Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Ueff = Ut-t * 0,7
17,5 / 4 = 4,375A
P = 76W
Alleen hangt er wel een aardig prijskaartje aan...
Mwaah, ongeveer 50 euro voor 4 stuks, een avond stappen kost meer...
[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op (59%)]
Ik zou de vier torren eerst eens doormeten.
Waarschijnlijk is er 1 stuk en hoef je er dus maar twee te vervangen.
Misschien zijn er ook nog wel goedkopere vervangers te krijgen.
welke BUZ900 heb je?
de TO3 behuizing of de TO 247?
En welke variant precies?
BUZ900D, BUZ900CDP, BUZ900P, BUZ900?
Die P variant kost namelijk nog geen 5 euro bij RS.
De rest zit vanaf 11 euro en meer.
Juist P = 76 Watt... het leek ook te mooi om waar te zijn, dat dit meteen goed ging 
Niet te lang mijn 50 Watt dummy hier mee lastig vallen dus.

Dit zijn de types TO3, waarvan de linkse 2 met een S op het eind:
De meest linkse van de foto lijkt een fractie warmer te worden, als ik de versterker belast.
Avondje stappen vind ik gelukkig stukken minder belangrijk dan deze versterker weer 100% krijgen,
dus dat moet geen probleem zijn.
Moeten ook deze gematched zijn?
De torren doormeten doe ik dat in dit geval het beste met meten aan de torren onder belasting,
of de torren eruit solderen en aan mijn Peak DCA55 hangen?
Uitsolderen. Je hoeft ze niet los te schroeven. Alleen de gate en sourcedraad losnemen.
Hier staat hoe je mosfets kunt testen:
http://www.circuitsonline.net/artikelen/view/41/5
paulp
I thought, I thought of everything
Ik zou overigens alle transistoren vervangen als er 1 een opn..ker heeft gehad weet je niet hoe het met de rest is.
en de stuurtor ook... helaas dit zijn de dure jongens van ca 10 euro..
[Bericht gewijzigd door High met Henk op (54%)]
paulp
I thought, I thought of everything
Nu een defecte transistor vervangen omdat het goedkoper is en volgende week allemaal omdat de rest ook is stuk gegaan plus eventuele schade aan de aangesloten speaker(s).
Als ik ze ga vervangen doe ik ze allemaal.
Ik wil gewoon dat het bedrijfszeker is en niet, dat het publiek stopt met dansen en met rotte eieren gast gooien, om maar over het leedvermaak van de rest van de collega's te zwijgen.
Speakers die begonnen te roken omdat er opeens 45Volt DC opstond heb ik ooit meegemaakt en dat liever niet weer. 
Na het weekeind kom ik waarschijnlijk pas toe aan het doormeten van de torren.
Deze zitten onder de koelribben op een print gesoldeerd, dus zullen er helemaal af moeten om door te kunnen meten, maar als ik ze wil vervangen zullen deze er sowieso af moeten, dus geen probleem.
Alleen zie ik dat de meesten buz900 zijn terwijl ik de buz900S moet hebben, of is dit niet aan de orde?
En, is het belangrijk dat dit matched pairs zijn?
Anders wordt het kostenplaatje waarschijnlijk een heel ander verhaal.
Daar is ie weer.....
De torren eruit gesoldeerd en ge-peakt : de 2e van links de buz900s is kaduuk... Unkwown faulty... Nu duidelijker kan het haast niet.
High met Henk beveelt mij de 900d aan?
Welke voor en of nadelen cq verbeteringen zou dit brengen boven een 900 of een 900s ?
Deze newbee, ik zou daar bij mijzelf overigens nOOb van willen maken.. 
Heeft de f*cking datasheet bekeken, en zag daar een aantal verschillen in, aangeduid met een vraagteken.
900:
MOSFET, N, TO-3
Transistor Polarity: N Channel
Continuous Drain Current Id: 8A ?
Drain Source Voltage Vds: 160V
On Resistance Rds(on): 1.5ohm ?
Rds(on) Test Voltage Vgs: -
Threshold Voltage Vgs: 1.5V
Power Dissipation Pd: 125W ?
Transistor Case Style: TO-3
No. of Pins: 2
Operating Temperature Max: 150°C
MSL: -
Alternate Case Style: TO-204AA
Current Id Max: 8A ?
Current Temperature: 25°C
Device Marking: BUZ900
Full Power Rating Temperature: 25°C
No. of Transistors: 1
Termination Type: Through Hole
Voltage Vds Typ: 160V
Voltage Vgs Max: 1.5V ?
900D:
Product Information
MOSFET, N, TO-3
Transistor Polarity: N Channel
Continuous Drain Current Id: 16A ?
Drain Source Voltage Vds: 160V
On Resistance Rds(on): 750mohm ?
Rds(on) Test Voltage Vgs: -
Threshold Voltage Vgs: 1.5V
Power Dissipation Pd: 250W ?
Transistor Case Style: TO-3
No. of Pins: 2
Operating Temperature Max: 150°C
MSL: -
Current Id Max: 16A ?
