JUMPER
t'moet niet altijd ingewikkeld zijn
Hallo ,
ik ben in het bezit gekomen van een Rodec HDA 450 versterker ,
er is 1 kanaal die he niet zo goed doet ,
k dacht eerst dat mijn kabels niet goed waren maar is niet zo ,
het linkse kanaal werkt wel maar geeft geen output genoeg , het rechtse kanaal daarintegen werkt super goed .
qua inganssignalen werkt deze enkel met de RCA connectoren , de xlr ingangen werken duidelijk niet , er zit wel een klein schakelaartje op de achterekant aan deze xlr connectoren ,
kan er mij iemand helpen ? kan ik ergens een handleiding vinden ?
ivm het 'defecte 'kanaal => zouden dit de eindtrappen kunnen zijn ?
thx
FastFolkert
Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)
Een handleiding is maar van beperkt nut als je gaat repareren; een servicedoc met schema is nuttiger.
Op www foto's zie ik twee schakelaartjes achterop: een groundlift, en een stereo-brug instelschakelaar. Voor troubleshooten zou ik die laatste in stereo zetten en een (1) signaal op beide kanalen aansluiten.
Dan het signaal volgen in het L en R kanaal met een signaalvolger of scoop. Je ziet dan vanzelf in welk "gebied" het fout gaat (preamp, poweramp etc.). Uiteraard eerst beginnen met visuele controle; uitgefikte torren, zekeringen etc.)
Overigens is dit meer een audio vraag lijkt me.
[Bericht gewijzigd door FastFolkert op (26%)]
JUMPER
FastFolkert
Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)
Een ground lift switch verbreekt pen 1 van je XLR met de randaarde. Dit kan nodig zijn als je ergens een aardlusprobleem in je (grote) installatie hebt. Zie ook: http://en.wikipedia.org/wiki/Ground_lift
Voor servicedoc kan ik je niet helpen; wellicht de gekende sites als
http://elektrotanya.com/
Maar probeer eerst eens te kijken en te meten in het ding....foto's misschien? Er zijn genoeg mensen die kunnen helpen.
JUMPER
thx ,
ik zal hem eerst eens opensmijten en foto's nemen:)
hopelijk komt er dan duidelijkheid in de zaak
JUMPER
Goede avond ,
kheb het probleem gevonden ,
de stang van de potentiometer van het linkse kanaal was binnenin afgebroken , kheb het kunnen regelen met een schroevendraaier en het werkt .
heb ondertussen al 2 nieuwe potmeters besteld .
nogmaals thanks voor de hulp .
groeten
FastFolkert
JUMPER
thx ,
ik denk eraan om deze volledig in nieuw staat te zetten ,
vermogen componenten vervangen enz ... dan kan hij er weer tegen aan 
Hunter
Damn the torpedoes, full speed ahead!
FastFolkert
Op 27 mei 2014 09:43:57 schreef JUMPER:
thx ,
ik denk eraan om deze volledig in nieuw staat te zetten ,
vermogen componenten vervangen enz ... dan kan hij er weer tegen aan
Dat zou ik niet doen als de boel nog gewoon goed werkt. Ik zag allerlei TO3's op grote koelblokken. Als je die "voor de lol" vervangt kost het je veel geld en risico dat je foutjes maakt bij het verwijderen of plaatsen (isolatie etc. ). Als het werkt, werkt het.
YMMV
JUMPER
ik zou hem gewoon willen volledig demonteren en die vermogen capa's vervangen , en opkuisen want hij is nogal vuil , zowieso moeten die 2 potmeters vervangen worden . ik heb ergens gelezen dat hij niet warm wordt, klopt dit ? mag ik er geen extra ventilatie op voorzien omdat hij in een flightcase moet belanden ??
FastFolkert
Waarom zou je de "vermogen capa's" (= voedingselco's??) willen vervangen? Zijn ze stuk? Anders mooi laten zitten.
Of er een fan nodig is hangt af in welke omgeving je de versterker gebruikt; er zal vast wel een spec. zijn waaraan die omgeving moet voldoen qua max. temperatuur en/of airflow.
Haal je die niet omdat er een flightcase omheen zit; dan zul je ervoor moeten zorgen dat die omgeving weer binnen spec. komt.
Ik ken Rodec niet en weet niet wat de betrouwbaarheid is. In mijn R&R bandje gebruiken we PA amps van Peavey en Yamaha en die blijken behoorlijk robuust; ook voor mishandeling. YMMV dus....
JUMPER
ik zou de voedingscapa's eventueel preventief willen vervangen vanwege de leeftijd van deze versterker ,
ik werk in het UPS wereldje en daar zouden dergelijke leco's om de 4 jaar moeten vervangen worden , dus dacht ik ....
ik zal eens zoeken achter de specs ,,
ik zal nog zien wat ik ga doen , tenslotte is het een reserve amp.
alvast bedankt
Hunter
De HDA 450 is een versterker, geen UPS. Vervangen van de vermogen capa's (voedingselco's?!) is alleen nodig als ze kapot zijn. Echt waar.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Slijtage van de voedingselco's (capa is spaans voor laagje en capas het meervoud, meer kan ik er niet van maken dus vergeet dat zelfbedachte(?) woord maar snel) kan je bijvoorbeeld opmerken aan een toenemende vervorming van luide lage tonen.
Zou je preventief gaan vervangen dan zou best kunnen blijken dat sommige kleine elco's zwaarder belast worden in verhouding tot hun specificatie.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (24%)]
JUMPER
Aan iedereen bedankt voor de tips , hij werkt en zal er voor de rest afblijven ( enkel de potentiometers vervangen ) .
bedankt nogmaals
Nog 1 vraagje , kan er mij iemand zeggen waar ik de specificaties van deze versterker kan vinden ? website rodec werkt niet , heb gegoogled zonder resultaat , kwestie van te weten om deze versterker in te bouwen in flightcase .
thx op voorhand
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (48%)]
Hunter
Ik kan alleen dit vinden;
http://forum.vintage-audio-laser.com/ressources/file/69849
Via een franse site met een discussie of een versterker wel kan werken met alleen NPN-torren (MJ15001 en MJ15003). Het gaat hier om een versterker waar een hobbyist al aan bezig is geweest. In het linker kanaal allemaal 001, rechts 003. Zou kunnen kloppen, als rechts ooit eens is opgestookt, en alles is vervangen. Het is zo te zien een quasi-complementaire eindtrap.
De HDA 450 schijnt ook gelijk te zijn aan een Audiolab M480. Voor wie er wat mee kan hier de discussie;
http://forum.vintage-audio-laser.com/demande-aide/panne-sur-rodec-hda4…
Misschien is dit nog iets;
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=7&t=18638&start=…
JUMPER
@ roadrunner : thx 
morgen ga ik mijn 2 subs halen, finally
nog 1 vraagje , ik heb gezien dat er MJ15001 in zitten in dat toestel , deze bestaan niet meer , indien nodig mag ik daar de MJ15003 in steken ? nogmaals thx
stefbef
'Elektronica werkt op rook, eens die er uit is werkt het niet meer'
Ik heb ook een rodec HDA450. Bij mij zitten daar ook mj15003's in. Gaat dus perfect.
Moest je ze moeten vervangen, wel opletten dat je geen valse koopt, ze worden namelijk enorm veel vervalst...