Goedkope chinese meter

Ik gebruik al een tijdje een Voltcraft VC170 multimeter.

Niet echt iets bijzonders, maar wel een klasse beter dan de meters uit de grabbelton van de doe-het-zelf zaak.

Nu zag ik op internet een UNI-Trend multimeter die erg op de Voltcraft lijkt, maar voor een fractie van de prijs. Zie hieronder de plaatjes:

http://www.uploadarchief.net/files/download/vc.jpg

Vandaag kwam de UNI-Trend binnen en de vermoedens kloppen. Los van het feit dat het een iets ander type is met iets afwijkende functionaliteit zijn ze verder identiek.

Het lijkt in elk geval dat UNI-Trend dit type meter alleen voor de binnenlandse (Chinese) markt maakt. De handleiding is alleen in het Chinees en de meter komt alleen voor op de Chinese website.

Heeft iemand een idee hoe dit zit? Koopt Voltcraft haar meters in China bij deze fabriek? En is er al iemand die deze meters heeft opengeschroefd om de verschillen te zoeken?

Het zou me inderdaad niets verbazen als het allemaal uit dezelfde fabriek komt. Maar dat wil niet altijd zeggen dat het kwalitatief hetzelfde is. Het kan best dat ze per klant er andere dus betere spullen inzetten.

fred101

Golden Member

Meters die niet aan de door de fabrikant geclaimde veiligheids normen voldoen:
http://www.eevblog.com/forum/testgear/a-list-of-multimeters-that-do-no…

De grootste UNI-T fanclub zit hier:
http://www.eevblog.com/forum/testgear/uni-t-ut61e-multimeter-teardown-…

Voltcraft maakt zelf geen meters, ze komen bij diverse bedrijven vandaan. Of ze de zelfde inhoud en specs hebben weet ik niet. Vaak wordt het zelfde kastje voor meer dingen gebruikt.

Aangezien jij beide nu hebt en blijkbaar in spanning wacht op een teardown, zou ik zeggen, wie houdt je tegen ? ;-) Ik ben zelf niet zo van de teardowns van gecalibreerde precisie meters maar dit spul zou ik wel open trekken. Alleen al om te checken of het een beetje veilig is mocht je hem ook eens in 230 steken. Ik had de snoeren van mijn Agilent nog op stroom staan toen ik checkte of er spanning op de net intree van een meetzender stond. En daarbij ging niks fout. Ook vergeet ik vaak dat hij op de Ohm meet stand staat en ook daarbij is hij nog nooit gesneuveld. Een Keithley 199 stond klaar om gebruikt te worden om stroom te meten, De 196 voor de spanning en ik wissel de snoeren om. Nieuwe zekering in de 199 en opgelost. Omdat ik nog al verstrooid ben op dat punt komen er hier alleen veilige meters binnen.

[Bericht gewijzigd door fred101 op zondag 29 december 2013 09:01:29 (43%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Sonytech

Overleden

Het lijkt in elk geval dat UNI-Trend dit type meter alleen voor de binnenlandse (Chinese) markt maakt. De handleiding is alleen in het Chinees en de meter komt alleen voor op de Chinese website.

Da's hetzelfde bij Fluke. Op de doos van de 15B/17B/18B staat bijvoorbeeld "NOT FOR SALE OUTSIDE CHINA."

http://img.alibaba.com/img/pb/792/738/294/294738792_763.jpg

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."

Ik heb me zelf een tijdje geleden een UT61E aangeschaft, een wat geavanceerde MM. Veel vergeleken, veel reviews gelezen, uiteindelijk kwam ik op het besluit: veel bang for buck. Toestel voldoet aan de verwachtingen en spanning meten in stroomstand overleeft ie zonder problemen. Het is een ieder geval een betere koop dan de fluke 15/ 17B, die zijn veeeeel trager als de UT.

Als ik dan toch een nadeel moet noemen, het display heeft geen backlight. Maar dat valt te modden. (staat ergens op EEV blog, maar ik kan het linkje niet vinden :s)
Tweede puntje is dat de meter last heeft van overshoot, dat vind ik wel jammer, omdat het zo moeilijk wordt voor MIN MAX metingen.

Aan de binnenkant zijn er wel verbeterpunten, maar algemeen is het best netjes opgebouwd en zeker voor de prijs die je ervoor betaald.

Lees mijn stukje in het topic Nieuwe Multimeter maar eens. Het is een terugkomende vraag hier op CO en er zijn verschillende andere topics over geschreven.

They say attention is a shovel. It's time to dig 'em out.
fred101

Golden Member

Op 29 december 2013 09:33:46 schreef vdbeke:
Het is een ieder geval een betere koop dan de fluke 15/ 17B, die zijn veeeeel trager als de UT.

Tweede puntje is dat de meter last heeft van overshoot, dat vind ik wel jammer, omdat het zo moeilijk wordt voor MIN MAX metingen.

Dat van die betere koop dan de Fluke is natuurlijk erg ongenuanceerd. Niet iedereen vindt snelheid het belangrijkste kenmerk. Doe mij maar een wat tragere maar wel degelijke en stabiele meter.
Dat is net zoiets als zeggen dat een jeep beter is dan een tank omdat hij harder rijdt.

