Thuis heb ik de volgende setup:
2 x Akiyama Acura draaitafels
1 x Yamaha versterker
2 x JAMO luidsprekers
1 x Gemini UMX SE 3 kanaals mengpaneeltje
Nu is het zo dat vaak mijn geluid aan 1 kant wegvalt of van heel ver moet komen.
Dit is heel bijzonder, want het ligt eraan waar ik mij bevind.
De storing lijkt op mijn beweging te reageren.
Loop ik weg van de apparatuur gaat het meestal goed,
maar kom ik dichterbij dan lijkt de boel te gaan storen.
(Het is trouwens apart maar ik heb vaker dat er storingen ontstaan bij mij in de buurt; apparatuur op mijn werk, auto`s, andere radios, toeval?)
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Misschien is de apparatuur bang van je.
Geintje je zal het denk ik moeten zoeken in de mixer of de versterker.
Een eenvoudige test is even een cd speler o.i.d. direct aan de versterker te hangen komt het probleem dan niet voor zit het waarschijnlijk in de mixer.
Ik gok op de mixer gebruik je de XLR uitgang of de RCA?
Ik gebruik de standaard RCA uitgangen.
Volgens mij heeft de versterker geen ondersteuning voor XLR.
Maar de versterker heb ik dus al 2 keer naar een audiozaak gebracht, en 2 keer is hij helemaal gecheckt en er is maar 1 onderdeeltje vervangen.
Ik heb alle apparaten in een verlengsnoer met aan / uit knop.
Dus met 1 knop schakel ik alles in of uit.
Kan het zijn dat de apparatuur daar niet van houdt, en dus stuk gaat?
En de speakerkabel is erg overbemeten. Volgens mij 2x 7mm. Probleem?
Zonder type van de versterker is het lastig hier iets over te zeggen.
Je bent zeker dat alle apparatuur en kabels op zichzelf goed functioneeren, dus uitwisseltests gedaan etc ?
Wat is er precies vervangen ?
De beschijving van het probleem doet denken aan een losse gnd tussen mixer en amp. Je hoort dan alleen het verschil tussen beide kanalen, dat klinkt bij de meeste stereo muziek vreemd en "ver weg".
In een setup als dit is dat onwaarschijnlijk, maar bij b.v. auto-versterkers worden er wel truukjes met de gnd gedaan om het stil (genoeg) te krijgen.
VCA faders waren vroeger nog wel eens een excuus om zulke slechte faders te gebruiken dat ze opnieuw een probleem werden. Dat geeft ook rare effecten, maar dat had je sneller door gehad denk ik.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
ik zou ook denken aan een ground die af en toe wegvalt. gezien de rca aansluiting meestal per stereo kanaal 1 ground hebben zou een losse soldering van de aansluiting op de print een kanshebber zijn. even nasolderen is al zat ..
Het is een Yamaha AX-450.
De aarde van de draaitafels heb ik op het mengpaneel aangesloten.
Het mengpaneel heb ik dan weer niet geaard.
Net als de versterker. Deze is ook ongeaard.
Uitwisseltest gedaan, maar kom er niet uit.
Het rare vind ik echt dat het probleem in relatie staat met waar ik mij bevind. Als ik beweeg, van de set afloop, naar de set toeloop, links of rechts omdraai het geluid ook wegvalt.
Is dit ook met aarde te verklaren???
Of moet de mixer op de phono ingang van de versterker?
Zie dat er bij de phono ingang wel een aarde functie zit...
?
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (47%)]
Als het heel consequent is niet, het zou dan een oscillatie moeten zijn oid, maar als het ook veranderd als je er een mep op geeft kan het samen hangen met een rot contact.
Beschrijf exact wat je hoe uitgewisseld hebt en wat de resultaten waren. De GND behoort twee maal doorverbonden te worden door de kabel, is die kabel echt goed ? Dit soort consumentenrommel is relatief lastig in (technisch-) goede kwaliteit te krijgen.
De simpele huiskamer-amp is dubbel geïsoleerd, de mixer niet, dus die behoort aan aarde te hangen hoe onhandig dat voor een niet-professioneel audioapparaat gewoonlijk ook is. Maar elektrische veiligheid is nu even je probleem niet.
Gebruik NIET de phono ingang, dat is een onzinnig idee.
Lees onze FAQ en gebruik de [edit] functie als je nog iets aan een post hebt toe te voegen. Wat je nu doet wordt ervaren als onbeleefd omdat je het topic telkens omhoog schopt.
