelaartjes.
Optie 1 is redelijk robuust, maar je hebt wat meer componenten en draden dan bv optie 2, daar komt dan weer een microprocessor bij kijken.
Alle opties zijn zeker gewoon vanaf contact aan te sturen. Ik kan even geen schema vinden maar volgens mij kom je met een relais en wat wisselmicroswitches een heel eind. (Zitten er niet al schakelaars die het begin/einde doorgeven?)
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ter verduidelijking: het is niet goed voor het motortje om te blijven "duwen" als ie niet verder kan.
Het is super simpel om "indien contact aan naar boven" en "indien contact uit naar beneden" te maken. Dat kan met 1 (dubbelpolig) relais.
Als uitbreiding daarop heb je "eindschakelaars" nodig. Die onderbreken de stroom zodra de gewenste positie bereikt is.
Mij lijkt het stug dat die niet al ergens in je volvo gemonteerd zitten.
D'r zijn nog andere meer-electronische oplossingen zoals k7Jz aangeeft, maar dat lijkt me allemaal te lastig en ingewikkeld.
In het verleden wel kachels omgeboud van handmatig naar Ecc, daarbij werd op bv de recirculatie klep een motor geplaats die geen eind schakelaar nodig heeft, maar aan het eind gewoon bleef staan zonder te verbranden.Ze waren er ook indelfde vorm met een potmeter erop zodat je de stand waarin ze staan terug gekoppeld werd . Even zien wat ik nog kan vinden.
dit soort : motor los :
die lopen gewoon door tot de aanslag, en stoppen dan, spanning blijft er gewoon opstaan zonder dat ze verbranden.
Maar kan je qua bediening van het scherm op/neer niet de orginele besturing blijven gebruiken ?
Op 14 oktober 2013 09:42:18 schreef Shiptronic:
...
Maar kan je qua bediening van het scherm op/neer niet de orginele besturing blijven gebruiken ?
Je zou inderdaad de hele oude handel gewoon kunnen laten zitten. Als er ruimte is natuurlijk maar een Tomtom neemt niet zoveel plaats in.
Ik zou indd ook voor de originele besturing gaan
desnoods DAT eruit halen om plaats te maken
verlengen en die print dan ergens anders plaatsen.
OF die microswitches voor stop bij omhoog en stop bij omlaag via een wisselcontact of wissel relay