Dat tweede punt vind ik nogal wazig, een multimeter met overshoot ?
Wat dat ook mag zijn, als je daardoor de logfunctie niet kan gebruiken mag hij wel fantastisch van kleur zijn, goedkoop en snel zijn maar dan is het eigenlijk een knap beroerd ding. Het minste wat je mag verwachten dat alle functies bruikbaar zijn.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Ik heb ook een uni-trend multimeter (UT61E) en deze heeft inderdaad overshoot wat het loggen lastig maakt. Het lijkt er trouwens wel op dat deze overshoot er alleen is als je auto-ranging aan heb staan, binnen een range lijkt er geen overshoot plaats te vinden. Helemaal zeker ben ik hier niet van, misschien dat iemand anders dit kan bevestigen (of juist niet).

Het feit dat de meters als 2 druppels water op elkaar lijken aan de buitenkant wil natuurlijk niets zeggen.Technisch gezien is het maken van een ander binnenwerk veel makkelijker als het aanpassen of veranderen van de spuitgiet mallen voor de behuizing.
Het kan zelfs zo zijn dat men de electronica produceert met relatief goedkope onderdelen (veel kosten zitten hier in al dan niet nauwkeurige weerstanden) en achteraf gewoon test hoe nauwkeurig de hele meter is geworden ,en afhankelijk daarvan wordt hij in een rood of geel of baluw doosje gestoken.kan allemaal ,en als je ze openmaakt zie je geen verschil.

Op 29 december 2013 12:59:53 schreef fred101:
[...]

Dat van die betere koop dan de Fluke is natuurlijk erg ongenuanceerd. Niet iedereen vindt snelheid het belangrijkste kenmerk. Doe mij maar een wat tragere maar wel degelijke en stabiele meter.
Dat is net zoiets als zeggen dat een jeep beter is dan een tank omdat hij harder rijdt.

Dat tweede punt vind ik nogal wazig, een multimeter met overshoot ?
Wat dat ook mag zijn, als je daardoor de logfunctie niet kan gebruiken mag hij wel fantastisch van kleur zijn, goedkoop en snel zijn maar dan is het eigenlijk een knap beroerd ding. Het minste wat je mag verwachten dat alle functies bruikbaar zijn.

Ik vind snelheid toch wel belangrijk, ik ga geen 3à4s wachten vooraleer ie doorheeft dat er een verbinding is op de PCB. Daar komt de chinese fluke serieus in te kort. Het is misschien kort door de bocht, maar ik denk dat dit vrij algemeen is. Je hebt liefst een meter die vlot reageert (snel en nauwkeurig veranderingen opmerkt). Ga maar eens een fout zoeken die zo af en toe eens voor komt, succes!

Niet iedereen vind een logfunctie op een multimeter handig/ nodig. Daar heb je namelijk dataloggers voor, die zijn daar voor gemaakt.

@RvdW: net nog eens geprobeerd, maar de overshoot is en blijft er. Ik heb wel getest op wisselspanning, op mijn labvoeding (DC) heeft ie beduidend minder problemen!

Op 29 december 2013 01:17:47 schreef fred101:
Aangezien jij beide nu hebt en blijkbaar in spanning wacht op een teardown, zou ik zeggen, wie houdt je tegen ? ;-) Ik ben zelf niet zo van de teardowns van gecalibreerde precisie meters maar dit spul zou ik wel open trekken.

Dat heeft iemand hier al gedaan... met de UNI-T dan.
http://www.youtube.com/watch?v=URKSs02qz5c

Conclusie van het filmpje was dat het voor rond de 20 dollar een hele nette meter is voor op de hobbytafel. Maar dat het af te raden is om de meter te gebruiken voor het meten aan hogere spanningen.

Overigens vraag ik me af hoe het dan zit met de VoltCraft... Als ik het goed begrijp gaat de discussie vooral over de gebruikte zekeringen en die lijken me hetzelfde.

Arco

Special Member

Vaak zijn goedkope meters slecht tegen overspanning/oneigelijk gebruik beveiligd.
Ik heb daarvoor een apparaatje gemaakt om stoorpulsen op te wekken. (Een batterijgevoede piezo aansteker met een 10cm diameter spoel eraan)
Bijna alle kwaliteits meters en andere (calculators bijvoorbeeld) kunnen daar goed tegen zonder dat ze raar doen.
Goedkope calculators en zo raken geheel van slag of lopen vast.
Met een goedkope Aldi multimeter was het na een paar seconden zelfs helemaal afgelopen en kon in de kliko...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Op 29 december 2013 13:10:43 schreef MC6800:
Het feit dat de meters als 2 druppels water op elkaar lijken aan de buitenkant wil natuurlijk niets zeggen.Technisch gezien is het maken van een ander binnenwerk veel makkelijker als het aanpassen of veranderen van de spuitgiet mallen voor de behuizing.
Het kan zelfs zo zijn dat men de electronica produceert met relatief goedkope onderdelen (veel kosten zitten hier in al dan niet nauwkeurige weerstanden) en achteraf gewoon test hoe nauwkeurig de hele meter is geworden ,en afhankelijk daarvan wordt hij in een rood of geel of baluw doosje gestoken.kan allemaal ,en als je ze openmaakt zie je geen verschil.

Gezien de werkwijze van Conrad, en de gelijke marktklasse (prijs verschilt kennelijk wel, dus ik schrijf niet 'prijsklasse') verwacht ik dat de meters integraal identiek zijn. Aan de andere kant kan het zijn dat Conrad wat beter oplet sinds een van de Voltcraft-meters gefigureerd heeft in een filmpje van VDE...

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 29 december 2013 17:14:48 (13%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."