geheugen probleem met Philips FR 931 tuner versterker

Hallo Collega hobbyisten,
Ik heb een tuner versterker van Philips type FR 931.
Nu heb ik de laatste tijd het probleem dat mijn voorgeprogrammeerde radiozender weg zijn als ik hem weer aan zet.
Nu heb ik al even de boel opengehaald om te kijken of er een geheugen batterij in zit, maar heb tot op heden nog niets kunnen vinden.
Zijn er mensen die weten waar ik het moet zoeken.
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,
Louis Brongers.

er zit een goldcap in voor het geheugen. deze zal wrs op de frontprint zitten. als je toch bezig bent, zou ik ook meteen de printen doorsolderen, dat is een bekend probleem van deze versterkers..

je kunt de versterker zolang op stby zetten, dan blijft het geheugen wel meen ik..

[Bericht gewijzigd door testman op (18%)]

De FR9xx zijn wel 'hongerig' in stand-by, gebruiken maar liefst 28.5W...
(Eigenlijk bijna net zo veel als in rust, ik denk dat ze alleen het display uit doen... ;) )

Bedankt voor de snelle reactie, ik zal direct even kijken.
ik laat wel even weten of het gelukt is.

nogmaals dank.

https://lh5.googleusercontent.com/-1uPFISYT_9k/U24kQ3KbB7I/AAAAAAAAAzI/CuBDYGknoFQ/s800/IMG_4441.JPG

Alleen als je de connectors los trekt begint de ellende, die moet je allemaal doorsolderen. Zeker de uP spanning versterkers met die koelblokjes...

tja, toen zat marantz nog in huis met philips, evengoed is het ding ook al 20 jaar oud ondertussen. als dit de eerste reparatie is valt het nog mee.

helemaal geweldig is het ontwerp niet, op hoog volume zonder bron jankt de fr93x -fr95x reeks nogal. pas als je de frontprint loshaalt en voorover klapt is dat weg. komt door de display aansturing welke instraalt op de versterker en de print welke vlak achter de frontprint hangt..

het stby vermogen is idd erg hoog. de stuurspanning wordt betrokken uit de symetrische voeding voor de eindtrappen. de serie weerstanden en regelaars zijn ook continu heet. een gare eindtrap kwam echter weinig voor, zaten nog goede sanken torren in ipv de bekende stk plakken..

nou ik heb hem gevonden hoor, direct even besteld.
kan hij weer jaren mee.

hartelijk dank voor jullie info.

met vriendelijke groet,
Louis

Het fluiten van het display is een bekend probleem:

Type:
FR951

Probleem:
High pitch sound is heard from the Loudspeaker.

Oplossing:
The problem is due to pickup from the FTD display during low or no input signal when the volume is in the high position.
The problem can be reduced by removing two ground wires W602 and W411. W602 is mass connection of collector of Q754. W411 is mass connection of Crystal X401

Overigens heb ik het vermoede dat het hier (Portugese) Grundig-productie betreft, dus geen Marantz. De grotere broertjes (950?, 960?) hadden zelfs allerhande digitale ontvangsmogelijkheden. Iets waar Grundig destijds schijnbaar veel in geïnvesteerd heeft en waar weinig geld uit is teruggekomen voordat ze failliet gingen.

@testman hieronder: ik had het echt over de hoge modellen in de 70FT9xx reeks. 930 weet ik even niet zeker (zit aan mn downloadquotum voor vandaag op deze computer bij Wil Manshande), maar op de printplaten van de hogere modellen, op zijn minst de FT980 en de FT990 staan Grundig-nummers.

De FT890 kan ik niet vinden maar de 70FT880 is in elk geval ook een Grundig.

je bedoelt de ft890? die had idd het allang opgeruimde dsr aan boord. was een duur tunertje, met dik alu frontje zoals het high end spul uit de 80's nog had.

de eerste reeks van de 900 serie van philips kwam uit belgie, daarna werd het singapore. dat was niet de betere reeks. oa de fr 995 was een receiver van na 2000, en hoort niet bij de 900 serie kwa uiterlijk en leeftijd, deze kwam ook uit china.

de oplossing met de massa jumpers aanpassen werkte overigens niet, ik had er toen een stuk 3x opgevouwen alu folie geisoleerd met tape tussen gestoken, dat werkte een stuk beter. evengoed zaten er mfb's op aangesloten die natuurlijk sneller jank oppikken met de hoge impedantie.