Dit wordt mijn eerste post hier :)

Ik heb 2 vragen en hopelijk kan iemand mij hier helpen. Ik heb hier en en daar al gegoogled, maar kon niet duidelijk een antwoord vinden.

Mijn 1ste vraag is:
Hoeveel volt (effectieve waarde) staat er nu op een audiokabel met mini jack aansluiting op het moment dat er muziek overheen staat. Ik lees overal dat dit moeilijk te meten is met een multimeter.
Ene kant lijkt me dat ook wel logisch om dat het signaal continu veranderd, maar hebben we het nu over 100 volt of misschien maar enkele volts.

Mijn 2de vraag is:
Is het waar dat het aantal volts op een audiokabel met mini jack niet te meten is met een multimeter? Zoja, waarom niet?
Kan dit wel met een oscilloscoop?

Alvast hartelijk bedankt!

Als het signaal een zuivere sinusvorm heeft is het prima te meten met een multimeter. Uitgang van een cd speler zal ca. 2v zijn.
Muziek is vanwege de veranderende amplitude (hoe hard het gaat..) niet echt meetbaar op de manier die je bedoelt. Wel met een scoop zichtbaar te maken, maar wat heb je er aan..?

[Bericht gewijzigd door 12V HiFi op (12%)]

Audio, als in bijvoorbeeld muziek of spraak is een AC wisselspanning met een breed spectrum. Door de signaalinhoud wisselt de spanning bij normaal geluid continue en vrij willekeurig.
Een multimeter meet gewoonlijk enkel een klein deel van het spectrum (b.v. 50 Hz - 1 kHz) en hij integreerd over een vaste, voor audio in het algemeen nogal korte, tijd van b.v. 0.2 seconde.

Dat geeft een snel wisselende uitlezing die weinig zegt over het gemiddelde audiolevel, dus hoe groot het signaal is.

Je kunt de spanning met audiomeetapparatuur meten als een gemiddelde waarde over een bepaalde integratietijd (b.v. met slow of VU ballistics), of juist alleen de hoogte van de pieken meten om te checken of de boel niet clipt.

Voor b.v. een koptelefoon-uitgang gaat het gewoonlijk om een paar V maximaal, gelimiteerd door de elektronica. Door de crestfactor ligt het normale niveau daar een twintigtal dB onder, een paar honderd mV. Als je minder ver uitstuurt uiteraard evenredig minder.
Bij opamp-gebaseerde audioapparatuur (Cd-spelers) en aanverwant wordt er ergens boven de 10V geclipt tegen de 12 tot 18V voeding, die zet een harde grens. De standaardniveau's zijn -10 dB(V) voor consumenten (0,3 V ) en +4 dB(u) (1,23 V ) voor professionele apparatuur, voor wat het waard is want vooral bij consumentenspul komt het niet zo precies en b.v. CD spelers houden zich er niet aan omdat die gewoon 0xFFFF = +10V aan kunnen houden zonder enige headroom omdat het digitale level toch niet hoger kan worden.

Een scoop kan, maar echt handig is het niet omdat hij lineair werkt en op een gewoon audiosignaal niet lekker triggert.
Voor audio is aparte meetapparatuur en software met logarithmische schalen (voor level gewoonlijk in dB met een bepaalde referentie, dB(u), dB(V) etc.) voor zowel spanning als -indien van toepassing- frequentie.

Als je audio een 50Hz sinus is kun je het uiteraard wel prima meten met een multimeter, soms is dat ook best nuttig om b.v. zonder meetapparatuur de gain van een eindtrap even snel te achterhalen.

Ik vroeg het me af omdat ik aan het hobbyen was met de mini jack kabels.
Ik heb de mini jack kabel aangesloten op een relais. Op het moment dat de spanning wegvalt op het relais wordt de mini jack kabel onderbroken en stopt de muziek, totdat het relais weer wordt bekrachtigd.
Bijvoorbeeld als er een alarm afgaat of thuis de bel gaat.

Bedankt voor jullie snelle antwoorden en het is mij helemaal duidelijk.