Current Temperature: 25°C
Device Marking: BUZ900D
Full Power Rating Temperature: 25°C
No. of Transistors: 1
Termination Type: Through Hole
Voltage Vds Typ: 160V
Voltage Vgs Max: 14V ??
Dus deze zijn zonder problemen uitwisselbaar?
Zou ik mij nog zorgen moeten maken waarom deze tot überhaupt kapot is gegaan, en nog wat door moeten meten zodat de nieuwe ook niet gelijk stuk gaat.
Of is het verhaal over de elco e.d. die ik het begin noemde hier schuldig aan?
Mijn dank voor het meedenken!
Edit:
Ik mij wat proberen in te lezen in de materie en kort door de bocht komt het op mij over dat de buz900d iets meer stress kan verdragen dan de buz900
Alleen nu zie ik dat er van de buz905 er ook een D versie is, zou deze ook te preferen zijn boven de gewone 905?
Raden jullie mij gewone micca met koelpasta of siliconen isolatieplaatjes aan?
Hellup.!!!
Voor het geval dat mijn vragen van alweer bijna 1 week geleden een beetje onduidelijk waren, probeer ik het nog een keer, en zal ik deze nog even kort en bondig formuleren. 
Ik wil dus de torren vervangen buz900 en buz905.
Voor de buz900 werd mij hierboven de buz900D aanbevolen. (Dubbel die)
Is deze zonder verdere aanpassingen/afstellingen te plaatsen en 100% uitwisselbaar ?
Van de buz905 is er ook een D versie, is deze ook te preferen boven de gewone buz905 ?
En zonder verdere aanpassingen te plaatsen?
Dan nog de laatste vraag beter mica of siliconen isolatie plaatjes gebruiken bij deze torren?
Alvast heel hartelijk bedankt voor alle hulp!
En hopelijk kan ik dan snel met zekerheid de onderdelen gaan bestellen. 
DJohnny
Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!
Check/vervang ook (beide!) dioden en zenerdioden welke de spanning van de gate begrenzen. Deze willen soms nog wel eens afwijken of stukgaan waardoor de boel schuintrekt op hoog volume.
Dank voor de tip DJohnny, ik heb die diodes er voor de zekerheid bij besteld.
En aangezien niemand mij hier kon / wil / mocht vertellen wat het nut is van de mosfet in de dubbel die uitvoering in mijn situatie, en ik na veel lezen en zoeken op veel onduidelijkheden stuitte over de eventuele stabiliteit en hogere warmte afgifte en verhoogde ruststroom,
heb ik gewoon gekozen voor veiligheid en de buz900 en buz905 besteld. 
En zoals het hoort op een forum zal ik jullie op de hoogte houden hoe het afloopt.
( en desnoods nog een poging doen om jullie lastig te vallen als ik tegen problemen aanloop.)
Tot zover bedankt alvast!
van de S kon ik geen gegevens vinden, maar ik weet niet wat de maximale stroom is
de D variant kan de meeste stroom aan en is dus gewoon de betere keuze!
Ik zie niet waarom je de normale variant nu besteld hebt. de rest van de parameters is nagenoeg gelijk. (uit mijn hoofd de Hfe wijkt iets af... Maar zou slecht zijn dat dat de werking sterk beïnvloed)
Van de S versie kon ik ook niks vinden, maar in het schema hebben ze het ook gewoon over de 900 en 905. Dus heb die zekerheidshalve genomen.
Op een gegeven moment begon ik te twijfelen en moest een keus maken en ik kreeg het idee dat ik iedereen al genoeg lastig gevallen had hier. 
Maar treur niet ( of wel in mijn geval), ik heb de torren er net in zitten.
Alle diodes doorgemeten, die leken in orde dus die heb ik laten zitten.
Stuurtorren gematched en vervangen om de DC offset tot bijna 0 terug te brengen, ja dat zag er veelbelovend uit
Nieuwe Buz.torren bleken ook goed gematched gezien de uitslag van de peak meter.
Netjes anti statisch bandje om gedaan met monteren.
Zet hem net aan met 100Watt lamp in serie, geen gekke dingen.
Zet sinus erop met dummy, dat zag er goed uit... geen afgevlakte narigheid meer.
Maar... Zo snel als ik het volume omhoog draai gaat de koelventilator weer zachter draaien, om daarna bijna uit te gaan als ik het volume nog iets verhoog en ik heb het idee dat hij niet veel daarna in de beveiliging wil schieten, zo ver heb ik het maar niet laten komen.
Dit klinkt mij nog steeds niet gezond in de oren, even snel gemeten over de elko, en zag dat de spanning dan ook weer een aantal Volts inzakt.
Ik zal morgen de scoop er nog eens aanhangen en kijken bij welk vermogen dit wer gebeurd.
Nu heb ik er even de pens van vol van dat gekke ding.
Ideeen welkom !

Allen bedankt voor het zetje in de goede richting.
Alle diodes voor de zekerheid ook vervangen en alles nog eens goed na-gelopen.
Nette sinus, uiteindelijk de DC offset op 1,5 mV.
A.s. Weekeind gaat 'ie mee, en dan maar eens kijken of 'ie zich netjes blijft gedragen.