Gestabiliseerde 5v voeding

Beste allemaal, vandaag maak ik mijn eerste stappen in de electronica wereld, dus bijdeze alvast excuses voor het stellen van domme vragen :D

Ik begrijp dat ik voor het succesvol gebruiken van PIC microcontrollers een gestabiliseerde 5v voeding nodig heb. Nu wil ik zelf wat gaan expirimenteren met een batterij (9v) als voeding en kwam ik hier:

http://mech.vub.ac.be/teaching/info/mechatronica/Mechatronica.pdf

een schema tegen dat gebruikt maakt van een 7805 spanningsregelaar en enkele condensatoren (1000uf, 47uf en twee maal 100nf).

Als ik dan echter in de webshop van een grote electronica zaak kijk zie ik een enorme verschijdenheid aan condensatoren met nogal verschillende prijzen. De goedkopere van enkele centen en de duurdere van enkele euro's. Waar zit dat verschil in?

Ook wordt er een voltage aangegen, maar de laagste die ik vind voor bijvoorbeeld de 47uf is 35V. Hoe zit dat? Ik heb er toch 1 van 5 volt nodig?

Alvast bedankt voor jullie input!

De spanning die er op staat is de spanning die max over die condensator mag staan. Anders kan hij wel eens heet worden en ontploffen :p

Elektronica werkt op rook, als de rook er uit is werkt het niet meer!!!

Dank je Bram voor je snelle reactie. Voor mijn schakeling met een 9v bron en een 5v uitgang voldoet de goedkoopste meuk dus begrijp ik uit jou reactie?

Nou, dan ga ik maar eens wat bestellen en pielen :D

Voor condensatoren wordt altijd een maximum voltage aangegeven. Het is raadzaam om daar wat ruim mee om te springen. Neem NIET een 10V condensator voor op 9V. Neem minimaal 16V.

Voor aan de ingang (2 stuks) heb je MINIMAAL 9V nodig. 35V is ook prima.
Voor aan de uitgang (ook twee stuks) heb je minimaal 5V nodig. Neem minimaal 10V (6.3 als je die kan krijgen is aan de krappe kant).

Maar als je voor een paar cent extra in 1 klap allemaal 25 of 35V condensatoren kan vinden is dat ook prima.

Doe niet te zuinig. Je zult nog VEEL vaker 100nF condensatoren nodig hebben. Koop er niet precies het aantal benodigde, maar koop er een paar extra. Zeker die 100nF. Zeker in het begin zal je zo nu en dan iets opblazen. Mijn insteek is: als ik het 1x nodig heb, zal ik het wel nog een keer nodig hebben, dus koop ik minimaal 2x wat ik denk nodig te hebben. Zeker voor basis onderdelen als condensatoren en weerstanden is dat het geval.

Kijk of je ergens een "basis setje" weerstanden en condensatoren kan kopen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Jochem

Golden Member

edit: oh, toen ik begon met typen was ik nog de eerste reactie geweest ;)

Het verschil zit in de genoemde parameters zoals spanning (V) en capaciteit (µF), en overige parameters die je bijvoorbeeld in een datasheet kunt vinden (tolerantie, werkttemperatuur, ESR, etc.).

Verder speelt ook mee wat er in de supermarkt geldt: het ene merk is duurder dan het andere, en de ene winkel is duurder dan de andere.

Voor een lineaire voeding, zoals met een 7805, hoef je geen low-ESR elco's te hebben, en eigenlijk überhaupt niets bijzonders. Sorteren op prijs en de goedkoopste pakken ;)

Als je een batterij gebruikt, heb je ook die grote elco van 1000µF niet nodig, omdat de batterij zelf eigenlijk als een soort elco fungeert. Je zou hem helemaal weg kunnen laten, of een exemplaar van 10-47µF kunnen pakken.

Overigens laat je wel een hoop energie uit die batterij verloren gaan met het gebruik van die 7805. Het kan een idee zijn om op termijn iets met netvoeding te gaan gebruiken. En als je dat overweegt, dan kun je er wel voor kiezen om nu toch die grote elco te gebruiken.

Oh, en die twee 100nF condensatortjes dien je vlak bij de pennen van de 7805 te monteren, in verband met (of eigenlijk: tegen) oscillaties. Voor de grotere jongens (de elco's) is de fysieke afstand niet zo belangrijk.

edit2: en wat rew hierboven zegt over die 100nF is al gelijk toepasbaar als je met die PICjes gaat spelen: die moeten aan elk setje voedingspennen een 100nF hebben.