[edit]
Er zit een gnd liftfunctie op de Gemini, wat zegt de manual precies over het gebruik daar van ?
pa3gws
Wat ik al eerder heb ondervonden is dat het contact pootje van RCA print delen vlak boven de print afbreken.
En als dat de GND pin is kan je dit soort storingen ook krijgen.
Op 26 april 2014 12:06:33 schreef Aart:
Als het heel consequent is niet, het zou dan een oscillatie moeten zijn oid, maar als het ook veranderd als je er een mep op geeft kan het samen hangen met een rot contact.
Beschrijf exact wat je hoe uitgewisseld hebt en wat de resultaten waren.
Ik heb alle kanalen van het mengpaneel open gegooit tijdens het draaien van de platen, en bij een storing gebruikte ik de crossfader van kanaal 1 naar kanaal 2.
Kanaal 1 gaf dezelfde storing op de linker luidspreker als de rechter luidspreker.
De GND behoort twee maal doorverbonden te worden door de kabel, is die kabel echt goed ?
Ja, die heb ik doorgemeten. Erg weinig weerstand. 0,1 Ohm of zoiets.
Dit soort consumentenrommel is relatief lastig in (technisch-) goede kwaliteit te krijgen.
Mja, rommel wil ik het niet noemen.
Akiyama`s zijn OEM bakken en die hebben een hoger torque dan de Technics SL`s.
De simpele huiskamer-amp is dubbel geïsoleerd, de mixer niet, dus die behoort aan aarde te hangen hoe onhandig dat voor een niet-professioneel audioapparaat gewoonlijk ook is. Maar elektrische veiligheid is nu even je probleem niet.Gebruik NIET de phono ingang, dat is een onzinnig idee.
Ok.
Lees onze FAQ en gebruik de [edit] functie als je nog iets aan een post hebt toe te voegen. Wat je nu doet wordt ervaren als onbeleefd omdat je het topic telkens omhoog schopt.

Er zit een gnd liftfunctie op de Gemini, wat zegt de manual precies over het gebruik daar van ?
Even kieken.
Op 26 april 2014 12:58:45 schreef pa3gws:
Wat ik al eerder heb ondervonden is dat het contact pootje van RCA print delen vlak boven de print afbreken.
En als dat de GND pin is kan je dit soort storingen ook krijgen.
GND pin is toch aarde?
Of is GND in dit geval de min kabel van de luidspreker?
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (8%)]
Wat gebeurd er als je een mp3 / gsm op het mengpaneel aansluit (draaitafels loshalen?)
Wat je ook kan doen is eens kijken wat er gebeurd als je of alleen de linker kanalen of alleen de rechter kanalen aansluit. Misschien heb je een aardlus.
Heb je randaarde op je verlengsnoer en wcd (stopcontact)? Dit zou wel aan te bevelen zijn.
GND is zeker niet de min van de luidspreker!
pa3gws
Op 26 april 2014 15:37:57 schreef sph:
GND pin is toch aarde?
Of is GND in dit geval de min kabel van de luidspreker?
Misschien niet goed uitgelegd.
Maar aan de RCA aansluitingen zitten 3 of 4 aansluitingen die in de print zitten.
Waarvan 2 natuurlijk signaal links en rechts en de overige GND.
Die aan sluitingen willen nog wel eens breken.
En maken dan vaak nog wel contact maar soms ook weer niet.
En dat kan de klachten geven die je nu hebt. 
JeveeHa
Je meet zelluf!
Kan ook een relais zijn met rotte contacten imo..
Bij dit soort dingen begin ik altijd met uitsluiten van zo veel mogelijk apparatuur. Dus alles afkoppelen en opnieuw aansluiten e.d.
Heb je dat al geprobeerd?
Edit: Even niet gelezen dat het afhankelijk is van je eigen positie t.o.v. de tafels, dan valt een relais waarschijnlijk af. 
Edit 2: Wat je evt. zou kunnen proberen is een extra aarde leggen aan je RCA stekker, heb zelf wel eens iets vergelijkbaars meegemaakt toen ik het nog helemaal te gek vond om een 12v versterker/speakers in de helmbak van m'n scooter te bouwen
Net als jij aangeeft, geluid wat uit een andere ruimte lijkt te komen. Alsof je muziek aan het luisteren bent met een koptelefoon en perongeluk de jack plug half uit het apparaat trekt. Was toen opgelost met een speakerkabeltje om de rechter RCA naar de massa van de versterker. Gaat in jou geval iets lastiger aangezien je setup door het net gevoed wordt natuurlijk..
[Bericht gewijzigd door JeveeHa op (47%)]