Maar welke?
Ik heb al een aantal topics gelezen over het draadloos gitaar idee.
Na een aantal experimenten met oude babyfoons (meer herrie en chineese radio dan gitaar...) is het nu bijna gelukt met een zender/ontvanger setje van een goedkope draadloze microfoon.
Dit werkt in principe perfect, alleen heeft mijn gitaar een tikje te hoge output voor de mic ingang. (De microfoon is losgemaakt en daarop is de gitaarkabel gesoldeerd.)
Nu is het zo dat als ik mijn gitaar zachter zet, ongeveer 10 procent, dan is de oversturing verdwenen, maar...
Het mooiste gitaargeluid krijg ik normaal, met kabel, als de gitaar op volle vermogen is opengedraaid. Je hoort geluidsverschil als je de potmeters terugdraaid.
Als ik dit doe bij het draadloos gitaarsetje, verlies ik power. De distortion is niet hetzelfde als bij een bedraad circuit.
Ik lees hier en daar over een afzwakker tussen gitaar en mic ingang.
Dat is hopelijk niet hetzelfde als de potmeter terugdraaien?
Is er niet iets te veranderen in het microfoon gedeelte? Weerstand vervangen door andere waarde zodat hij een hoger signaal aankan?
Toch een lang verhaal geworden, maar ik hoop dat het duidelijk is.
Dus, gitaar op volle kracht de microfoon in, zonder onbedoelde oversturing.
Hoe los ik dit op?
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Als het je bedoeling is hiermee op het podium te gaan staan: fatsoenlijke spullen kopen. Een prulletje gaat het op een podium barstenvol elektronica niet redden.
Als het niets mag kosten, ruis geen probleem is, en de gitaar passief is: maak een zeer hoogohmige verzwakker met twee metaalfilmweerstanden. Bijv. 1 MΩ/100 kΩ. Dat beïnvloedt het geluid minder dan een bijna dicht staande pot.
Dit is eigenlijk niet geschikt voor gitaar, een gitaar-pickup is tenslotte geen microfoonkapsel. Wil niet zeggen dat het niet kan of gaat werken inderdaad.
De verzwakker zoals Fuzzbass aangeeft is prima.
Tevens ga ik, als geluidstechnicus, 100% mee in Fuzzbass zijn mening, ga hier niet mee het podium op, dit gaat niet goedkomen.
Line6 Relay G30 is de goedkoopste FATSOENLIJKE draadloze set voor gitaar, 260€ en relatief gezien, niks te duur.
Op welke frequentie zit dat draadloos ding wat je nu wil inzetten?
Dank voor de snelle reacties!
Mijn podium is achter mijn buro, dus dat valt weer mee, haha.
Wat ruis ben ik ook niet al te vies van.
Zo'n verzwakker dat lijkt me wel wat. Op welke manier moet ik die weerstanden plaatsen?
Het geluid is nu nagenoeg prima, afgezien van de oversturing als ik alle potmeters opendraai.
Dus als ik dat laatste stukje wat ik nu dicht moet draaien kan dempen (als ik het zo goed uitleg) met die weerstandjes, ben ik tevree.
Op welke frequentie hij zit weet ik niet precies.
Tis een ombouw van dit setje
http://www.hisonic.net/WM308.htm
Carrier Frequency:109.00-113.00 MHz...
Voor professionele opnames gebruik ik gewoon kabel, dat werkt nog altijd het beste.
Wat voor bereik heb je eigenlijk met zo'n kleine antenne onderaan de microfoon? Met het vermogen zit het in elk geval wel goed: 10 megawatt (Output Level: 10MW) !!
Fuzzbass
Een verzwakker maak je zo:
De speaker is in dit geval de zender.
R1 = 1 MΩ
R2 = 100 kΩ
Gebruik wel metaalfilmweerstanden. Die ruisen minder.
Misschien is de ingangsversterking van de zender ook wel aan te passen, dat is eigenlijk beter, maar dan zul je gedetailleerde foto's van het binnenste moeten posten. Dan kunnen we er misschien iets over zeggen.
In ons geval kan ik in de woonkamer zitten terwijl de apparatuur in de homestudio aanstaat.
De antennetjes zijn voor onze flat groot genoeg.
Hoe kan ik die weerstandjes ertussen solderen, klopt het een in serie en 1 parallel bij de ingang?
Dus tussen gitaar en zender.
Welke moet dan waar?
Ah, tegelijk gepost, haha.
Ik heb hier wat foto's, want het klinkt interessanter om de ingangsversterker aan te passen.
Heb ik altijd nog als tweede optie de verzwakker.
onder
http://nl.tinypic.com/r/ayoz9u/5
boven
http://nl.tinypic.com/r/308yy52/5
zijkant
http://nl.tinypic.com/r/se0uft/5
andere zijkant
http://nl.tinypic.com/r/3321mjb/5
Ik ben benieuwd
De twee rode draden links zijn de mic/gitaar ingang, rechts is de voeding en de antenne (zwart?)
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (44%)]
Fuzzbass
Ik moet hier even verstek laten gaan. Ik ben geen FM-bug kenner. Misschien dat dit topic kickje een zenderbouwer aantrekt 
Geen probleem en toch bedankt.
Heb het weerstandjes stuk geprobeerd, maar dat had niet het gewenste resultaat.
De gitaar klonk zeer ver weg, maar er traden ook andere problemen op.
Ik heb het vermoeden dat er iets anders nu ook niet meer goed zit.
Nogmaals bedankt voor de hulp, ik knutsel wel wat verder.
Probeer het anders eens met een potmeter van 10 of 100k ertussen. kijk uit dat deze niet je uitgang kortsluit, even 5k of 10k in serie ertussen.
Dat is een idee!
Ik zal binnenkort even kijken. Hij werkt nu helemaal niet meer en ik weet niet waarom. Net mooi ingebouwd in een kastje, werkt ie niet meer. Erg jammer.
Heb nog wat potmetertjes liggen, ik zal het eens testen.
Bedankt!
Fuzzbass
Ik denk dat de ingangsimpedantie van de zender de gitaar te veel belast, als mijn verzwakker niet werkt. En daar is niet veel aan te doen, behalve de zender modificeren of een voorversterkertje toe te voegen.