Hallo,

Ik heb een verwarmingselement met de volgende gegevens:
3x400 Volt
7,5 kW
10,86 A

Deze wordt nu middels een thermostaat en een relais in en uit geschakeld.
De temperatuur van de opgewarmde vloeistof is niet heel stabiel dankzij de differentie van de thermostaat.
Nu wil ik er een vermogensregelaar tussen zetten die een 0..10 Volt of 0(4)..20 mA signaal als ingang accepteert zodat de temperatuur strakker op de ingestelde waarde blijft.

Z'n regelaar kan ik niet vinden.
Heeft iemand een link naar een vermogensregelaar die het opgegeven vermogen aankan.

Bij voorbaat dank, Frank.

Dat is eerder iets voor een pid regelaar

Inderdaad PID temperatuur regelaar met een relais of solid state relais er achter.

De PID regelaar die de temperatuur meet is er, dat is verder geen probleem.
De PID regelaar heeft een analoge uitgang waarmee ik de vermogensregelaar wil aansturen.

Het is de vermogensregelaar die ik zoek.

Wat voor PID regelaar heb je?
Afhankelijk van wat je wilt verwarmen is het gebruikelijk om het verwarmingselement aan te sturen met PWM. Is eenvoudiger dan aansturen met 0-10V of 4-20mA.

PWM door solid state jagen, werkt ook

Aansturen met PWM!
Het verwarmingselement werkt op de netspanning en is een 3-fase apparaat.
Ik zoek een fase aansnijdings dimmer die per fase 10,86 Ampere aankan.

Beste Talisman,

Kun je meer informatie geven over de situatie?
Zoals al genoemd door meerdere gebruikers.
PID regelaar met PWM en een 3 fase solid state.
Goedkoop en eenvoudig. Waarom werkt dit niet in jouw situatie?

even wat gegevens over de te verwarmen vloeistof is misschien handiger..
kijk een thermostaat heeft een hysterese nodig. In je huis als je hem instelt op 20 graden, springt hij uit bij 21 en aan bij 19 graden.

dat doet deze thermostaat ook.

Alleen als de thermostat niet goed (ingesteld) is voor dit proces is die hysterese te groot. Bij mijn ouders had de CV installateur hem op een bepaald moment op 7 graden gezet: gevolg overdag ijskoud en in de nacht bloedheet dat je er wakker van werd...

regelen met PWM of analoog levert behoorlijke schakelverliezen op die je wellicht niet nodig hebt.

Dit verhaal staat of valt met:
.1 de hoeveelheid vloeistof die je moet verwarmen
.2 de locatie van verwarming, eventuele menging en de locatie van de sensor
.3 de tolerantie in temperatuur die je nodig hebt
.4 de snelheid waarmee de vloeistof zich eventueel verplaatst.

verbsanden zijn logisch:
.1 als je een kleine hoeveelheid hebt, verwarmt dat sneller en zal je al snel meer variatie hebben
.2 komt daat om de hoek kijken als de meting bij de warmtebron zit, loopt hij sneller op en als je dan gaat mengen bingo, locatie waar je meet is altijd heel belangrijk
.3 Welke temperatuur variatie mag je hebben? Een groterre variatie is makkelijker dan een kleine natuurlijk
.4 Als de vloeistof zich verplaatst, is het natuurlijk ook zo dat je steeds afvoer hebt van warme vloeistof en aanvoer van koude wat een regelaar in oscillatie kan brengen.

hoe dan ook zou ik gewoon zoals de meeste anderen ook zeggen voor een normale PID thermostaat gaan met aan uit functie. Zou niet multistage gaan verwarmen, dat is vaak duur en onnodig

Beste High met Henk,

Aan uit functie met een PID regelaar is toch het zelfde als PWM?

[Bericht gewijzigd door zerox op (14%)]

De situatie is als volgt:
Er zijn 8 dezelfde verwarmingselementen van 7,5 kW die olie moeten verwarmen naar 100 graden, het gaat om vele m3 per uur.
De PID regelaars die we al jaren gebruiken willen we nu ook inzetten en heeft geen PWM uitgang, wel 0..10 volt.

Een solid state relais zou kunnen maar die werken volgens mij nooit met 0..10 volt.
Mijn idee was de verwarmingselementen middels faseaansnijding op de juiste temperatuur te krijgen.

tja, hangt ervanaf hoe je het bekijkt idd...

met aan uit bedoel ik een tijd van enkele minuten tot misschien uren. en een variabele frequentie

bij PWM denk ik aan minimaal 1 kHz vaste frequentie en daarin de duty cycle regelen ten einde het vermogen te bekijken.

Daarbij vertelt TS nu iets nieuws!

hij heeft meerdere verwarmingselementen, dan kun je wel eenvoudig het vermogen regelen door meer of minder verwarmingselementen in te schakelen.

Dus nu zie ik 2 opties, afhankelijk van de grootte van het te verarmen oppervlak, want daarvan weet ik nu nog niets.

