In het Denon 925 topic hadden we het al over ongeaarde voedingen in versterkers. Soms zit er via een weerstand of C de Net stekker aan de behuizing, en meestal helemaal niet.

Ik heb hier nu een Sony Ta 570Es staan waarbij er ook geen enkele connectie is van de massa naar de netstekker, helemaal geïsoleerd.

Sinds kort zou er een lichte tinteling te voelen zijn als je met je vinger over het alu front gaat, en dat is duidelijk aanwezig. Dus ik steek de stekker er anders om in en weg is dat gevoel (versterker staat helemaal los van andere connecties)

Er is geen contact met de netstekker, gaat via de schakelaar zo de trafo in. Deze behuizing van de trafo is zelf ook los van de massa omdat het op een kunststof chassis staat.

Ook de andere ES sony spullen vertonen hetzelfde met alu frontpanel.

Zou het zo zijn dat het na een tijd hetzelfde weer zo zou zijn door oplading van de massa van het front/chassis?

Dubbelgeisoleerd is erg gebruikelijk bij consumentenapparatuur, en daar ook sterk gewenst ivm ground loops. Audio gnd zit wel ergens aan de kast ivm afscherming.

De isolatie zou vrij goed moeten zijn, maar er is altijd wat lek door de parasitaire capaciteit van de trafo, wat meer bij een ringkern dan bij een gewone EI. Mogelijk zit er ook ergens een filter dat wat lekt ?

Test wel altijd de losse versterker, het lek kan natuurlijk ook ergens anders in de installatie zitten maar toevallig hier merkbaar zijn.

De trafo zelf geeft ook een capacitieve koppeling met het net. Dit komt door de opbouw van een trafo en is absoluut ongevaarlijk.

Aart heeft het beter uitgelegd :)

[Bericht gewijzigd door EL83 op (15%)]

In sommige gevallen zit er dus een C tussen de N en de L van het net naar het chassis zoals Sonytech liet zien. Soms een hoogohmige weerstand vanaf de N.

Bij mijn geval is het met de stekker omdraaien weg, zou dit na lange tijd dan terug komen?

Ik ken het euvel en weet dat het geen probleem is, maar het is volgens mij toch vreemd dat het met de stekker omgedraaid weg. Ik zal hem eens vannacht op het net laten en kijken of het over blijft.

Ik heb hem in reparatie ivm vuile speaker relais die erg vuil waren.