Heb geduld: alle dingen zijn moeilijk voordat ze gemakkelijk worden.

Hoi Martin.

Die twee van 100nF zijn voor ontstoring, dit zijn zeg maar van die 'druppels op stokjes' De condensator van 10-47uF is om een beetje extra vermogen achter de regelaar op te slaan. Als de pic of wat er op aangesloten is kort veel stroom trekt zakt de spanning hierdoor niet meteen in.
Die van 1000uF is een buffercondensator, die vangt korte onderbrekingen of verlagingen in de spanning op. Als jij met een batterij aan de gang gaat is deze m.i. niet perse noodzakelijk omdat een batterij een constante spanning levert. Als je de regelaar bijvoorbeeld op een gelijkgerichte spanning aansluit is deze wel noodzakelijk.

Sander

Als vliegen achter vliegen vliegen, vliegen vliegen vliegen achterna

Batterij en 7805?

Dcdc converter misschien een stuk beter alternatief? En die printjes zijn meestal al compleet

Dank allen, hier kan ik even mee vooruit.

Jochem: als beginner voel ik me nog niet confortabel om mijn zelfbouw in het stopcontact te steken, maar het is een goede tip voor later.

Jochem

Golden Member

Ik denk dat de meeste mensen ooit met een batterij begonnen. Je kunt ook 4 oplaadbare AA-batterijen in serie nemen. Die leveren 1.2V per stuk, en dan kom je precies op 5V uit.
http://image.allekabels.nl/image/1072405-0/aa-batterij-houder-aansluiting-drukknoop.jpg

Let op: als je niet-oplaadbare AA batterijen neemt dan is de resulterende spanning wat te hoog, want die zijn 1.5V per stuk, dus 6V voor vier stuks in serie.

Wat betreft je angst voor zelfbouwsels 'in het stopcontact': je hoeft er natuurlijk ook niet zelf een stekker aan te solderen, maar je zou bijvoorbeeld ook een USB-netadapter kunnen nemen, die geven al een stabiele 5V af, dus dan is slechts een elco op je printje al voldoende. (Of een oude telefoonlader met het juiste voltage.)

Het mooiste is natuurlijke en echte labvoeding. Dat hoeft niet duur te zijn tweedehands, en ze komen regelmatig hier op de site of op marktplaats voorbij. Je zou eens kunnen informeren wat deze kost: http://www.circuitsonline.net/aanbod/12684/voedingen/voeding...-1amp.html

[Bericht gewijzigd door Jochem op 24 november 2013 22:55:13 (19%)]

Heb geduld: alle dingen zijn moeilijk voordat ze gemakkelijk worden.

Ik heb inderdaad nog wel een doos vol met opladers, dus misschien is dat ook een idee. Maar wat betreft de batterijen. 4x1.2= 4.8V. Kijkt het dan toch niet zo nauw?

4 x 1.2 = 4.8, klopt.

Maar ga eens meten. Dan zul je zien dat de spanning kan variëren tussen 1.0 en 1.4 of zo, afhankelijk van type batterij, temperatuur, vol/leeg, enz.

En de meeste processors zijn inderdaad niet zo kieskeurig meer tegenwoordig. Meestal lopen ze wel op alles tussen 3.0 en 5.5 Volt. Zie datasheet.

Voor die PIC zelf zal het misschien wel kunnen, met vier batterijtjes in serie - maar kan dat ook voor wat er ooit nog moge bijkomen aan periferie? Best maar ineens een mooie 5-volt omgeving opzetten, kan hij nog lang plezier aan beleven.

7805 inderdaad met wat C's eromheen, waarvan de werkspanning beter wat hoger dan op het randje, zoals reeds gezegd. Zelf doe ik het ook met een of andere net-adapter, veiligheidsgewijs zit dat echt wel goed. Maar als batterijen beter voelen dan ga je daar maar voor, technisch maakt het niet uit. Koop dan wel gelijk twee (sets) oplaadbare, zodat de ene in bedrijf is terwijl de andere aan de lader hangt.

En eveneens zoals reeds gezegd: ALS je gaat inkopen, koop dan gelijk een handvol. Je blaast altijd wel iets op als beginner, en je weet ook niet wat je morgen gaat maken. Daarom ook kies je elco's beter voor een ruime spanning, zeg maar 25V of zelfs 35: het verschil in prijs en afmetingen is verwaarloosbaar, en je zit zoveel geruster.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord