Een tijdje terug heb ik een buizen hoofdtelefoon versterker gemaakt. Hiervan is de behuizing aan de randaarde gelegd, de massa van de schakeling zelf niet.

Nu heb ik het probleem dat wanneer ik een apparaat aansluit op de audio ingang, dat niet geaard is (laptop bijvoorbeeld) dan heb ik last van brom op hogere volumes. Sluit ik deze apparaten aan op m'n Marantz versterker is er geen probleem. sluit ik een geaard apparaat aan op de hoofdtelefoon versterker, bijvoorbeeld een desktop pc, dan ontbreekt deze brom.

Nu heb ik het vermoeden dat het aansluiten van de massa van de versterker aan de randaarde het probleem zal oplossen. Echter heb ik begrepen dat dit levensgevaarlijk is en absoluut niet mag gezien de massa van de schakeling vaak helemaal geen nul volt is ?

Lijkt me sterk, maar weet iemand hier raad mee? Kan ik die massa wel aan de randaarde verbinden of moet ik iets als een aardlus onderbreker inbouwen ?

Jouw probleem komt heel veel voor. Het is een ingewikkeld verhaal over aarden en aardlussen. Althans wat ik er zelf over snap Iets wat ik zelf ook niet helemaal snap. Door trial and error ben ik er uiteindelijk geraakt. Bij mij lag het probleem totaal ergens anders...aan de transfo. Een ringkerntje loste voor mij de brom op.

Maar on-topic:
Ik heb in mijn voorversterker de massa van de schakeling via een weerstand naar de aarding lopen. ik geloof dat het was via een 1K weerstand.

door dat extra weerstandje doe je het volgende:
enerzijds breng je de massa van je schakeling naar de aarde waardoor je de zogenaamde "hum" tegengaat en anderzijds vermeid je daardoor aardlussen.

Echter heb ik begrepen dat dit levensgevaarlijk is en absoluut niet mag gezien de massa van de schakeling vaak helemaal geen nul volt is ?

Dat lijkt me gevaarlijke bangmakerij en kolder. De massa geen nul volt?! Wat is dan wèl nul volt, de plus 24V soms? ;)
Massa = behuizing = randaarde1. Spanningen meet je tenopzichte van massa. Massa is dus nul volt.
1als er randaarde wordt toegepast

Als je wilt dat een audio-ingang niet aan massa ligt, dan moet je gewoon geen enkelpotige ingang maken.

Voor een (consumenten-) audioapparaat met een asy aansluitingen is overigens het omgekeerde gebruikelijk; de gnd van de schakeling aan de behuizing icm een dubbelgeïsoleerde constructie, dus geen aarding.

Ik denk dat het probleem daarmee ook weg zal zijn, maar het kan alleen als de isolatie van de transformator voldoende is. Die moet dat echter nu ook al zijn, voor de veiligheid doet de PE nu niet zo veel..

Als je nu een apparaat aansluit dat door zijn smps op 115V zweeft, zoals een laptop, dan zorgt parasitaire capaciteit tussen de behuizing (aan PE) en de schakeling (op dat 115V Ac lek tov PE) blijkbaar voor problemen.

Nootje toegevoegd, inderdaad: als randaarde wordt toegepast. Inderdaad zie ik hier ook veel platte stekkers. :)

Wat ik niet helemaal begrijp is dat je in de versterker de massa van de schakeling niet met de randaarde wil verbinden, maar datzelfde wel via een aangesloten bron laat gebeuren.

Ik zou in elk geval een condensatortje tussen massa en behuizing zetten.