Is er een mogelijkheid om er achter te komen dat een sd kaart corrupt is?
Mijn raspberry pi stopt af en toe met een programma wat eerst al een half jaar draaide .
programma opnieuw opstarten is dan de enige manier.
Ik blijf wel verbinding houden Putty (ssh).

Daar heb je testprogrammaatjes voor (bv. FlashTester), maar dat draait niet op een RPi. Dus je zult het kaartje tijdelijk in een PC moeten steken.

Het kan ook voorkomen dat je kaartje niet goed contact maakt in je RPi, het kaartje zit niet goed opgesloten.

Dat kun je opvangen door wat verend materiaal, schuimrubber of zo iets tussen de kaart en de behuizing te stoppen, dit advies kreeg ik van de leverancier.

Sindsdien heb ik geen probleem meer en werkt hij perfect.

Het komt omdat de meeste SD-cards van zacht materiaal zijn gemaakt en dat gaat krom trekken als het warm wordt, helaas!!!

Gr. Hans.

Edit, Arco dat is het niet, het slot voor de kaart is aan één kant open dus hij kan krom gaan staan, en dat gebeurd dan ook vaak, volgens de mannen bij "Kiwi"

[Bericht gewijzigd door Anoniem op (15%)]

Als de Raspberry zo heet wordt dat het plastic krom trekt, zou ik me serieus zorgen maken... ;)

De SD kaart socket heeft geen plaatje om tegendruk te geven. De continue druk op de kaart laat het geheel inderdaad krom buigen. Ik heb hetzelfde probleem, met in ieder geval één Pi.

Misschien is dit een optie?

http://www.techunboxed.com/2013/07/how-to-repair-broken-raspberry-pi-s…

Als er iemand pin-compatible sockets heeft, half-size met metalen plaatje, houd ik me aanbevolen.

Wie zegt dat de SD corrupt is?

je programma stopt. heb je al gecontroleerd of de Pi een reboot heeft gehad?

dmv het commando uptime zie je hoe lang de Pi aanstaat. dat geeft dus een indicatie wanneer hij is aangezet. Is hij later aangezet, dan is de voeding uitgeweest of hij is gecrasht.

dat laatste kan zijn omdat jouw programma het geheugen langzaam vol laat lopen. of omdat je een illegale handeling hebt uitgevoerd. soms komt dit ook door defecte hardware.

in dit geval kun je vaak wel hints krijgen met het commando dmesg .dit commando geeft een lijst met gebeurtenissen sinds het opstarten. dit kan dus een error over je SD bevatten indien dit echt zo is.

dmv grep (dmesg | grep tekst) kun je de output van een programma filteren. in dit voorbeeld worden alleen regels van de output van dmesg weergegeven die de tekst 'tekst' bevatten.

In de tijd dat ik nog pi's had draaien zag ik via dmesg | tail al meestal een aantal write errors van de SD staan. Soms ging de SD na een dag kapot, soms na enkele maanden. Maar dat van die kaart slot wist ik niet, misschien was dat het probleem wel...

Goedkope SD (micro) cards gaan veel eerder kapot dan een bijvoorbeeld Class 10 card. Het is dan ook aan te raden om een Class 10 card te gebruiken.

Het is mogelijk dat als tijdens een write (update) de stroom onderbroken wordt er een file corrupt raakt en de Rasp niet meer opstart. Ook zijn de huidige SD kaartjes van zo'n dun plastic dat de contacten van het SD slot deze op den duur krom drukt. Afhankelijk van het soort behuizing kan een klein schuimdopje (wij zelf gebruiken anti-krasviltjes) in de bodem de oplossing zijn. Ook is het SD slot op de Rasp van zeer goedkope kwaliteit. De zijgelijders bijv. breken gemakkelijk af. Tot heden hebben wij maar 1 pin compatible SD slot (metaal) kunnen vinden en die zijn wij aan het testen.

Stopt alleen dat ene programma of loopt de hele Rpi vast?

Wat gebeurt er als je dat programma draait vanaf een andere SD kaart of een USB stick?

Geïnspireerd door een advertentie van een Micro-SD kaartje zit ik me af te vragen, of dat niet het het probleem van buigen zou kunnen verminderen, doordat en in feite een extra scharnietpunt in zit

Met dmesg | tail krijg ik dit :

[ 14.287868] Driver for 1-wire Dallas network protocol.
[ 14.536624] NET: Registered protocol family 10
[ 19.556347] FAT-fs (mmcblk0p1): Volume was not properly unmounted. Some data may be corrupt. Please run fsck.
[ 22.562147] smsc95xx 1-1.1:1.0 eth0: hardware isn't capable of remote wakeup
[ 22.562970] IPv6: ADDRCONF(NETDEV_UP): eth0: link is not ready
[ 24.165484] smsc95xx 1-1.1:1.0 eth0: link up, 100Mbps, full-duplex, lpa 0x45E1
[ 24.171716] IPv6: ADDRCONF(NETDEV_CHANGE): eth0: link becomes ready
[ 28.088149] Adding 102396k swap on /var/swap. Priority:-1 extents:2 across:507900k SSFS
[ 3339.460019] Alignment trap: not handling instruction e1932f9f at [<b6db50b4>]
[ 3339.460054] Unhandled fault: alignment exception (0x011) at 0x0037342a

Verder is er de spanning niet afgeweest en draait de Pi nu 19 uur na een reboot van mezelf.
Ook is er aan de hardware niets veranderd .
Ik wil de software wel op een ander kaartje zetten maar dit betekent dat ik alle instellingen ook weer moet aanpassen .
Als er programmatjes zijn die de kaart 1 op 1 kunnen kopieren dan is het probleem niet erg , maar die heb ik nog niet gevonden.

Als je een nieuwe SD kaart in een usb-lezertje aan je "pi" hangt, kan je iets doen als:

mount / -o remount,ro
dd if=/dev/mmcblk0 of=/dev/sda bs=1024k

om een 1-op-1 copie van je SD kaart te maken. Als dat met leesfouten op mmcblk0 komt is je SD kaart kapot, en zul je moeilijker moeten gaan doen. Maar werkt het, dan zou je de instellingen niet overnieuw hoeven te doen.

Na het copieren even de SD kaart uit de USB-lezer halen, en een FSCK op loslaten.

fsck /dev/sda2

Zeker nodig als die "mount" regel niet wil lukken....

Ohja, die dmesg van jou zegt dat er ongeveer een uur na het booten (gisteren dus) een programma is afgesloten die een fout bevatte. Of zo.

[Bericht gewijzigd door rew op (12%)]

Dus eigenlijk kan ik beter alle instellingen er zelf opnieuw opzetten om veel werk te voorkomen?
Als ik fsck gebruik ben ik alle data dan kwijt?

[Bericht gewijzigd door 19roland70 op (20%)]

Mijn voorstel is om te proberen om gewoon een 1-op-1 copie van je SD te maken op een nieuwe. Niks instellingen met de hand opnieuw doen.

fsck is niet destructief. Het is de File System ChecK. Onder dos was dat vroeger "checkdisk" (CHKDSK?)

Met een beetje mazzel zie je iets als:

assurancetourix:~# fsck -f /dev/sda1
fsck from util-linux 2.20.1
e2fsck 1.42.8 (20-Jun-2013)
Pass 1: Checking inodes, blocks, and sizes
Pass 2: Checking directory structure
Pass 3: Checking directory connectivity
Pass 4: Checking reference counts
Pass 5: Checking group summary information
/dev/sda1: 449/66384 files (11.1% non-contiguous), 117595/265064 blocks
assurancetourix:~# 

(Ik moest "-f" opgeven om de check te forceren IK heb hem zojuist netjes geunmount, en had hem gisteren nog gefscked, dus fsck zelf vind het niet nodig om te gaan checken. Jij mag de -f ook opgeven, maar volgens mij is dat bij jou niet nodig).

ik sukkel ook al een paar dagen met mijn PI.

