AEG Favorit 44060 VI Vaatwater pakt geen water, maar begint meteen af te pompen.
De bodem plaat is kurkdroog, er is dus geen lekkage.

De pressostaat (die rechts voor zit) schakelt goed.

Ik heb helaas geen schema van het apparaat.

Gegevens:
AEG Favorit 44060 VI
PNC: 91123493900
S-No: 33789253

De vlotterschakelaar kan bedient zijn door vervuiling onder het piepschuim. Met een zaagblad onder door gaan om vervuiling weg te halen. Probeer eens met de hand de vlotterschakelaar te bedienen.

Je kan helaas lastig bij de schakelaar, ik had er al tegenaan getikt en zo.
Ik heb er een zaagblaadje onderdoor gehaald, maar helaas het probleem blijft.
Het piepschuim zit netjes op de bodem en kan goed bewegen.

Kan er iest anders aan hand zijn dan deze beveiligings schakelaar, of is de kans heel groot dat deze niet goed schakelt ?

Is het een NO of een NC contact, dus zou er bijvoorbeeld een draadbreuk kunnen zijn ?

Edit:
De Print module heeft nummer: AKO 546 473.

Waar kan ik een bedradings schema vinden, of wie weet zo welke aansluiting voor de Lek detector is ?

Ik neem aan dat je bedoelt met meteen gaat de afvoerpomp lopen , dat je dan bedoelt met de deur open!!

Het is een NC contact en staat in serie met de aquastop op de aanvoerslang.
Dus als aqaustop onderbroken is zal toestel denken dat de vlotter omhoog staat.
Dus even de bedrading / connectoren bekijken welke direct de aanvoerslang in gaan ( muisjes vinden de draadjes leuk :) )
Desnoods aquastop loskoppelen en 230 geven om te kijken of er water komt wellicht onderbroken.

De Pomp begint te draaien als de deur een paar sec. dicht is.
De print heeft dan al spanning (er branden LED's op).
Een defecte triac / vast gebakken relais sluit ik dan eigenlijk ook uit.

Ik heb al eens een lekkage gehad, toen was de vlotter schakelaar bediend.
De afvoerpomp blijft dan draaien (en er wordt geen water gepakt).
Deze schakelaar laat blijkbaar ook de pomp draaien.

Dus als eerste moet ik de Pomp stil zien te krijgen.

Kabels volgen is heel erg lastig, een (bedradings)schema zou dan ook zeer welkom zijn.

Dan wordt het verhaal anders.
Na mij weten bij dit toestel gaat afvoerpomp al draaien met geopende deur bij lekkage als vlotter geactiveerd is.
Laat toestel eens doordraaien en meld even met welke foutcode het toestel komt.
Ik heb een vermoeden dan dat code i20 is ( 2x knipperen einde programmaled ) afvoerpompfout.
Laat het even weten!!

De Pomp blijft doorlopen (na 10 Min. heb ik de machine maar uit gezet).

Het onderste LEDje knipperd dan 3x.
Dit teken staat erbij: ->|
Einde afwas programma.
Ik weet nog dat dit LEDje ook aan was (? of knipperde ?) toe de vlotter schakelaar bediend was.

Heb je lekkage gehad van de stijgbuis vorige keer?
Koppel het verwarmingselement eens af door het stekkertje eruit te trekken en test het toestel dan eens.
Een kleine aardlek van het element zorgt ervoor dat toestel niet overschakelt naar water pakken.

Nee, het labyrint was vervuild en die liep toen over.

Het apparaat zit nog ingebouwd (en deze wou ik eigenlijk pas uitbouwen als het niet anders kan).
De verwarming zit aan de achterzijde, is het voldoende als ik alleen de connector van de verwarming op de print loshalen denk je ?

Ik heb gezien welke connector is verbonden met het grote print relais, en dan moet haast wel van de verwarming zijn.

Draai de stekker van het toestel eens om , zou dan ook moeten werken.

[Bericht gewijzigd door S.Oldeerbout op (13%)]

Fase-Nul verwisseling brengt geen verschil.

De ->| LED gaat nog steeds 3x knipperen na enkele minuten,
en de afvoerpomp blijft draaien.

