Ik heb hier een gitaar met piezo element liggen en een mengpaneeltje, nu klinkt het niet al te best als ik deze twee gewoon aan elkaar plug (dit schijnt normaal te zijn ivm impedanties die niet netjes kloppen).
Nu kwam ik in mijn zoektocht naar een oplossing deze preamp tegen:
http://www.till.com/articles/PreampCable/index.html
Het feit dat deze zo klein is èn met fantoom spanning gevoed kan worden leek me een erg mooie combinatie en in ieder geval het proberen waard.
Nu zie ik hier alleen iets vreemds in staan. Hij knoopt pin 1 en pin 3 van de XLR connector gewoon aan elkaar!
Nu weet ik dat pin 1 de ground is en pin 3 'cold' is. Ik heb me altijd laten vertellen dat fantoomspanning aanwezig is beide signaalpinnen (pin 2 en pin 3). Zorgt het verbinden van pin 1 en pin 3 dan niet gewoon voor kortsluiting?
Hij heeft ook een alternatief circuit die draait op een 9v batterij die me veel logischer lijkt maar als het allemaal werkt op phantom power zou dat wel mooi zijn...
Dat valt wel mee, de fantoom wordt gewoonlijk gevormd door twee 6k8 weerstanden naar een +48V voedingsspanning. Dus meer als 7 mA loopt er nooit, en de L en R zijn wat dat betreft onafhankelijk.
Het is echter ook niet symmetrisch meer. Ik zou het aan de andere kant van de kabel doen, dan helpt de symmetrie nog een beetje.
Ah, oké het valt allemaal wel mee dus.
Wat ik mij verder afvroeg. De J201 kan ik niet zo 123 krijgen. Ik heb wel een andere Fet liggen die kan waarschijnlijk de 48 volt niet aan. Is er een manier om deze 48 volt DC te verlagen zonder dat mijn audiosignaal verloren gaat?
Welke heb je dan liggen?
Je kunt niet zomaar een willekeurige fet gebruiken. Mosfets zijn bijvoorbeeld niet geschikt. Je moet hier een fet hebben met negatieve gate-spanning zoals bijv BF245, maar die gaat ook niet hoger dan 30V.
FastFolkert
Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)
Ik heb dit circuitje al meermalen toegepast: http://www.till.com/articles/GuitarPreamp/index.html
Met "willekeurige" N-channel fets, en ook wat geexperimenteerd met de verschillende weerstanden.
Circuitje is prima in de gitaar te bouwen, of evt. als clip-on aan de riem (via korte kabel). In mijn geval loopt de boel wel op een 9V batterijtje maar met die lage stroom gaan die best lang mee.
Je kunt de spanning nog laten schakelen door een uitgangsbus met schakelcontact te nemen.
YMMV.
EDIT: ik zie dat de TS al naar dezelfde site verwijst....
Tja, als het kan vermijd ik toch liever die batterij (hoewel het inderdaad niet zo'n ramp is als je een uitgangsbus met schakelcontact hebt).
Zou zoiets werken? :
Met iets van de volgende waarden:
C1 = 220 uF
D1 = zener van 12 volt
R1 = 7.5 kohm
(met behulp van http://sim.okawa-denshi.jp/en/CRtool.php )
Als het goed is zouden alle hoge frequenties gewoon vrolijk door de elco kunnen gaan terwijl de dc offset dan maar 12 volt is. De Vcc kant stuur ik dan naar m'n mengpaneel en aan de 12 v kant de preamp en mijn gitaar.
Of zou zo'n simpele schakeling in dit geval niet werken omdat het om audio gaat (krijg je misschien rare vervorming?)
Editje:
Ik bedenk me nu: is die weerstand in mijn schakeling wel nodig? Of volstaat een willekeurige condensator + de zener al voor mijn doel?
FastFolkert
Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)
Je kunt toch gewoon het circuitje uit je link toepassen? Het uitgangssignaal staat op pin 2 van je XLR.
Zou je de fantoomspanning niet naar GND kunnen aansluiten via 1,5k? Met die 6k serieweerstand in de fantoomvoeding levert je dat een ca. 9V op op dat knooppunt.
De opgenomen stroom van je JFET buffertje is een paar honderd uA en redelijk constant, dus dat zou best eens kunnen werken....
YMMV
Yes! Ik heb een beetje zitten spelen met weerstandswaardes en zoals genoemd mijn fantoomspanning aan de gnd aangesloten met een weerstand zodat er ongeveer 9 volt uit komt.
Het circuitje werkt nu ook vrij aardig, de gitaar is (best wel flink) versterkt en de klank die eruit komt is vele malen beter. Nu is alleen het probleem dat er een constante brom met mijn signaal meekomt. Echter, als ik mijn jackplug aanraak verdwijnt deze.
