Onlangs heb ik vernomen dat het mogelijk schijnt te zijn om je pc om te toveren in een scoop. Ik vraag mij eigenlijk wel af of dit goed werkt als je via de audio ingang signalen te meten? Is dit wel veilig? Bestaat er geen andere mogelijkheid? Via een schakelingetje dat vooraf gaat aan het proces? Ik heb al verschillende verhalen gehoord. Sommige mensen beweren zelfs dat ze hun tv als scoop kunnen gebruiken. Ik ben echter op zoek naar een goedkope scoop of iets waarmee ik dit kan realiseren. Wie kan mij op ideeën brengen of helpen?
MADdie
Kijk ook op de site waar ik MOD van ben :) www.schakelingenonline.nl Ik heb geen leven :( ik ben student www.horizoncollege.nl Help MIJ
Voor de PC heb je programma's en rand apratuur.
Zoals: para poort daar heb je een interface voor nodig. Maar als je het via de MIC in op je geluids kaart doet kan je beter zachte signalen gebruiken zodat je idd niks opblaasd.
Via de TV zal het waarschijnelijk via de SCART / EURO SCART gaan, maar daar weet ik helaas nix van.
BtW ik geloof dat je hier op CO ook een scoop programma kan downloaden??
Thomas
Hello, I'm a signature virus. Please copy me into Hello, I'm a signature virus scanner. I succesfully deleted your signature virus.
Inderdaad,kijk eens bij downloads --> meten en daar staan verschillende programmatjes die een scoop simuleren. Je moet gewoon een niet te sterk signaal op de ingang van je geluidskaart steken en dan het programmatje starten. Let wel op dat een echte scoop natuurlijk veel beter werkt,maar dit kun je gebruiken tot je er ergens een op de kop tikt.
Er bestaan hele mooie systemen van TiePie die je op de par.poort/USB e.d. kan aansluiten zodat je in één keer een kompleet meetinstr. lab hebt.
[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op ]
Anoniem
Scoop op geluidskaart:
Als je een asmymetrische opampversterkertje maakt met versterking van 1/1. ( op ic voetje)
en je zet aan de uitgagn een spanningsdeler in trapjes 1/20.
Je begint steeds op de laagste stand dan kan je max 0.5 Volt op je geluidskaar zetten.
Zet je nog een spanningsdeler op de ingang van de opamp kan je meteen hogere spanningen meten.
Blaas je toch je opamp op
, geen probleem plaats een andere opamp, en je geluidskaart is gered.

Anoniem
Ja, natuurlijk Als je 230 Volt gaat meten is dit wel een aanrader. Maar voor kleine 12 volt schakelingen is een buffer voldoende bescherming.
Je kan ook klampen met zeners:
maak een klassieke R-Z zenerschakeling,
( r in serie Z in parallel)
maar dan met 2 zeners in serie met anode of kathode naar mekaar. Zener één vlakt de positieve toppen af, zener 2 de negatieve. Neem dan een zeners van 1 Volt of kleiner.