Siemens WXLM 1472 Vision wasmachine haalt geen hoge toeren

Beste Forumgebruikers,

De al eerder (na goede tips hier) door mij succesvol gerepareerde SIEMENS wasmachine (WXLM 1472 VISION) van mijn zus maakte vorige week een raar geluid en daarna liep de motor niet meer en centrifugeerde de machine ook niet meer.

Een duidelijk geval van koolborstels vervangen dacht ik.

Vandaar dat ik dat heb gedaan vandaag.

Benadering van voren en van achter lukte me niet dus ik heb de machine voorzichtig schuin op z'n achterkant gelegd , heb de bodemplaat verwijderd en heb de borstels zo vervangen.

Na het even inslijten van de nieuwe borstels met twee wassen verdween het licht tikkende geluid en loopt de motor prima en bijna weer even stil als tevoren.

Echter :

Bij het centrifugeren haalt de machine de hoge toeren niet en blijft deze lang / te lang hangen in de aanloop.

De wascyclus wordt wel doorlopen maar hoge toeren bij het tussendoor centrifugeren worden niet gehaald.

Het lijkt of de machine wel vaart wil gaan maken , dat is hoorbaar , maar zichzelf steeds weer in toeren terugzet.

Bij het kiezen van alleen centrifugeren blijft de machine hangen in de lage toeren en de aanloop.

De machine staat waterpas en het euvel doet zich nu voor met lichte belading (zoals mijn zus al jaren doet).

Kan het zijn dat het op z'n kant leggen er mee te maken heeft?

Dat de onbalans sensor van streek is?

Tips en advies zijn als altijd zeer welkom!

testman

waar rook was, werkt nu iets niet meer

probeer eens zonder was, als het dan wel werkt, is de belading een probleem/ sensor stuk. elke lading was is overigens anders, soms heb je wat ladingen welke door onbalans niet op de max toeren uitgeslingerd kunnen worden. de machine probeert de was te verdelen door langzaam links en rechtsom te gaan draaien, maar als dat niet binnen x tijd lukt blijft het toerental gewoon lager ..

Dank voor de reactie.

Ik heb haar gevraagd de machine een keer leeg te laten draaien. Zodra ze dat heeft gedaan laat ik de uitkomst weten.

Volgens haar kon ze ook eerst kleine wassen , bv een paar grote handdoeken , probleemloos wassen en normaal centrifugeren.

Ik heb overigens bijna dezelfde machine (alleen 1600 toeren ipv 1400) en ik weet dat er soms een balans wordt gezocht.

Gisteren vernomen van m'n zus dat alles prima gaat met de machine.

Waarschijnlijk was het zaak van inslijten van de borstels en /of het teveel letten van haar op het verloop / lengte van het centrifugeren.

Goed afgelopen dus deze reparatie.

UPDATE :

Vanochtend een telefoontje van m'n zus.

Hoorde weer een geluid / tik en de machine wil weer niet meer centrifugeren.

Is er behalve de koolborstels nog een zelf op te lossen / controleren oorzaak waarom de machine niet meer wil draaien.

Zo niet dan wordt het een nieuwe machine vrees ik.

Dank voor de tips alvast!

testman

waar rook was, werkt nu iets niet meer

trommellagers welke rot zijn en zwaar lopen na een tijd stilstand? relais op de printplaat welke de omkering van de motor verzorgt los in de soldeer of gaar. motor zelf los contact in kabels?

UPDATE :

In plaats van de machine nog een keer door mij te laten nazien kiest m'n zus voor een nieuwe machine.

Jammer lijkt mij gezien de kosten maar het is haar keuze.

Dank voor de reacties.

Op 19 oktober 2014 14:19:16 schreef testman:
trommellagers welke rot zijn en zwaar lopen na een tijd stilstand? relais op de printplaat welke de omkering van de motor verzorgt los in de soldeer of gaar. motor zelf los contact in kabels?

Dank voor de reactie.

Ik zal de machine nog één keer grondig nazien.

Trommel draait soepel , motor zit volgens mij allemaal prima.

Die printplaat heb ik al eens los gehad vanwege eerder euvel dat de machine niet meer verwarmde.

M'n zus neigt naar nieuwe machine (deze heeft productie jaar 2004) , ik probeer liever eerst nog een laatste poging.

[Bericht gewijzigd door Max1966 op dinsdag 28 oktober 2014 14:02:49 (14%)]