Hallo

Ik heb een autoradio die ik wil inbouwen in mijn kajuitzeilboot. er komt één luidspreker binnen en één buiten. Toen deze radio nog in de auto zat waren er 4 luidsprekers op aangesloten. omdat ik met deze radio kon regelen of het geluid vooral van voor of vooral van achter werd afgespeeld dacht ik de luidsprekers zo aan te sluiten dat ik op mijn boot het geluid binnen of buiten kan regelen. Maar volgens de handleiding van de radio moet je als je twee luidsprekers aansluit in plaats van vier deze luidspreker aansluiten bij linksvoor en rechtsvoor en dan kan ik het volume binnen en buiten dus niet apart regelen. nu vroeg ik mij dus af of het echt zo veel kwaad kan om één luidspreker voor en één luidspreker achter aan te sluiten. en is het niet mogelijk om het links en het rechts signaal parallel te schakelen om een mono signaal te krijgen in plaats van een stereo?

het gaat om een kenwood KRC-353L
hier is iets meer informatie te vinden: www.manual-buddy.com/p/kenwood/krc353l-service-manual.html

Balance zit toch op elke radio vanaf de jaren 70??

Ik kan balance voor/achter regelen maar niet links/rechts

en ik heb een volledige manual gevonden:
https://www.dropbox.com/s/8tbla81cj1spit0/krc-353d-l.pdf

het kan weleens zijn dat de volumeknop induwen fader is en uittrekken balance.

voor de fader is er een klein knopje langs de volumeknop
volumeknop indrukken is aan/uit
boven de volumeknop staat wel: PWR VOL BALL(PULL)
maar dit heb ik nooit geprobeerd toen de radio nog in de auto zat
Ik heb hier nu geen luidsprekers liggen om het te testen anders zou ik het eens uitzoekken

Daar is de radio niet voor gemaakt, grote kans dat er een endamp uitvliegt als de rechter en linker output aan elkaar geknoopt worden.
Je kan beter 2 8 Ω weerstanden op de niet gebruikte uitgangen aansluiten. Of de fader die voor/achter regelt helemaal op 'voor' zetten. Mja dan heb je buiten en binnen maar 1 deel van het stereosignaal.
Wellicht is het handiger gewoon 4 luidsprekers plaatsen.

ik ken deze radio: heb hem zelf ook gehad, nu ik het plaatje zie.

PERFECT ding, heb er nog paar wisselaars voor ook denk ik.
Maarem: kleine palletje is idd fader. grote knop draaien is volume. aan grote knop trekken en draaien is balance. Voor jouw toepassing moet je hem wel in mono schakelen trouwens.Ik weet niet meer hoe dat moet bij dit ding.

Als deze rechtstreeks op mono geschakeld kal worden zou dit ideaal zijn en als ik balance kan regelen is mijn binnen/buiten probleem ook opgelost
Maar als hier een wisselaar op aangesloten kan worden kan ik hier dan ook een uitgang aan toe voegen zo als bijvoorbeeld een ingang voor een mp3?

Deze radio heeft nog een fader die tussen eindversterker en speakers in zit.

Je kan beide speakers aansluiten op de aansluitingen voor de frontspeakers en dan met de 'BALANCE'-functie de sterkteverhouding instellen. De uitgangen voor de achterspeakers hoef je niet aan te sluiten.

Omdat je dan dus altijd naar óf een linker- óf een rechterkanaal van een stereobron zit te luisteren en niet naar mono kan je een weerstandje van 1k solderen tussen de "+"-aansluitingen van de condensatoren C15 en C16. Zie pagina 24 in de PDF; de condensatoren zitten vlak linksonder het potmeterblok.

tja, ik weet niet meer exact of het dit type was, mijne had zo'n grote plug voor een wisselaar met 12 contacten erin uit mijn hoofd (4x3) en op de wisselaar zit een 12 polige din plug.

maarem zal vast ook wel iets van mp3 op te klooien zijn, maar kun je niet beter een moderenre aldi/lidl/kijkshop radio anschaffen dan...

@High met Henk:

Op 1 mei 2014 22:10:43 schreef High met Henk:
...... zal vast ook wel iets van mp3 op te klooien zijn, ......

Ja, dat kan.

Je kan het natuurlijk ook gewoon netjes en vakkundig doen.

@marnik: Laat maar weten als je dat er zelf op wil maken, dan zal ik aangeven hoe je dat kan doen.

[Bericht gewijzigd door Sonytech op (17%)]

As ik hem niet op mono kan schakelen dan zal ik die weerstand er tussen solderen
er is geen aansluiting voor een wisselaar dus het was waarschijnlijk een ander type
en in heb wel al ooit bij een boombox een kabeltje met een 3.5mm plug op de lezer van de cassettespeler gesoldeerd maar bij deze radio word de cassette stand pas ingeschakeld als er effectief een cassette inzit dus als je kan aangeven hoe ik een soort aux poort kan maken wil ik dit wel proberen. Ik heb wel al vaker wat gesoldeerd en ik heb ook wel zo een degelijk weller soldeerstation tot mijn beschikking maar ik ben geen expert maar met de juiste info moet het wel lukken.

@sonytech kan je mij dan uitleggen hoe ik er een ingang aan kan toevoegen?

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/kenwood_auxin1_jal.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/kenwood_auxin2_jal.jpg

Je kan de condensatoren C97 en C98 verwijderen en op de vrijgekomen punten een dubbelpolige wisselschakelaar aansluiten zoals aangegeven.

[Bericht gewijzigd door Sonytech op (18%)]

De werken hebben door omstandigheden wat vertraging opgelopen maar ik ga er nu eindelijk aan beginnen. Ik heb de radio ondertussen al eens aangesloten en ik heb gemerkt dat ik deze niet op mono kan schakelen en ik krijg dus binnen en buiten niet hetzelfde te horen. Zou iemand mij nog een keer zo een aanpassing op het schema kunnen maken zodat deze op mono geschakeld is en dat ik door middel van een fader het volume binnen/buiten kan regelen? Het zou ideaal zijn mocht ik de fader die nu dient om het volume voor achter kunnen gebruiken om het volume binnen/buiten te regelen.

Alvast bedankt

(i) ---- De FAQ is zojuist gelezen.

Op 1 mei 2014 22:09:30 schreef Sonytech:
..... kan je een weerstandje van 1k solderen tussen de "+"-aansluitingen van de condensatoren C15 en C16. Zie pagina 24 in de PDF; de condensatoren zitten vlak linksonder het potmeterblok.

Op 1 mei 2014 22:35:49 schreef marnik:
As ik hem niet op mono kan schakelen dan zal ik die weerstand er tussen solderen

Wat was hier zo onduidelijk aan?

oh sorry ik had het net terug even vlug herlezen en ik moet er overeen gelezen hebben en ik was ook wat te snel met antwoorden.
Ik bedoel eigenlijk dat er geen balance regeling op zit. en dus als ik de radio ombouw naar mono moet ik het volume binnen/buiten nog kunnen regelen. Kan ik dit door één luidspreker op een voor uitgang en één luidspreker op een achter uitgang aan te sluiten zodat ik de fader voor binnen/buiten kang gebruiken? en moet ik dan zo als eerder aangegeven een weerstandje op de overige uitgangen solderen? Of is er een betere manier om dit te realiseren?