volledige installatie gedaan, usb stick erin, data overkopieren... crashed halverwege (23uur nodig gehad om 16GB data te kopieren en dan gecrashed). veel gesukkeld en samen met de linux kenner op het werk goed onder handen genomen. bleef crashen (root was ook ineens 100% vol geraakt).
na 3dagen usb stick eruit gegooid en een externe HDD met aparte voeding en EXT3 partitie eraan. data kopieren, halverwege gecrashed weer (raspbian draait nog, maar voert geen instructies uit. kan 'ls' doen, en in mappen gaan, maar 'df' blijft hangen. nieuwe SSH connectie en inloggen is geen probleem, ook daar blijf 'df' hangen.
deze keer was die een 8uur bezig aan het kopieren en is tot 19GB geraakt.

ik wou rebooten, voer command uit, krijg melding in ssh dat hij gaat rebooten. ik wacht 5min, log opnieuw in en zie via uptime dat die niks reboot heeft.
van miserie stekker gisteren eruit en SD was corrupt. heb die opnieuw geflashed met de raspbian erop.
imageing tool om flash te schrijven (en eventueel SD card backup maken)
http://sourceforge.net/projects/win32diskimager/

en images met OS
http://www.raspberrypi.org/downloads/

na het flashen, card erin en loopt als nieuw, alles ingesteld. ALLE data gekopieerd op 3uur tijd (23GB) op die bestaande externe HDD en alles loopt perfect. direct ook na alles te configureren een backup gemaakt van de SD op men laptop. ding draait nu een 13uur goed. ik test verder. moet nog een hoop tools in perl herschrijven voor linux (hardware coded voor windows :-s ). ik ben pas om 18h begonnen en om 22h was de server operationeel. ben nu de handleiding aan het maken als ik ooit de SD opnieuw moeten maken (heb ook MIJN image ervan dus ga een SD in reserver al maken). server kan gevolgd worden op www.fordcapri.be , raspbian server selecteren en op de beginpagina helemaal onderaan staat de uptime.

PS: als test bestaan er ook usb tools die op SD ook wel zullen werken, om de bits te gaan testen. of in windows eens volledig formateren (die bovenstaande usb disk bleef maar crashen daarop, halverwege in windows format kreeg ik een "write protected" fout. dan zo een HP format tools voor USB geinstalleerd en ging perfect.

zijn die micro sd kaartje pincompatibel met mini SD? misschien makkelijk om zo een connector bij te solderen (kan je kiezen, mini of micro SD)
http://www.libstock.com/img/projects/21707/201/1321626664_microsd-_thumb.jpg

.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (99%)]

Meestal krijg je bij zo'n micro-SD kaartje een adapterje. Ik kan van buiten af niet zien of dat pin compatibel is, alhoewel ik het wel vermoed.

ga ik toch eens kijken om die 'erbij' te hangen en zien of die van zo een kleine ook wil booten. maar dan wel niet met adapter. ik wil van die uitstekende kaart vanaf. zeker nu ik van die fragiele connector verhalen zie

[Bericht gewijzigd door fcapri op (14%)]

MicroSD is pin compatible. heb wel eens zo'n adapter opengehaald.

voorbeeld:
http://www.camerahacker.com/Digital/Inside_microSD_Adapter_Pins.jpg

Da's geen mini-SD adapter, maar een gewone SD naar micro-SD. Mini-SD zie je ook niet erg vaak.

Zoiets heeft een collega van me in gebruik, scheelt de helft:

http://www.adafruit.com/blog/wp-content/uploads/2012/08/window-3-20.jpg

Ik heb het kaartje gekopieerd maar de fout blijft hetzelfde.
Nu kan het zijn dat ik de "fout" over gekopieerd heb.
Als ik wel verbinding blijf houden met PuTTY kan de kaart dan wel corrupt zijn?
Ik heb het zo moeten doen:

root@mijnpi:~# fsck -M /dev/mmcblk0p2
fsck from util-linux 2.20.1
root@mijnpi:~# echo $?
0
root@mijnpi:~#

Dit lijkt goed te zijn toch?

[Bericht gewijzigd door 19roland70 op (31%)]

Wat heb je allemaal aangesloten op je RPI?

Als je USB apparaten hebt die veel stroom kunnen gebruiken 9een HDD bijvoorbeeld), of die je regelmatig uit- of inplugt, raad ik je aan deze mod uit te voeren: KLIK. Zonder deze mod heb je namelijk kans dat je SD kaart corrupt raakt als je vaak USB apparaten in- en uitplugt, of als ze heel wisselend stroom trekken.