Hallo allemaal,

ik ben bezig met een project en wil een apparaat maken waarbij je draad- en contactloos door slideshows kan bladeren. Het idee is dat je dus een soort horizontale zwaai beweging maakt met je hand van rechts naar links om naar de volgende slide te gaan.

Ik heb dit al geprobeerd met een leap motion (https://www.leapmotion.com/) maar dit bleek uiteindelijk allemaal veel te ingewikkeld en niet geschikt.

Wat ik nu bedacht heb is om het met lichtsensoren te maken. Twee lichtsensors in een behuizing geplaatst naast elkaar. Als je zwaait wordt het dus eerst bij de rechtse sensor donker en vervolgens bij de linker. Dit zou herkend moeten worden door een computer als een zwaai beweging en vervolgens wordt de volgende slide getoond. Ik weet het een en ander van elektronica maar bij zo'n project als dit zou ik eigenlijk niet weten waar ik zou moeten beginnen. Iemand tips of suggesties?

Alvast bedankt!!! :D

Touchscreen?
Met armzwaaien lijkt me niet erg handig trouwens. (om als een op hol geslagen molen staan te wieken is ook nogal een vreemd gezicht... ;) )

Samsung TV zit dat standaard op ;)

Op 12 december 2014 16:05:30 schreef Arco:
Touchscreen?
Met armzwaaien lijkt me niet erg handig trouwens. (om als een op hol geslagen molen staan te wieken is ook nogal een vreemd gezicht... ;) )

Op 12 december 2014 16:08:46 schreef Shiptronic:
Samsung TV zit dat standaard op ;)

Oke ja het is juist de bedoeling dat het contactloos gebeurd. De beelden worden namelijk ook geprojecteerd op de vloer dus een touchscreen komt helaas ook niet in aanmerking, net als Virtual reality toestanden, armbanden met G-sensoren, televisies van Samsung en dat soort dingen ;) Toch bedankt voor jullie snelle reactie in ieder geval!! Verder nog ideeen?

uw idee met 2 IR leds zou wel kunnen werken, al zie ik nog niet helemaal in welke logica achter uw code zal moeten zitten dan.

Wat ook een optie is is dat je een tiltsensor verwerkt in een kleine handheld remote.
Die stuurt zijn data dan door naar de ontvanger.

(dat zou even klein zijn als uw lichten in de hand)

Een andere optie kan ook met camera's zijn en daarop een analysecode, maar daar heb ik geen kennis en kan mogelijk een stuk complexer worden.

Ik heb ooit in Deurne een laserpen gekocht, die ook een IR signaal afgeeft naar een sensor, die je op de PC aansluit. Heb je gelijk een aanwijs instrument.
Heb je interesse, dan zal ik a.s. zaterdag eens opletten of er nog liggen in Deurne. Prijs was c.a. € 10,=

Op 15 december 2014 09:47:18 schreef jokohoko:
uw idee met 2 IR leds zou wel kunnen werken, al zie ik nog niet helemaal in welke logica achter uw code zal moeten zitten dan.

Wat ook een optie is is dat je een tiltsensor verwerkt in een kleine handheld remote.
Die stuurt zijn data dan door naar de ontvanger.

(dat zou even klein zijn als uw lichten in de hand)

Een andere optie kan ook met camera's zijn en daarop een analysecode, maar daar heb ik geen kennis en kan mogelijk een stuk complexer worden.

Op 15 december 2014 10:50:12 schreef Tidak Ada:
Ik heb ooit in Deurne een laserpen gekocht, die ook een IR signaal afgeeft naar een sensor, die je op de PC aansluit. Heb je gelijk een aanwijs instrument.
Heb je interesse, dan zal ik a.s. zaterdag eens opletten of er nog liggen in Deurne. Prijs was c.a. € 10,=

Yess, bedankt weer allemaal voor de reacties, ik had iets specifieker moeten zijn, het besturen moet echt gebeuren zonder fysiek contact met het apparaat zelf of andere randapparatuur.

Zeg maar net als bij de leap motion moet het apparaat te bedienen zijn met alleen gebruik van je handen. Laserpennen of handhelds met tiltsensoren komen dus helaas ook niet in aanmerking... sorry dat ik zo lastig ben hahah. Verder iemand nog andere ideeen?

Verder het gebruik met de sensoren moet denk ik wel werken inderdaad, het programmeren ervan is alleen iets wat een probleem voor mij gaat worden. Iemand anders misschien wat handige tutorials om een beetje de basics te leren op dit gebied?

Bedankt weer!!!

Dan komt de vraag of je dit echt perfect wenst te hebben voor iedereen om te gebruiken of voor uzelf.

