Ik heb hier een oudere versterker waar enkele dingen mis mee zijn, zoals het volledig ontbreken van geluid op de uitgang. Ik heb het ding niet nodig, en het heeft ook echt geen waarde, maar toch wil ik de versterker zelf leren herstellen (voor de educatieve waarde). Welke literatuur legt er eigenlijk uit hoe ik begin met foutzoeken?
Versterker in kwestie is een Pioneer SA-420. Een datasheet met circuit heb ik alvast gevonden.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
In ieder apparaat zitten "blokjes" die een functie hebben. Enerzijds op niveau bijvoorbeeld: voeding / controlepaneel / versterker, maar ook op detail-niveau trafo-gelijkrichter-elco.
Bij foutzoeken begin je bij het begin, en zo hoog mogelijk niveau. Dus: doet de voeding het? Zonder voeding kan je van de andere modules niet verwachten dat ze het doen. Als de voeding goed is ga je door naar andere modules en als je een module hebt gevonden die niet doet wat je verwacht, duik je dieper om te zoeken welk sub-blokje niet doet wat er van hem verwacht wordt.
Wat ook gedaan wordt is "het signaal volgen". Je voert een signaal aan de versterker en volgt dit door het apparaat heen. Op diverse plaatsen heeft het signaal een verwachte waarde. Waar deze afwijkt kan een fout zitten.
Hiervoor heb je wel een scoop nodig.
Verder zijn er op diverse punten spanningen te verwachten en is dus ook te meten of er afwijkingen zijn. Zoals rew aangeeft, beginnen bij de bron, de voeding.
Een schema van je apparaat is wel erg handig.
En je kunt ook inventariseren welke functies wel en niet werken.
Zit er alleen geen signaal op de speakeruitgang of ook niet op de koptelefoonaansluiting?
Werkt de CDingang wel en de tuneringang niet?
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
http://www.pa4tim.nl/?p=4776 Een stuk wat ik geschreven heb mbt repareren en foutzoeken.
Een oude analoge versterker is niet echt moeilijk.
Bestudeer het schema en probeer te achterhalen of er een mogelijk verband tussen fout en deel van het schema is. Als de versterker bv geen signaal rechts meer heeft maar wel links dan weet je dat je in het schema je op het rechter deel moet concentreren.
Doe een goede optische inspectie. krokant gebakken onderdelen, vuil, losse draden etc.
Check daarna altijd eerst de voeding. Ga pas verder als je zeker weet dat deze goed is. Een te lage spanning of te veel rimpel kan de voeding zijn maar ook iets erna wat de voeding onderuit trekt.
Zet daarna een 1 kHz signaal op de ingang(of wat in ieder geval qua frequentie binnen het werkgebied van de versterker ligt en met een passende amplitude) en volg met een scoop of signal tracertje dit signaal.
Een tracertje is een versterkertje waar je twee probes op de ingang aansluit en met een regelbare versterking en een koptelefoon of luidspreker. Ze zijn heel eenvoudig zelf te bouwen. Ik vind zelf een scoop het belangrijkste hulpmiddel bij reparaties.
Op een bepaald punt verlies je het signaal. Dan is dat de plek om verder te zoeken. Kijk daarbij vooral ook in het schema of het klopt dat het signaal daar verdwijnt.
Het aller belangrijkste hulp middel bij repareren op componenten nivo is een goede electronica kennis. Niet alleen mbt circuits maar ook mbt componenten gedrag.
Zomaar willekeurig van alles vervangen is niet de juiste manier. Als je geluk hebt zit het defecte deel er ook bij. Als je pech hebt was dat defecte onderdeel een gevolg en geen oorzaak en wordt de schade nog groter. Ik heb laatst een versterker gerepareerd. De fout zat in ieder geval in de voeding. Ik heb toen de voeding afgekoppeld richting versterker IC. Dat was maar goed ook want na vervangen van een diode en wat elco's bleek er 45V ipv 12V te staan. Een feedback opto en spanningsreferentie (431) bleken ook kapot. Die versterker had de 45V niet overleeft. Als ik zomaar de defecten had vervangen was het ding definitief kapot geweest.