DJohnny
Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!
Beste forummers,
Ik heb een hardware gerelateerde vraag die waarschijnlijk met software opgelost kan worden. Mocht deze vraag teveel naar een 'computervraag' neigen en hier niet thuishoren, hoor ik het graag en zal ik hem stellen op Tweakers o.i.d.
Maar goed, nu even een inleiding gevolgd door mijn vraag.
Een goede vriend heeft een muziekcomputer. Dit systeem is vergelijkbaar met bijvoorbeeld een Xenox of PBsound muzieksysteem. Het is een gewone computer met een stuk dedicated software (operating systeem en muziek afspeler) speciaal geschreven voor het gebruik in horeca, drive-in etc.
Het systeem is lange tijd geleden gekocht via Ebay en desondanks de leeftijd van 10 jaar werkt het perfect. Echter is de (engelse) fabrikant van dit systeem er al zeker 5 jaar geleden mee opgehouden en is er geen support meer op het apparaat.
Nu heeft dit systeem een dongle aan de achterzijde. Voor zover ik kan zien is dit niets anders dan een USB memory stick van een paar MB groot. Zonder deze dongle werkt de software niet (springt in protected mode).
Om problemen in de toekomst te voorkomen leek het ons verstandig om een kopie te maken van deze dongle aangezien er geen nieuwe meer te krijgen is. Nu staan er op internet zat tooltjes om een image van dat USB stickie te maken.
Echter mijn vraag is, zou het kunnen zijn dat een image alleen niet genoeg is en dat de USB stick iets van een (hardwarematige) serienummer o.i.d. heeft waar de software over kan vallen?
Ik heb bij een willekeurige USB stick al gekeken (in windows) of er meer informatie uit de stick te lezen valt. Op het typenummer en het merk na kan ik zo niets vinden. Heeft iemand een idee of dit na te gaan valt? Of bestaat hier een progje voor o.i.d.?
Ik durf (nog) niet goed te experimenteren met het systeem voor het dadelijk helemaal niet meer werkt.
Alvast bedankt!
Het gebruik van dongles bij muzieksoftware is best wel gebruikelijk.
Die dongles zijn wel iets meer dan een simpele usb stick. Er zit letterlijk een klein computertje in die op een bepaalde manier reageert als de muzieksoftware daarom vraagt.
Gebruikelijke fabrikanten zijn eLicencer en Steinberg. Beide hebben eigen management tools specifiek voor hun usblicensers. Kopieën maken lukt helaas niet. Wel zijn er recovery mogelijkheden mits je je registreert.
DJohnny
Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!
Ai dat is jammer. Ik ga de USB stick nog eens goed bekijken dan.
Heb je enig idee hoe deze recovery in zijn werk gaat?
Meestal registreer je je dongle en license bij het bedrijf welke de licenser heeft gemaakt. En die bieden mogelijkheden voor recovery.
Die van mij maakt om de zoveel tijd contact met eLicenser en synchroniseert zijn licenties. Mocht deze defect zijn kan ik een nieuwe aanschaffen en de licenties restoren op de nieuwe. Vaak willen ze dan wel de oude dongle terug.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Het zou wel een gewone usb stick kunnen zijn. Windows maakt van iedere USB device een uniek ID aan (PNPDeviceID), wat eventueel kan worden gebruikt als identificatie.
Het ID is uniek voor het device en op iedere PC gelijk.
Progger
GMT+1
Ga ervanuit dat dit geen memory stick is.
ik heb nu een dongle van een stuk software in mn pc, dr staat 'hasp' op. als je dat in google intikt, krijg je dit:
http://www.safenet-inc.com/products/software-rights-management/sentine…
die dingen werken vrijwel altijd met een soort challenge-response: de software zend een nummer naar de stick, die codeert dat nummer en stuurt het terug.
de leverancier van de software waar deze dongle bij hoort heeft in ieder geval een procedure om een key over te dragen of functies bij te kopen. deze kun je offline in de dongle programmeren. belangrijk is dus dat je het type achterhaalt.
EricP
mét CE