Hoihoi
Michel
Hallo,
Ik ben zo goed als klaar met mijn eerste nixie klok. Hierbij wat foto's.
Omdat het mijn eerste klok is heb ik alles uit modules zelf gebouwd (voeding, MPSA switch board en de K155ID1 driver board). De step up 180V voeding, de Arduino en de RTC zijn gekocht. Alles zit lekker aan elkaar met jumper kabels zodat er lekker gespeeld kan worden.
Klok bestaat uit:
- Wijnkistje (zodat ik er nog een plexiglas ruitje voor kan schuiven)
- 6x IN-8 + 2x IN-3
- Voeding (5VDC en 12VDC) Totale voeding gezekerd op 1,5A + geforceerde voeding (beetje overdreven, er zit ook een koelblok op)
- 180VDC step up voeding
- Arduino nano (328)
- RTC 3231 + AT24C32 bord via I2C
- MPSA 42/92 swich board (schakelen van 3x2 nixie anode's + schakelen van de 2x IN-3 dots)
- 2x K155ID1 binair-decimaal driver IC
- Achterzijde 2x drukknop (nog niet gedefinieerd), schakelaar voor blauwe vloerverlichting onder de nixie en een on/off schakelaar en een gat voor de usb kabel naar de Arduino.

Vervolgens simpele code geschreven om 1 2 3 4 5 6 te laten verschijnen dmv multiplex en dat werkt.
Multiplex is 3x2 digits (3 groepen van 2 nixie buisjes). Uur1/uur2/minuut1 is een kathode groep (naar K155ID1) en minuut2/seconde1/seconde2 is een kathode groep (naar K155ID1).
Vervolgens zijn de anode's als volgt gegroepeerd in de MPSA switch board: U1\M1, U2\S1 en M1\S2
Schema als volgt (schema is niet bijzonder je vind ze overal op het internet).
Helaas ben ik meer van de hardware dan van de software en vraag jullie om hulp met de Arduino IDE code (C-code).
De Anode's staan via de MPSA switch board op digitale PWM poorten van de Arduino aangesloten. Is het nu dan mogelijk om cross fading toe te passen?
Ik zou graag willen vragen of iemand de code kan schrijven voor me. Ik ben bereid daarvoor te betalen.
Wensen zijn:
- 24h notatie
- crossfading (als dat mogelijk is met dit schema)
- Random digits vertoning om de 2 minuten om cathode vervuiling tegen te gaan)
- Tijd vertoning uiteraard en dan om de 2 minuten (na de random digit vertoning) de datum te laten zien.
- IN-3 dots om de seconde laten knipperen
- IN-3 dots continue aan bij vertoning datum
- Tijd en datum instelling dmv van de knoppen op de achterzijde. met 1 knop activeren instelling (na 2 seconden ingedrukt houden) vervolgens kort indrukken om naar de volgende instelling te gaan en met de andere knop het getal te verhogen (lang indrukken steeds sneller)
Later wil ik nog (hoeft niet nu in de code):
- een klapschakelaar (om de klok aan te zetten) (dan dienen de blauwe leds nog wel via een transistor schakelaar te gaan)
- tijdschema dat de klok overdag niet aan staat en s'avonds (via klapschakelaar geactiveerd wordt)
- OG-3 Dekatron die iedere seconde 1 omwenteling maakt. (Heb reeds al een Dekatron variable driver)
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Ben ook met een nixie klok bezig icm een Arduino nano. Meeste van,jouw wensen heb ik al, waar ik ipv een klapschakelaar een PIR sensor gebruik. Daarnaast gebruik ik een SHT-11 voor vochtigheids meting. Zoals je zelf ook stelt valt de hardware wel mee maar zit de soul in de software.
Hoihoi
Michel
Op 25 november 2013 16:11:28 schreef Roland van Leusden:
Ben ook met een nixie klok bezig icm een Arduino nano. Meeste van,jouw wensen heb ik al, waar ik ipv een klapschakelaar een PIR sensor gebruik. Daarnaast gebruik ik een SHT-11 voor vochtigheids meting. Zoals je zelf ook stelt valt de hardware wel mee maar zit de soul in de software.
Roland,
Zou ik de code van jou mogen zien aub? Ik heb namelijk hulp nodig met mijn klok code.