Hij verpompt vele m3 zegt hij (4, 10, 100, 1000???) en hoe groot is het verhaal waarin verpompt wordt, die verhouding kun je gebruiken. Als de vloeistof even stil staat kun je prima meten en bij een afwijking van 0,5 graden wer de elementen aanzetten. Als het in de flow verwarmt wordt is het hele proces al VEEL lastiger...

het pulseren met een relais heb ik toch ook wel gezien met olie opwarmen, was een 25kW frituur die de eerste 100 graden heel snel het relais deed pulseren om het vet niet te laten verbranden. was een geluid wat dat maakte, 2 van die grote magneetrelais die staan klapperen :)

onlangs ook bezig geweest met een apparaat waar 9 elementen inzaten die met een 3 fasen solid state relais werden gestuurd. dat relais werd direct aangestuurd door een regelaar middels 0-10v of pid. het solid state relais was op 1 fase doorgeslagen dus bleven de elementen te lang aan. vanwege de aansturing die niet meer als 20ma kon leveren kon ik dat ook niet anders oplossen dan het solid state relais te vernieuwen, was een speciaal geval..

https://www.gavazzionline.com/pdf/RGC2_3P.pdf zoiets was het, kan met 0-10v worden aangestuurd..

Het gaat om de tijdschaal; als je veel sneller dan iets van een seconde wilt regelen gaat dat niet meer met 'PWM' op de nuldoorgang.
Dan is de stap naar fase-aansijding gepast. Dit deed men bij gloeilampen. Verwarmingselementen zijn echter veel trager.

Een aan/uit regelaar met een klassiek relais is het andere uiterste, die kennen gewoonlijk een lange tijdschaal richting vele seconden. Dat kan voor een kritische toepassing te traag zijn.

De gepaste oplossing lijkt mij hier een modene PID met PWM output en een paar dikke SSR's. Neem alle tijd en aandacht voor het inregelen.

idd, tijdfactor aart, maar daar weet ik niets van en dat probeer ik nu uit te vogelen via mijn vragen...

Maar meteen PWM met SSR op AC is nogal riskant en duur. Hij kan goedkoper elementen bij of uitschakelen als hij er toch 8 heeft.

PWM heb ik ook gebruikt met een frequentie van bijvoorbeeld 1 minuut. Het blijft dan natuurlijk PWM. 1kHz is natuurlijk niet echt nuttig bij verwarmingselementen.
Meerdere elementen schakelen afhankelijk van het temperatuur verschil kan.

Alles is natuurlijk afhankelijk van de, nu nog, missende gegevens.
Hoeveelheid vloeistof per uur, begin temperatuur, toegestane temperatuurverschillen.

Wij hebben wel eens ooit vermogens regelaars gebruikt, maar dat was volgens mij om infrarood verwarmens te schakelen. En voor zover ik nog weet waren deze veel duurder dan een nieuwe PID regelaar met een SSR.

PWM hier in de betekenis van 'zero voltage turn on - zero current turn off'-SSR's, dus steeds groepjes van 50 Hz periodes.
Fase-aansnijding is een zeer speciale vorm van PWM, het zo te noemen is imo alleen maar verwarrend, ik raad dit af. PWM met elektromechanische relais kan uiteraard wel, maar ik noem dat dan aan-uit.

Ik ging er van uit dat dit gebruikelijk was in deze context, maar het is voor mij al weer lang geleden dat ik dat om handen had.

Sparkz & SparkyGSX,

Hartelijk bedankt.
Naar dat soort websites was ik precies op zoek.

Als je verwarming in ster staat http://www.eurotherm.nl/nl-nl/products/power-control/ssr-ssc/7200s/
indien het in driehoek aangesloten wordt http://www.eurotherm.nl/nl-nl/products/power-control/ssr-ssc/7300s/

aan te sturen met 4-20mA, wordt in regelaar omgezet naar periodesturing.

Wij passen deze zelf ook toe voor 160 kW verwarmingen, waar regeling met fase aansnijding een heleboel ellende zou veroorzaken.

Het lijkt me duidelijk dat fase aansnijding van dergelijke grote belastingen voor problemen zou kunnen zorgen met netvervuiling; wat dat betreft zou het wel of niet doorlaten van hele periodes van de sinus meestal de voorkeur hebben, als het proces dat toelaat. Bij een dergelijk verwarmingselement zal dat zeker het geval zijn, aangezien de thermische tijdconstante daarvan vele malen groter zal zijn dan 20ms.

Ik bedoel natuurlijk de spanning zoals je die ziet tussen 2 fasen, de nuldoorgang daarvan is natuurlijk niet op hetzelfde moment als de nuldoorgang van de spanning tussen een fase en de neutraal, die je in principe helemaal niet gebruikt.

Het lijkt me wel verstandig op een regelaar op basis van thyristors te gebruiken, aangezien die wel zonder problemen elke tweede periode of zo kunnen selecteren; met contactors kan dat natuurlijk niet, daarmee moet je toch proberen het aantal cycli zoveel mogelijk te beperken.

Overigens heb ik zelf geen directe ervaring met de regelaars van CD automation, maar ik weet dat we een aantal kleinere enkelfase exemplaren in gebruik hebben oor het regelen van wervelstroomremmen, en ze in die toepassing erg betrouwbaar zijn.

PID naar FO, de meeste hebben wel een 0-10V ingang

De oplossing van Damic is minstens even doeltreffend en vermoedelijk nog de goedkoopste. Je hebt zelfs voldoende aan een 5,5kW FO: Die kan met gemak de 11A leveren. (5,5kW motorvermogen welteverstaan)

Je hebt dan wel een domme fo nodig, een beetje inteligente komt met een storing dat de motor niet draait.