Hallo allemaal,

Heb bovenstaande set in de woonkamer staan. Nu is sinds kort het probleem dat als ik de set aan heb na 5 minuten plof geluiden krijg in de acoustimass module (sub) en in de front en center speaker. Als ik een dvd op 5.1 draai dan valt de center speaker vaak weg of doet niets. Ook het plof geluid in de sub en front en rear speaker blijft. Heb de accoustimas set ook voor proef aangesloten op een HarmanKardon 7.1 receiver en dat draaide wel goed zonder bijgeluiden. Als ik de Sony receiver laat draaien met 2 gewone speakers dan is er niets aan de hand. Van de plaatselijke monteur die het spul ook heeft nagekeken kwam hij tot de conclusie dat de DTS/Dolby Digital IC kapot is. Klopt dit? Toen ik de receiver overnam een paar jaar terug voordat ik de bose set had vloog de receiver in protect mode als ik hem aan deed met een paar luidsprekers heb toen de transistors nagesoldeerd en toen was het euvel over. Zou het helpen om de solderingen nog eens opnieuw te solderen of is het zoal duidelijk dat die DTS/Dolby digital ic stuk is??

Met vriendelijke groet,
Marco Kanninga

Hersolderen zou best wel eens kunnen werken, maar er zijn meer oorzaken te bedenken. Een voeding die inzakt als hij warm wordt, bijvoorbeeld. Het overbekende uitgedroogde-elco-probleem.

Heb gehad met de kleinere str-db830 dat rear kanaal regelmatig uitviel. Was een niet goed gesoldeerde draad op de versterkerprint.
(die zit erg lastig, smalle print tussen bovenste en onderste print in...)

Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie tips. Ik maak erop uit dat het na solderen best wel eens kan helpen. Als ik de set flink opendraai met bijvoorbeeld een DVD van Phil Collins in Parijs met de heerlijke drumset van bijna 10minuten dan is alleen de centre speaker die hapert en de plofgeluiden hoor je dan niet. Alleen als de set op luistervolume staat dan hoor je die plofgeluiden. Ben allang blij dat het de accoustimass set niet is. In de kerstvakantie de soldeerbout maar weer eens pakken....

Grt.
Marco Kanninga.

Misschien nog eens de luidspreker relais nakijken?

of gewoon alle relais schoonmaken? ivm het haperen van de centre speaker. Wat ik alleen vreemd vind en blijf vinden is dat de acoustimass module de een active subwoofer bezit en alle andere speakers actief aanstuurt de sub en de frontspeakers ervan plof/plopgeluiden geeft na 5 min. Het subkanaal word via de pre-out subkanaal aangestuurd via een tulpstekker en de front-rear-centre via de luidsprekeruitgangen van de Sony receiver rechtstreeks naar de acoustimassmodulle. Waar ik 100% zeker van ben is dat de Bose set niets mankeert.

grt.
Marco Kanninga

Dam moet je idd eens met een scoop de voedingslijnen bekijken. Ook die van het voorversterker gedeelte.

Afgelopen week de Sony maar weer eens hoopvol opengeschroefd. En alle eindtransistoren nagesoldeerd en ook alle relais. Toen de boel weer opgebouwd en hem weer aangesloten en wederom begon hij weer te ploffen in de front en sub. Had toen als bron de KPN ontvanger zijn audio-out op de Cd ingang van de receiver analoog aangesloten. Toch blijf ik het vreemd vinden dat hij alleen die kuren heeft als de acoustimass 15 set is aangesloten. Doe je een normaal setje speakers op groep A of B dan is er helemaal niets aan de hand en speelt hij goed. Iemand nog een idee?

Grt.
Marco.