Fading displays Siemens Oven/Magnetron

Ik heb een Siemens oven/magnetron, niet meer de jongste maar een degelijk apparaat wat nog echte oven elementen heeft in combinatie met een magnetron. Heeft ooit serieus veel geld gekost en we gebruiken hem nog steeds vaak. Alleen is er een probleem wat het gebruiksplezier nogal afremt en dat is dat de displays nu erg snel steeds vager worden, de segmenten zijn alleen nog maar te zien als er geen daglicht in de keuken is.
Hij heeft twee VFD display's, de bovenste (groene) toont normaal de klok en de onderste (rood) de oven/gril functie en/of temperatuur. Beide worden steeds vager, dat is apart want de onderste is alleen aan als er een oven functie gebruikt wordt. Ik neem aan dat dit een eigenschap is van VFD display's

Heb opgezocht of het onderdeel nog te bestellen is, ik kan het vinden, de prijs is 426 euro maar het is vervolgens dan niet (meer) leverbaar. Je koopt dat een hele module. Maar goed, 430 euro is me toch te gek al zou het nog leverbaar zijn.

En een gebruikt apparaat vinden op marktplaats voor donoronderdelen is ook kansloos, al die display's zullen het zelfde probleem hebben denk ik.

Wie weet of hier nog iets aan te doen is ? Of moet ik binnenkort een goed werkend apparaat naar de stort brengen alleen omdat de dipslay's niet meer te lezen zijn ? Wie heeft hier ervaring mee ?

Hier wat foto's met wat meer info :

http://i10.photobucket.com/albums/a134/Rlnd/Siemens/typeplaatje_zps58bb347f.jpg

http://i10.photobucket.com/albums/a134/Rlnd/Siemens/frontpaneel_zps2ee8aff2.jpg

http://i10.photobucket.com/albums/a134/Rlnd/Siemens/ExplodedView_zps86400087.jpg

RAAF12

Golden Member

http://www.genuinesiemensparts.com/parts/modules/bsh-00286452.html

Daar is de print goedkoper: 385 euro en leverbaar. Als de displays versleten zijn kan je ook op zoek naar een typenummer van de displays.

Zou het niet eerder iets zijn als een elco die geen puf meer heeft, in het gloeispannings circuit? Dat zou ook verklaren waarom het onderste, minder gebruikte, display er ook last van heeft.

Of misschien kun je de gloeispanning iets opkrikken? Ik heb niet heel veel verstand van VFD's, maar de elco en opkrikken van de gloeispanning zie ik veel voorbijkomen op internet als ik zoek op 'vfd display fading'.

[Bericht gewijzigd door ThinkPad op zondag 21 september 2014 12:44:37 (13%)

zeker als het ineens sneller gaat, het vager worden zou ik ook aan een gare elco denken als aan het display zelf. doorgaans zie je dan ook dat de klok vager is als de digits die alleen in beeld komen als de oven of magnetron aan staat.

het groene display filter schoonmaken of verwijderen levert ook nog extra helderheid op overigens..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dat van die gloeidraadvoeding is wel een goede tip. Daar kan ik natuurlijk eens wat aan meten. Als eerste zou ik dan meten of in standby de gloeidraden van de onderste display ook meedoen. Dat zou natuurlijk ook nog kunnen, je weet niet hoe het ontworpen is en ik heb geen schema. Bedankt alvast voor de tips.

Met die vfd display v/d kassa's hadden wij vaak dat de binnenkant v/h display venster gewoon vuil was waardoor er minder licht door heen kon.

Vandaag eens gekeken of ik bij de printplaat kon komen om te meten of de gloeidraad van beide display's continue aan staan. Maar niet gelukt, het hele spul zit als een sandwich op elkaar geschroeft, ik schat in dat dat meer tijd gaat kosten dan ik vanmiddag heb, en het apparaat moet weer gebruikt worden bij het avondeten. Echte Duitse bouwkwaliteit, dat wel.
Maar eens over nadenken wat ik er mee ga doen. Voorlopig is hij nog wel te gebruiken (de donkere dagen komen er aan :-).

Schoonmaken is de beste optie, displays gaan nou eenmaal zwakker worden. Meet de negatieve spanning en de gloeispanning..

Kan je misschien een foto sturen hoe de module is aangesloten? Ik heb de draden eraf gehaald en vergeten een foto te maken van hoe het zat. Ik zou je erg dankbaar zijn.

Op 6 november 2022 14:46:28 schreef Ricawa:
Kan je misschien een foto sturen hoe de module is aangesloten? Ik heb de draden eraf gehaald en vergeten een foto te maken van hoe het zat. Ik zou je erg dankbaar zijn.