Roeper
live long and prosper www
Hoi iedereen,
Ik wil beginnen met een eerste buizen voorversterker, om wat ervaring op te doen met buizen. Ik heb ooit is een ECC91 en een EL84 buis gekocht in hoop hier ooit mee te beginnen, en nu heb ik er eindelijk de tijd ervoor.
Voor waar ik het uiteindelijk wil toepassen, heb ik alleen een voorversterker nodig. Ik zat aan de volgende schakeling te denken:
Het schema gaat uit van een 115V/60Hz trafo. Nu zat ik te denken aan een Hammond 369AX te gebruiken, omdat we natuurlijk ons in NL bevinden.
Nu zit ik nog even te zoeken voor een geschikte uitgangstrafo, het is alleen voor de test, dus hoogstwaarschijnlijk voor mijn koptelefoon (32ohm sennheiser HD465)
Als het toch maar voor een test is, dan een 230V/12V (ringkern)trafo als UGT gebruiken.
De schakeling is niet bedoeld om een UGT aan te sluiten maar de primaire van die trafo kan in de plaats van Ra. Beide anodes met een kleine serie R parallel zetten.
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi Roeper,,
Bedoel je nu dat je die 32 Ohm hoofdtelefoon op deze voorversterker gaat aansluiten?
Of ga je met die EL84 de hoofdtelefoon aansluiten?
Dan heb je geen voorversterker nodig, daar de hoofdtelefoon maar weinig signaal nodig heeft.
Je CD speler kan direct een EL84 aansturen en dan d.m.v een kleine verzwakker de hoofdtelefoon aan de uitgangstrafo.
Vele opties mogelijk, maar zal eerst moeten weten hoe je wat wil gaan doen 
Gegroet,
Blackdog
Roeper
live long and prosper www
@Blackdog
Ooit is in het verleden een oude Malcolm Hill audio mengtafel op de kop weten te tikken, Uiteindelijk zou ik de preamps willen vervangen door buizen.
Dus de pentode EL84 ga ik waarschijnlijk niks mee doen.
@Hugo
De schakeling is inderdaad niet bedoeld voor een uitgangstrafo, maar als ik een 32ohm koptelefoon of 8ohm speaker aan wil sluiten, zal ik toch met impedanties rekening moeten houden. Ik ga even verder op onderzoek uit.