Heb een paar weken geleden een korte basiscursus maintenance van 2 dagen gevolgd voor Eplan P8 v2.3.
Op die 2 dagen heb ik veel uitleg verkregen samen met praktische proeven. Eigenlijk heel veel voor die 2 dagen...
Zelf heb ik Eplan P8 1.7.12 versie en begonnen met een beginnerscursus (die in online heb gevonden) en dat gaat goed, maar ik zit ergens vast met de opbouw van een schakelkast.
Nu zit er al standaard een reeks komponenten en kasten maar niet de juiste die ik nodig heb voor het werk.
In versie 2.3 heb je de optie om deze gratis te downloaden via "Dataportal" maar helaas 1.7.12 versie heeft deze optie niet.
Ook ben ik een beetje kwijt hoe ik juist van begin af aan een schakelkast opbouw in 2D.
Graag enige help of info zou welkom zijn voor:
- database komponenten invoegen in eplan 1.7.12
- beginstart schakelkastopbouw in 2D
alvast bedankt
probeer een logische indeling te maken en de stuurstroom zoveel mogelijk te scheiden van de sterkstroom.
Ik zet bijvoorbeeld altijd de plc helemaal bovenin, rechts daarvan de voeding. Altijd ruimte overlaten voor eventuele uitbreidingen.
Daaronder heb ik een reeks met klemmen, |f1|f2|f3|nul|aarde|wcd voor bv een laptop of tijdelijke apparaten|24v|24v(veilig, dus na beveiligingsrelais)|0v|
Weer daaronder de automaten, links de beveiliging van heel de kast, daarna de wcd en vervolgens van de motoren oid.
Daaronder maak ik plek voor de regelaars, relais of wat er ook in de kast moet komen.
Helemaal onderaan klemmenstroken voor aansluiten sensoren/actuatoren.
Misschien is het handig om te vermelden welke componenten je hebt.
Componenten invoeren in de artikelen database via nieuw artikel en daar de afmetingen aan toevoegen (google), eventueel kan je ook gelijk de vrije ruimte opgeven.
Artikelen toevoegen aan je schema is de volgende stap en als dit klaar is kan je via de artikel navigator je materiaal plaatsen.
@Timmie, fysieke opbouw van een schakelkast is geen probleem (heb paar jaartjes ervaring mee), mijn vraag is eigenlijk hoe ik in eplan 1.7 zelf, stapgewijs een schakelkast in 2D kan opbouwen. Dus eigenlijk hoe ik de montageplaat kan kiezen en daarna de komponenten zoals de dinrails, klemmen etc kan uitgelijnd plaatsen. Ik weet dat er verschillende manieren kunnen zijn op dit te doen, maar ik zou graag de juiste en correcte werkwijze willen weten, zodoende dat ik daar verder kan mee opbouwen
@Koos : In de laatste versies heb je "Dataportal", in V1.7.12 heb je die niet, dus vermoed ik dat het via een andere weg gaat of moet ik telkens 1 voor 1 mijn komponent manueel invoeren?
Via de navigator(s) artikelen toevoegen is ook geen probleem samen met datasheets, afbeeldingen en links.
Ook in de laatste versie (2.3) is toevoegen nog steeds opzoeken op de portal (wat vaak niet zo makkelijk gaat) en dan een voor een toevoegen. Enige voordeel van de portal is dat je over het algemeen gelijk alle gegevens heb. De portal is alleen toegankelijk met een geldige licentie. Werk zelf dagelijks sinds de versie 1.9 met Eplan en je kan daar ook op het moment van invoegen op je montage plaat handmatig de afmetingen opgeven. Als je componenten slechts eenmalig gebruikt is dat erg makkelijk.
De bedoeling dat ik een database van componenten krijg ook voor later gebruik die dezelfde is als die van het bedrijf waar ik werk. Zodoende ik een project maak dat alle gegevens en layout hetzelfde zijn.
Enige verschil dat ik een project maak in v1.7 , waardoor ik deze moet overzetten naar v2.2.
Ik weet niet zeker of ik de database van v2.2 kan op eenof ander manier kan kopieren en in v1.7 kan plaatsen.
Bij iedere update van Eplan verandert er wel wat aan de artikelen database. Je kan echter simpel een export maken van je oude database naar XML en deze opnieuw inladen in je nieuwe database (deze moet wel leeg zijn). Verder zal je bij het openen van een ouder versie project altijd de vraag krijgen of je het project wil bijwerken naar de nieuwe versie. Backup je oude project wel van te voren mocht er iets mis gaan.
nu de vraag, werkt dit ook andersom?
van een nieuwere database naar een oudere of maw van v2.2 naar v1.7?
Nu het antwoord ....
Nee dit is met geen enkele versie mogelijk. Bij iedere nieuwe release verandert er weer zoveel dat de projecten en soms zelfs de onderdelen database aangepast worden en er geen weg terug mogelijk is.
Voor projecten weet ik als je die in de recentste versie gemaakt heb niet kan openen of gebruiken in oudere of vorige versies. dacht dat dit te maken had dat elke versie een"stand alone versie" is
Voor de database wist ik dit niet zeker, omdat sommige componenten nog een tijdje hetzelfde blijven. Dus wordt het manueel invoeren
Voor het opbouwen van de schakelkast in eplan heb ik het zelf al gevonden hoe ik moet beginnen.
1.Eerst nieuw pagina maken met paginatype "schakelkastopbouw"
2.daarna via TAB: ;"Projectgegevens"; Apparaten / Artikelen : Schakelkastopbouw / Montageplaat genereren
3.montageplaat aanpassen of in database kiezen
4.plaatsen/tekenen van draadkanalen en hulplijnen voor het centreren van de componenten
tot daar ben ik al , nu nog het centreren van de componenten ....+
Dank je Koos voor je hulp