rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ik heb de lompe ouderwetse versterker vervangen door een 4x4cm class D versterker. Ik heb hem al zeker 5 jaar op de plank liggen, maar nog nooit geinstalleerd.
Het ding draait op 12V. Mijn PC waar de audio vandaan komt heeft ook 12V. Dus ik heb de boel op mekaar aangesloten en... belabberde kwaliteit. Veel ruis uit de PC. Tja eigenlijk valt dat te verwachten.
Anderzijds, De fabrikant van het PAM8160 chipje heeft het over een 10uF ontkoppel-C op de voeding en de chinezen stoppen er 2200uF op.... 200x meer.
Als test heb ik hetding op een batterij voeding gezet: prima. Nu draait ie op een losse 5A 12V voeding. Nu verwacht ik dat het verbruik van deze voeding VEEL meer is dan de 12V*30mA die "normaliter" nodig is. Stel ik trek die 360mW uit de PC voeding, dan zal er toch niet meer dan 360mW / 0.8 = 450mW MEER uit het stopcontact getrokken worden als ik de PC zou gebruiken. Het "standby" verbruik (en 30mA is zo weinig dat je het haast standby kan noemen) van zo'n 5A voeding zal toch wel ruimschoots van die orde zijn? Ik vind het een beetje zonde.
Kortom... Weet iemand een oplossing? Ik ben bang dat als ik een spoel in de voeding opneem, er een (mogelijk chip opblazende!) dip/piek ontstaat in mijn voeding als het gaat resoneren met de 2200uF van het printje en er toevallig die frequentie in de muziek zit.
Zal wel meevallen denk ik. 12Volt 5A is waarschijnlijk een schakelende voeding, maar ook als het een lineaire voeding is wordt het stroomverbruik bepaald door de belasting, dus de versterker.
Dat laatste denk ik ook.
Probeer eens wat er gebeurt als je de voeding van de PC gebruikt en dan het audiosignaal vanaf een andere, batterijgevoede bron laat komen.
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Rew heeft het over RUIS, niet BROM.
Zou het daarbij nog helpen om de voedingsdraden door een ferrietkern heen te halen ?
Denk het wel !
Bij mijn weten helpen ferrietkernen e.d. alleen tegen HF ruim boven het audiogebied.
Natuurlijk kan dat gedemoduleerd worden en ellende geven, maar het zou niet mijn eerste gok zijn. Op de gnd zal echter ook allerlei meer LF rommel zitten.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Bij class D versterkers kan (afhankelijk van het ontwerp) de schakelfrequentie van de voeding wel degelijk doorwerken, ook als die buiten het audiogebied ligt.
Voedingsdraad een paar keer door een ferrietring halen is simpel te proberen.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
re: ferrietkern: OK. Ga ik doen.
Mijn ferrietkern kennis is beperkt. Zowel GND als VCC door de ferrietkern, right? En dan niet als bundeltje er doorheen, maar anti-parallel, dus de GND linksom en de VCC rechtsom?
De groundloop zou moeten meevallen: Als het goed is, zijn beide kanalen gewoon capacitief en differentieel gekoppeld met de ingangen van de PAM8610. Het kan natuurlijk dat ze alle grounds op het printje aan mekaar hebben gehangen, twee condensatoren hebben bespaard en daarmee de mogelijkheid voor "ground loop" hebben gecreëerd. Maar ik denk het niet. Inderdaad: ruis, geen brom.
De oude versterker heb ik getest tot 12Hz. Dat hoor/merk ik nog duidelijk. De nieuwe (PAM8610) houdt er ergens bij de 20Hz mee op. De chinezen claimen 20Hz - 50kHz. Conform specs, zou ik zeggen. (Ik heb effe zitten testen, mijn gehoor houdt tegenwoordig ergens tussen 15 en 16kHz op).
Kortom 50Hz zit ruimschoots binnen het bereik van frequenties wat netjes weergegeven wordt. De boxen kunnen het, de versterker kan het. (De reden dat de oude versterker irritant werd is dat ie (50Hz) ging brommen. Dan kan je een tik op z'n deksel geven en ging het meestal (even) over....)
@arco: Wat ik kwa ruis hoorde was niet een constante fluit of zo. Dat is wat ik van "interferentie tussen de schakelfrequentie van de powersupply en de schakelfrequentie van de class-D" zou verwachten. Eerder bursts van CPU-activiteit die dan weer een pink-noise achtig effect op de luidsprekers geven. Anyway, jou theorie kan ik niet helemaal ontkrachten: Het kan best dat er schakelende voedingen in de PC zitten die (sterk) van frequentie veranderen zodra ze belast worden door... bijvoorbeeld CPU activiteit. Denk aan de 12V -> 1.2V voor de CPU.
[Bericht gewijzigd door rew op (19%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Door sterke CPU activiteit ontstaan er ook kleine verschillen in DC level aan de output in het ritme van de belasting.
Sommige switcher IC's gaan bij lage belasting over op een lagere switch frequentie, of laten zelfs periodiek hele pwm cycli wegvallen.