Overlaatst een gitaarversterker afgewerkt, zoals de titel zegt, geeft deze brom. De brom is enkel storend hoorbaar als ik niet speel.
Wanneer is de brom hoorbaar? Altijd tenzij als de treble en bass volledig toegedraaid is, wat mij al een groot vermoeden gaf dat het in het voorversterker gedeelte zat.
Wat ik allemaal al geprobeerd heb:
- Begonnen met de 12AY7 uit de voet te halen --> brom gaat niet weg
- 12AY7 terug ingestoken en de volgende buis eruit gehaald (12ax7) --> brom weg, gelijk hoe ik de potentiometers zet.
- Kwestie om zeker uit te sluiten dat het niet in de vermogentrap zit, heb ik de fasedraaier eruit genomen --> zoals verwacht geen brom.
- Alle verbindingen gecontroleerd (ohms uitgemeten) en nog eens doorgesoldeerd. --> nog steeds brom
- verbindingen naar de filamenten wat verder proberen leggen van de anode/grid en kathode verbindingen --> brom blijft
- Kathode elco van de voorversterker lampen gecontroleerd op defecten --> was in orde.
- Spanningen allemaal nagemeten --> geen opvallend grote afwijkingen.
- Vanuit gegaan dat het aan de 2 lamp ligt (12ax7) --> waar beide kanalen verbonden worden (aan de 2x 270k weerstanden) heb ik een kortsluiting naar ground gelegd, om alle invloed aan de ingang te vermijden.
- Andere 12ax7 eens geprobeerd --> nog altijd brom
- De grid van de kathodevolger los gemaakt --> ruis wat normaal is, maar brom niet hoorbaar!!! Geen idee waarom
- Grid terug aangesloten en terugkoppelweerstand van 4M7 buitenspel gezet door beide kanten aan ground te leggen --> brom hoorbaar
Kortom al redelijk wat geprobeerd maar nog niet het juiste. Iemand nog ideeën?
De gitaarversterker is volgens de basisontwerpregels ontworpen. Dus korte verbindingen die strak langs het chassis lopen. Filamenten zoveel mogelijk gescheiden van de andere leidingen en ook zo dicht mogelijk tegen het chassis gelegd + getwist. Starground gebruikt.
De wikkelingen van de gloeidraad hebben een centertap, deze ligt dus ook netjes aan ground.
Hoogst waarschijnlijk een groundloop, maar ik vind het niet.
Link naar groot schema en layout: http://ampwares.com/schematics/super_5f4.pdf
Karel
Staat de ground switch aan en is de versterker via een juist geaarde WDC aangesloten? Maakt het verschil of de stekker 180° gedraaid in de WDC wordt gestoken?
Met kortgesloten ingang hoort zo'n versterker bromvrij te zijn.
edit: zit er een afschermhuls over de input dubbel-triode?
De afvlakelco van de voeding bij de tweede buis kan slecht zijn. Ter test even overbruggen met een goede elco.
Overigens kan je ook elk rooster even via een C van zeg 100nF kortsluiten naar massa. Als de brom dan verdwijnt weet je bij welke trap het euvel ligt.
Groundswitch vind ik maar iets gevaarlijks, deze is niet voorzien. Er is een stekker met aarding gebruikt die aan het chassis ligt. De steker 180° draaien vraagt wel wat moeite, maar ik kan het morgen wel eens proberen
Het probleem doet zich wel voor op verschillende WDC's.
Ter informatie: er is geen ander toestel aangesloten, de ingang is dus kortgesloten aan ground net zoals de ingang van de 2de buis.
Nieko
LED addicted... Fijnmalen en snuiven maar!! :P
Op 20 december 2014 20:04:45 schreef charel000:
[...]
Het probleem doet zich wel voor op verschillende WDC's.
[...]
Daarom zit de ground switch waarschijnlijk op de lijn. Je kunt nooit zeker zijn van de kwaliteit of aanwezigheid van je aarde verbinding. Let ook op dat null != aarde. Hier staat snel een potentiaal verschil van 50Vac over. Denk ook aan de zooi die een PC en andere digitale apparaten op de aarde lijn kunnen brengen.
[Bericht gewijzigd door Nieko op (11%)]