Duidelijk , blijft over vlotterschakelaar annex piepschuim of aquastop.
Als er lekkage is geweest kan piepschuim vervormd zijn welke constant de schakelaar indrukt.
Blijft nu niets ander over dan toestel uit te bouwen.

Tja dan zit er inderdaad niets anders op en het apparaat toch maar uitbouwen.
Kan je het schakelpunt afstellen, of is dat een vast punt ?

Is een vast punt met een zeer licht schakelende microschakelaar.
Hoe langer het duurt voordat deze schakelt hoe meer water op de bodem.
Piepschuim is dus zo gekozen , maar als deze vervormt....

Ik denk dat je alle 4 de functieknoppen langer dan 20 seconden tegelijkertijd even moet indrukken om de electronica te resetten.

Het zijn 5 knoppen (4 voor de functie keuze, en 1 voor de timer).
Ik heb eerst alleen de 4 knoppen gebruikt, dat gaf geen oplossing.
Daarna alle 5 de knoppen, maar helaas het probleem is er nog.

Ik vermoed dat er echt iets aan de hand is met de vlotter/schakelaar.

Resetten doe je ook met de 2e en 3e knop 5 seconde ingedrukt te houden , maar zal nooit i30 resetten , lekkage is immers lekkage.
MMSoft kijk eens in je mailbox.

Bedankt voor het schema.

De Aquastop is defect.
De vlotterschakelaar en de Aquastop zitten inderdaad in serie.
Blijkbaar meet de besturing door de Aquastop heen, of de vlotterschakelaar bediend is.

Ik heb een nieuwe aanvoerslang besteld (de aquastop zit in deze slang).

Lol S.oldeerbout je bent me te snel af geweest.
Laat ik nou net thuis komen met een schema van deze machine.
Het is een van de projekten die ik in onderhoud heb.

Maar het is al duidelijk, de vlotter schakelaar zit inderdaad in serie met de waterload en meet het voltage bij de triac.

Ik hoop voor U dat dit het was.

Ik heb de aanvoerslang vervangen, en de vaatwasser werkt weer.

Ter info: De aquastop is ca. 3,57 K.Ohm

Iedereen de meegedacht heeft bedankt.

Met interesse de discussie en oplossing gelezen.Ik heb hetzelfde probleem met deze vaatwasser. 3x piepen en de pomp blijft lopen. Gisteren de vaatwasser uitgebouwd en de waterinlaat helemaal schoongemaakt. Was een beetje vies, maar niet zodanig dat er geen waterdoorgang meer mogelijk was. Toch maar even schoongemaakt, en zoals ik al dacht is dat niet het probleem. De vlotter ook bekeken, ik heb deze met de hand bediend en hoor de microswitch schakelen. Lijkt dus ook in orde te zijn.

Ik zou graag willen weten hoe ik de aquastop kan testen, heeft er iemand het schakelschema voor mij? Alvast bedankt.

Je kan de weerstand meten van de aquastop, of deze aansluiten op 230vac, de klep moet dan open gaan.

Wel eerst even de stekker aansluitingen van deze aquastop loshalen !

Bedankt voor de tip MMSoft (stom dat ik er zelf niet aan dacht om er 230 op te zetten...) Vanavond even geprobeerd, slang aangesloten op het waterleidingnet, kraan vol open, 230 er op en geen water uit de slang. Duidelijk dus dat in ieder geval de slang kapot is!

Wou nog even zeggen dat het inderdaad alleen de aanvoerslang was. Nadat ik een nieuwe had geïnstalleerd, was de vaatwasser weer in perfect werkende staat. Bedankt nogmaals voor de tip.

Mocht je de vaatwasser nog niet ingebouwd hebben, kijk dan ook gelijk even naar de hoofdpomp en de stijgpijp !

Ik had een tijdje later namelijk een lekkage, ik dacht dat het van de hoofdpomp kwam, en deze heb ik gedemonteerd om te voorzien van een revisie setje. Dat bleek niet leverbaar.
Het enige dat ik eraan kon zien was dat de veer van de roterende afdichting slap was geworden, deze heb ik weer strakker gemaakt.
De Pomp was toen mooi dicht en kwam ik er achter dat het de stijgbuis was die lekte (bij het rubbere deel).
Deze heb ik vervangen.

Dus kijk ook even naar deze onderdelen als je er nog bij kunt !