stappenmotor stroomsturing

Hallo,

Ik zou graag een stappenmotor aansturen met full-step. (ook types met hoge stromen)
Daarvoor heb ik een combinatie gemaakt van schemas, gevonden op zowel deze als andere sites en ook nog zaken aan aangepast en toegevoegd.

De juiste waarden van de weerstanden ed. heb ik nog niet bepaald, de zener heb ik op 15V genomen.

Mijn vragen:
1-zal de LM393 goed zijn werk doen op de 5V voedingsspanning?
2-Zal de teller tellen?,en na uitcodering "gray" tellen?
3-Hoe en wat moet ik aanpassen om het motor circuit te kunnen laten lopen tot op spanningen van 30Vdc zonder iets te beschadigen?
4-Zitten er kemels van fouten in het schema(indien iemand dit wilt nagaan?)
Dit is het tot nu toe geworden:
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/stappenmotor%20sturing.png

1) Ja de LM393 wel maar je heb geen goede filtering toegepast voot je ingang. OOk staat daar een diode in doorlaat wat doet die daar?

2)Kan het type nummer niet lezen maar die zal toch wel tellen. En of het gray is geen idee. Maar dat is gewoon de poorten goed plaatsen.

3)Voor 30V moet je een compleet ander H-brug hebben deze kan maar tot max 18V en eigenlijk het liefst tot 12V. Dit omdat je nu een combinatie van P en N fets gebruikt. en die maar max 18V op de gate kunnen hebben.

4)Ja de aansturing van je fet is fout T1 zal altijd geleiden. En als je fet T2 inschakeld zal T1 kapot gaan. In het suply gedeelte voor je motor zitten een hoop overbodig diodes. Zoals D1 en D15. Die daarnast kan ik niet lezen maar lijkt ook overbodig. Als je bang bent je voeding verkeert te plaatsen doe je na de zekering een diode naar de massa. Als je dan verkeert aansluit gaat de zekering eruit.

1-De diode doet dienst als referentiespanning. Wat dien ik hier juist te filteren?

2-Het is een 74HC191 als counter

3-Daar vreesde ik al voor. Ik ga op zoek naar een ander type H-brug

4- Ik heb de H-brug van: http://www.circuitsonline.net/forum/view/45880/1/irf530
Hoe los ik dit het best op? weerstandje in de collector leiding?
De diodes heb ik aangepast ivm de zekering, de 'niet leesbare'is een zener van 15V.

JE moet je signaal filteren. Er komt nu een pulseren signaal uit. Een weerstand van 10k is serie met de ingang van de opamp en dan een 100nF condensator, maar of dat het best is voor jouw schakel frequentie weet ik niet. Omdat je nu bij de ene ingang 10kΩ in serie plaats moet je dat bij de andere ook doen. Een opamp werkt het best als elke ingang de zelfde weerstand heeft.

Bij nader inzien zal het dan met die transistor wel meevallen het is namelijk al een stroombron dat zag ik niet goed in jouw schema wel in de van waar je naar linkte.

Voor een beter begrip van een H=brug lees het volgende eens door.
http://www.circuitsonline.net/artikelen/view/41

Op 2 november 2013 21:48:04 schreef benleentje:
JE moet je signaal filteren. Er komt nu een pulseren signaal uit. Een weerstand van 10k is serie met de ingang van de opamp en dan een 100nF condensator, maar of dat het best is voor jouw schakel frequentie weet ik niet.

In verband met de weerstanden aan de ingang van de comparator ben ik het helemaal eens.
Maar waar moet die condensator juist? Het is juist de bedoeling dat aan de uitgang van de comparator een blokvormig signaal komt zodat de stroom ingeperkt kan worden.

Bedankt voor de tip ivm H-bruggen!

is die condensator om de schakelfrequentie van de fets (ivm de stroom) niet te hoog op te laten lopen?