Hallo!
Ik heb zelf een draagbare speaker gebouwd van een set Creative T40 boxen. Deze heb ik in 2 Ikea schalen gebouwd en voorzien van een zelf samengestelde lithium batterij, gemaakt van oude laptop batterijen. De speakerset heeft een versterker en equalizer ingebouwd.
Nu werkte de speaker prima, geluid is erg goed en de accu gaat zo'n 24 uur mee. Maar na een paar weken gebruik begonnen de lage tonen langzaam te zoemen en te trillen, geen mooi ronde bas meer. Dit wordt steeds erger, niet na meer gebruik maar vooral na tijd. Hij heeft bijvoorbeeld een week stil gestaan en daarna was het effect veel beter hoorbaar dan voorheen. Voorheen deed de speaker het dus perfect en ik begrijp niet waar het aan ligt.
Mijn stroom komt uit de accu die een stabiel voltage levert, dit gaat via een variabele omvormer naar de gewenste 27V.
Heeft iemand enig idee hoe dit zou kunnen komen?
Gr Joep
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Gokje..
Je hebt de speaker chassis lichterlijk vervormd aam aan te sluiten op de ronde kom.
En nu begint oa de spreekspoel aan te lopen.
Dat ziet er mooi uit!
Je zou zeggen dat er iets los is gegaan dat eerst vast zat.
Open maken, en voelen wat er staat te trillen/rammelen. Dat hoor je gelijk als je het aanraakt; dan verandert het geluid.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
1 speaker opgeblazen en die loopt nu aan en heeft beschadigde spreekspoel..
ook kan het zijn dat er een print met een aansluiting tegen de kooi van de speaker ligt en dat geeft die bijgeluiden..
Ik heb het speaker chassis idd vervormd maar dit waren alleen de zijflappen, niet de cirkel waar de conus aanvast zit. Ik denk niet dat dit het is maar bedankt voor de tip.
Voor zover ik kan zien ligt er niks los in de speaker, alles heeft ook een schuimrubber kussentje gehad van me. Qua draden tegen de conus kan ik ook niks vinden.
Speaker opgeblazen lijkt mij ook niet het geval sinds de set volledig is overgezet in deze behuizing, als het goed is is de versterker afgesteld op de speakers en is opblazen niet zo makkelijk. Ik heb de speaker verder ook niet excesief hard gezet.
Voorlopig is het enige wat niet kan kloppen het voltage. Helaas kan ik het niet testen nu want de accu blijkt dood te zijn. De speaker ligt namelijk al een tijdje stil en om te voorkomen dat hij langzaam leeg loopt had ik draad doorgeknipt, nu blijkt dit de verkeerde draad te zijn.
Ik ga op zoek naar wat oude laptop batterijen en dan kom ik hier weer op terug. Helaas pindakaas.
Op 28 juli 2014 17:04:56 schreef Tok Tok:
Ik heb het speaker chassis idd vervormd maar dit waren alleen de zijflappen, niet de cirkel waar de conus aanvast zit. Ik denk niet dat dit het is maar bedankt voor de tip.
Ik zou de tip toch nog een keer overwegen.. Het ombuigen van de flappen kan nooit een recht chassis opleveren en een kleine vervorming laat e.e.a. niet meer vrij lopen.
Maar je kunt snel genoeg controleren of het uit de speaker zelf, de behuizing of de electronica komt. Zijn allen wel onderscheidbare bijgeluiden. Speakers een-voor-een aansluiten, op andere versterker etc.
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Of zo'n woofertje aanloopt kun je vrij makkelijk voelen. Als je voorzichtig (!!) de conus een beetje naar binnen drukt, voel je het schuren. Bij een onbeschadigde woofer loopt dat mooi soepel en geluidloos.
Ik heb even gevoeld maar ik voel niks schuren. Als ik morgen een stroombron van 27v kan vinden ga ik even met losse speakers de kanalen testen om het uit te sluiten.
Zodra ik meer weet post ik het.
Gerard*
Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
paulp
I thought, I thought of everything
Is het volume van de nieuwe behuizing gelijk aan de orginele behuizing? Als ik zo de foto's bekijk hebben de speakertjes weinig lucht. En dan zou je ze weleens stuk gemaakt kunnen hebben.
Een stroombron van 21v? Ik zou er geen DC op aansluiten. Volgens mij ga je zon 91 W verstoken in de spreekspoel.
Leuk idee, zo'n speaker in een Ikea bol 
Je probleem lijkt mij echt wel mechanisch. Misschien heb je ergens een luchtlek door loslatende lijm ofzo... Een klein lek is al snel duidelijk hoorbaar.
De warmte kan hij goed kwijt, dat is geen probleem.
Het volume is wel behoorlijk wat kleiner dan bij de originele speakers.
Er ligt een stroombron van 27v aan omdat de bijgeleverde adapter dit ook leverde.
Ik denk ook dat het probleem mechanisch is. Ik heb namelijk net een accu aangesloten die ik nog had liggen. De oude accu is er nu uit en ik heb ook wat schuimrubber weggehaald om de speakers wat meer ruimte te geven. Ik heb ook de voltage omvormer gecheckt en deze geeft netjes 27v.
Vreemd genoeg werkt de speaker nu prima, de bass is goed. Ik ga er nu vanuit dat er iets los lag in de speaker, of dat er te weinig volume was in de speaker. Natuurlijk moet er straks weer een accu in maar ik heb besloten om die de helft zo groot te maken. Eerst was deze namelijk 2 parallel en 8 in serie. Scheelt ook weer in gewicht.
Even een paar laptop accu's van marktplaats plukken en dan kan weer in elkaar.
Allen bedankt voor jullie hulp! Ik denk dat het wel goed gaat komen.
Voor de geïnteresseerden wil ik nog wel wat detail foto's online zetten mochten mensen hier ook zoiets willen doen als project.
Ik vind het inderdaad wel een leuk idee, zo in die houten bol (schalen dus?)! Ziet er leuk uit van buiten.
Bass= redelijk dc vermogen, meer dan hoge tonen.
Accu+tijd= zelfontlading.
Had je de accu in de loop van de tijd al eens bijgeladen? Ik zou daar zeker eerst naar kijken.
Kijk maar eens op een generator die stroom voorziet voor een muziekinstallatie, bij elke bass zie je de amperemeter extra uitslaan...