Weet toevallig iemand waar dit aan ligt en hoe het eventueel te verhelpen is?
Edit: Ik ben erachter gekomen dat de brom afhankelijk is van de ingebouwde volumeknop op mijn gitaar (als deze vol open staat volop brom, volume op 0 geen brom). Betekent dit dat het misschien aan mijn gitaar ligt?
[Bericht gewijzigd door kingtim op (17%)]
Misschien handig voor een volgende keer, maar nu werkt de schakeling in principe gewoon. Of die 50 hz brom moet een eigenschap zijn van de 2N3819 (wat ik overigens betwijfel
).
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (34%)]
FastFolkert
Die brom wordt hoogstwaarschijnlijk opgepikt door je gitaarelement (single coil?) en/of ergens een slecht afgeschermd stuk electronica.
De ingangsimpedantie van je FET schakeling is >>1MegOhm dus je pikt daar makkelijk wat op!
FWIW: ik heb die JFET buffer in zo'n metalen (Hammond?) doosje gebouwd en via een clip aan de gitaarband hangen. Dat bromt niet.
YMMV
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (29%)]
Ik heb mijn circuitje in de jackplug weten in te bouwen dus dat moet ook wel goed afgeschermd zijn volgens mij...
Het betreft hier een gitaar met een piezo element en een circuitje waar tone en volume instelbaar is (circuit zit in een metalen blikje). Volgens mij is het allemaal wel afgeschermd.
Ik kan het blikje zelf eens even openen om te kijken wat daarin zit maar waardoor zou het komen dat de brom minder wordt als ik de aarde aanraak? (Ik ben zelf toch 1 grote antenne? Je zou verwachten dat de brom dan meer wordt...).
Circuit wat er uiteindelijk inzit:
FastFolkert
Dan weet ik het even niet.....
Misschien dat er via je fantoomvoeding nog wat binnenkomt?
Is de brom afhankelijk van de richting waarin je je gitaar houdt; zit je in de buurt van trafo's of dimmers??
Slecht nieuws: Ik heb een los piezo elementje op de preamp aangesloten en dat gaat helemaal goed. Dat sluit waarschijnlijk de preamp of een storende fantoomvoeding uit.
Verder heb ik ook de ingebouwde elektronica omzeild (ging supermakkelijk met een ienieminie jackje binnen de gitaar). Zodat ik de preamp direct op de piezo die in mijn gitaar zit kon aansluiten. Dit geeft wèl ruis. De richting van mijn gitaar maakt hier niet echt iets uit. De enige trafo in de buurt is van het mengpaneel zelf...
Dus ik heb sterk het vermoeden dat het iets is in de gitaar zelf. Wàt precies zou ik niet weten (aangezien het volgens mij alleen een kabel en een piezo element is..., zoveel kan daar toch niet mis mee gaan?).
Maar hoe dan ook, het is volgens mij zo goed als onmogelijk om het piezo elementje eruit te halen aangezien het in de gitaar zelf is ingebouwd (er zit een plank bovenop gelijmd). Dus daar kan ik niet zo veel meer mee...
Maar als iemand nog suggesties heeft zijn ze natuurlijk welkom
.
FastFolkert
Goede test!
Dat betekent volgens mij dat het probleem bij de originele piezo ligt, of de interne draadverbinding daar naar toe (afscherming?)
Kun je die "test-piezo" niet in je gitaar lijmen en de originele afkoppelen via dat "mini-jackje" (maar wel erin laten zitten zodat je altijd nog terug kunt)?
Als alles bromt tot je je gitaar aanraakt kan het ook een van de volgende dingen zijn:
- Je brug is niet meer gekoppeld aan de aarde
- De onderkant van een van de potmeters is niet verbonden met aarde.
Bij gitaren is grounding van cruciaal belang.
Succes 
Het is een akoestische gitaar met een piezo element. Grootste deel van dat ding is van hout
(valt lastig te aarden).
De potmeters zijn volgens mij allemaal geaard maar zelfs zonder de potmeters in het circuit bromt de boel.
Op 5 november 2013 09:13:06 schreef FastFolkert:
Dat betekent volgens mij dat het probleem bij de originele piezo ligt, of de interne draadverbinding daar naar toe (afscherming?)
Kun je die "test-piezo" niet in je gitaar lijmen en de originele afkoppelen via dat "mini-jackje" (maar wel erin laten zitten zodat je altijd nog terug kunt)?
Ik denk dat het inderdaad zoiets gaat worden. Ik ga nog even kijken of ik het originele draadje kan vervangen om te kijken of het daaraan ligt en anders wordt het waarschijnlijk een ander piezo elementje erin plakken.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (18%)]