Hallo,

Ik heb een project lopen, waar ik voor een klant een voertuig moet ontwikkelen. Ik ben eerstejaars student werktuigbouwkunde dus het voertuig zelf is het probleem niet zo. Maar ik moet dus wel zelf een motorcontroller maken. Deze mag niet gekocht worden, maar er mag wel een single-board computer of power stages gebruikt worden.

De motor die ik gebruik is een 24V 900W dc motor met koolstof borstels en een toerental van 1500 rpm. Ik heb daarnaast 2x een 12V accu met 50 AH in serie geschakeld.

Ik heb nu wat zitten googlen en kwam in eerste instantie bij een PWM regelaar, maar dit lijkt mij iets te moeilijk. Vervolgens kwam ik op een H-brug. Ik snap het basis principe nu ongeveer wel, maar is het met een H-brug ook mogelijk om de snelheid te bepalen? Of kan je daarmee alleen de motor vooruit, achteruit en op 'remmen' zetten?

En als je deze H-brug op een arduino aansluit, kan deze arduino dan ook als motor controller werken zonder dat er een laptop op aan is gesloten?

Wojtek

PS. Ik zie dat dit topic naar schoolvragen is verplaatst. Dit is echter geen project voor school. Het aangeven dat ik eerstejaars student werktuigbouwkunde ben was puur om een indicatie te geven dat ik maar een klein beetje van elektronica af weet.

[Bericht gewijzigd door wojtek op (11%)]

Als je alleen voorwaarts hoeft, of mechanisch de achteruit regelt, is een PWM sturing voldoende. Dat is veel simpeler dan een H-brug. Een H-brug heeft vier mosfets die aangestuurd moeten worden en daarbij geldt dat als je perongeluk EVEN twee mosfets aanzet die niet tegelijk aanmogen, dat dan binnen een seconde de boel aan het roken gaat.

Een voorbeeld van een PWM regeling staat hier bij schemas. Wel mag je nog even de MOSFET checken of die geschikt is voor jou. Het type dat in het schema staat is leuk voor kleine projectjes maar deze van jou is wat groter.

IRF2204PBF BUK6C2R1-55C AUIRF3805L-7P