Je kan pir bewegingsdetectoren gebruiken om op een specifieke locatie naar beweging te zoeken.

Je kan een lichtsluis maken, dus een straal licht, onderbreek je deze dan gaat de slide verder.

Om het echt degelijk te doen werken ga je dan al snel naar een kinect welke uw lichaam in 3D analyseert en waaruit je wuiven kan afleiden.

Je zoou een ccd camera neer kunnen zetten en beweging van je handen op het beeld anlyseren en die informatie dan als indicatie kunnen gebruiken. Dat wordt dan wel een flink programma schrijven.....
Ik denk dus aan het systeem van het weerbericht aan het eind van het NOS Journaal.

Mag er helamaal geen aansluiting gemaakt mogen worden op de instalatie, dan kan alleen Merlyn nog uitkomst bieden.

@Tidak, valt wel mee hoor:

http://www.kinecthacks.com/top-10-best-kinect-hacks/ (zie bv nr 5)

Ook met een webcam kan je open source libraries gebruiken om beelden (zoals een handpalm) te herkenen

IF HANDPALM==RECHTS THEN NEXT PICTURE

Klaar :)

TS zegt daar allen daar niet toe in staat te zijn...;)

Op 15 december 2014 11:28:41 schreef jokohoko:
Dan komt de vraag of je dit echt perfect wenst te hebben voor iedereen om te gebruiken of voor uzelf.

Je kan pir bewegingsdetectoren gebruiken om op een specifieke locatie naar beweging te zoeken.

Je kan een lichtsluis maken, dus een straal licht, onderbreek je deze dan gaat de slide verder.

Om het echt degelijk te doen werken ga je dan al snel naar een kinect welke uw lichaam in 3D analyseert en waaruit je wuiven kan afleiden.

Op 15 december 2014 11:39:48 schreef Tidak Ada:
Je zoou een ccd camera neer kunnen zetten en beweging van je handen op het beeld anlyseren en die informatie dan als indicatie kunnen gebruiken. Dat wordt dan wel een flink programma schrijven.....
Ik denk dus aan het systeem van het weerbericht aan het eind van het NOS Journaal.

Mag er helamaal geen aansluiting gemaakt mogen worden op de instalatie, dan kan alleen Merlyn nog uitkomst bieden.

Op 15 december 2014 11:56:41 schreef K7Jz:
@Tidak, valt wel mee hoor:

http://www.kinecthacks.com/top-10-best-kinect-hacks/ (zie bv nr 5)

Ook met een webcam kan je open source libraries gebruiken om beelden (zoals een handpalm) te herkenen

IF HANDPALM==RECHTS THEN NEXT PICTURE

Klaar :)

Er is een grote kans dat het prototype dat ik aan het bouwen ben echt gebruikt gaat worden in winkels en op beurzen. Het moet dus makkelijk in gebruik zijn door iedereen. Met een lichtsluis gaat hem ook niet worden denk ik want dan kan je natuurlijk maar 1 kant op bladeren tenzij ik gebruik zou maken van twee lichtsluizen... Het programmeren van de software is dan een beetje het punt waar ik vast ga lopen denk ik. Het hoeft niet zo moeilijk te zijn natuurlijk,

Het enige dat ik nodig heb is iets dat herkend dat 'als de rechtse sensor eerder wordt verduisterd dan de linker dat er dan een slide naar rechts wordt gebladerd en als de linkse sensor eerder wordt verduisterd dan de rechter dat er dan een slide naar links wordt gebladerd. Dit moet toch wel te doen zijn voor mij als amateur :)

Hi,

Kijk eens of zo'n Sharp ir distance sensor iets is voor jou.

Ikzelf gebruik deze voor midi/ muziek icm een atmega328 en vind het geweldig voor mijn toepassing, nuances in de geluiden dmv midi control changes.

Op uTube staan wel voorbeelden van bv een Roland MC505/ 808 waar zo'n soort sensor is ingebouwd.

Het gaat dan niet om het maken van muziek maar hoe zo'n sharp werkt met je hand.

Let op, er is wel een groot nadeel in het algemeen met gebruiken van infrarood icm met lasers of lasershows.

Deze genereren ook (veel) ir licht, wat de sensor nadelig kan beinvloeden!

NokDoc

Ik heb ooit op mijn werk met een vier-kwadrant fotodiode gewerkt.
Dat was om de beweging van door spierweefsel gestoken verlichte optische vezels te meten. Origineel was dat ding ontworpen als richtsensor voor doelraketten.
Misschien kun je daar op googelen. Je hebt er nog wel optiek bij nodig. Ik weet na veertig jaar het merk niet meer.