Heb een Beregeningspomp die ik kan aan en uitschakelen met een thermische motorschakelaar. Heb sinds kort een beregeningshaspel die een sproeier binnenhaalt. Als de sproeier bij de haspel binnen komt sluit hij een klep waardoor geen water meer sproeit. Dus dan wordt de druk bij de pomp hoog en dan wil ik dat de pomp uitgaat. Heb een drukschakelaar gekocht. Nu is bij mij de vraag... hoe ik de stroomkabel moet monteren.
Kan ik de drukschakelaar tussen de thermische motorschakelaar naar de pomp de stroomkabel plaatsen?
zijn beregeningspompen niet gewoon centrifugaalpompen?
(=pompafhankelijk) maar veel centrifugaalpompen pompen tegen een dichte klep niet veel hogere druk als normale bedrijfsdruk
heb je al gemeten wat dit verschil is als je het zo wil doen?
en de aansluitingen zijn natuurlijk afhankelijk van het huidige aansluitschema en de aansluitingen/type van je nieuwe drukschakelaar
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Kan ik de drukschakelaar tussen de thermische motorschakelaar naar de pomp de stroomkabel plaatsen?
Ja meestal kan dat, maar...
Welke drukschakelaar heb je?
Wat voor een elektromotor heb je op je pomp zitten?
Denk er aan sat meestal de druk zal zakken als de plmp uit gaat, dit gebeurt al bij een klein lekje....
De pomp gaat dan wel weer elek keer vanzelf aan.
Of dat de bedoeling is........
Je kunt op de thermische motorbeveiligingsschakelaar ook een klein spoeltje zetten, deze kan dan door de drukschakelaar bediend worden, en schakelt dan de motorbeveiligingsschakelaar ui. Dan komt de motor niet vanzelf weer in bedrijf.
Een een en ander is natuurlijk zoals jij het wil, en afhankelijk van de toegepaste materialen.
Heb een Yaoda drukschakelaar en elektromotor is een 380Volt. Nou ik wil eigenlijk als de sproeier binnenkomt bij de haspel dat dan de pomp afslaat.Er zit op de sproeiwagen een kogelkraan die dicht gaat als de sproeiwagen tegen de haspel komt. Dus dan blijft de pomp pompen en wil dan dat hij afslaat en niet aanspringt.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 16 april 2014 19:07:10 (54%)]
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Als het een grijze is dan is het goed
Hallo, heb een zwarte de Yaoda SK-9. Is deze dan niet goed???
[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 16 april 2014 19:08:11 (72%)]
Hallo, kun je mij misschien meer zeggen waarom de grijze goed is?
[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 16 april 2014 19:08:34 (53%)]
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Snap je het nu nog steeds niet?
Tip: de kleur heeft er niets mee te maken.
MaartenV50
Kun je de gegevens van de pomp dus spanning,stroom,vermogen.
Achterhalen en hier plaatsen.
En kun je diezelde gegevens van de schakelaar hier plaatsen.
Op beide zal een type/kenplaat met gegevens staan.
Je kan ook een foto plaatsen, even de FAQ raadplegen over hoe.
Dan krijg je waarschijnlijk een betere reactie dan tot nu toe.
HD13
Niet aan beginnen, komt niet goed wat maarten wil doen.
DK had er al direct op gewezen dat zoiets niet goed gaat met een centrifugaalpomp en aan TS gevraagd om te meten of er effectief voldoende drukverschil is bij sluiten van de klep.
TS heeft dit genegeerd.
Maarten, voor hetgeen jij wil doen heb je een flow-switch nodig.
Op 16 april 2014 06:48:07 schreef HD13:
MaartenV50Kun je de gegevens van de pomp dus spanning,stroom,vermogen.
Achterhalen en hier plaatsen.
En kun je diezelde gegevens van de schakelaar hier plaatsen.
Op beide zal een type/kenplaat met gegevens staan.
Je kan ook een foto plaatsen, even de FAQ raadplegen over hoe.
Dan krijg je waarschijnlijk een betere reactie dan tot nu toe.
De pomp is een Calpeda nm 32/20CE gegevens zijn van de motor 380Volt 3KW en 4HP. De drukschakelaar is een Yaoda SK-9
Op 16 april 2014 22:50:56 schreef defender1be:
HD13Niet aan beginnen, komt niet goed wat maarten wil doen.
DK had er al direct op gewezen dat zoiets niet goed gaat met een centrifugaalpomp en aan TS gevraagd om te meten of er effectief voldoende drukverschil is bij sluiten van de klep.
TS heeft dit genegeerd.Maarten, voor hetgeen jij wil doen heb je een flow-switch nodig.
Wat is een flow-switch? en hoe werkt dit? en heb ik dit dan nodig wat ik wil echt?
Een flow-switch is een schakelaar die schakelt op basis van de waterstroom (flow). De schakelaar word dus bedient door de stroming van het water in de leiding.
http://www.rgb.be/prx/prxnl42.html
Als de sproeiwagen een kogelkraan dichtdrukt dan kan hij ook een eindschakelaartje bedienen.
Het eindschakelaartje een magneetschakelaar laten schakelen en klaar is klara.
Je slaat dan het hele traject met drukschakelaars of flowschakelaars over.(die waarschijnlijk ook niet direct de motor kunnen schakelen)
Een drukschakelaar werkt niet op een centrifugaal pomp
Op 16 april 2014 23:43:30 schreef defender1be:
Een flow-switch is een schakelaar die schakelt op basis van de waterstroom (flow). De schakelaar word dus bedient door de stroming van het water in de leiding.
http://www.rgb.be/prx/prxnl42.html
Moet dit dan werken wat ik wil met de haspel en enz? en het aansluiten dan hoe moet dit is dit goed zelf te doen?
Kan die drukschakelaar niet ná de klep gemonteerd worden?
Als de klep sluit valt de druk achter de klep weg. De schakelaar zet dan de pomp uit.
P is je drukschakelaar (NO type).
S is een terugverende schakelaar. Die moet je drukken nadat je de motorschakelaar hebt aangezet anders gebeurt er niks. S moet je vasthouden totdat P het overneemt.
In het stippellijnkader zit een relais (3×NO) dat je moet kopen.
En nu maar afwachten wat de profi's er van zeggen want ik heb er maar weinig verstand van!