Ik heb een HK970 via internet gekocht. Hiervan is een service manual beschikbaar http://www.eserviceinfo.com/download.php?fileid=26483
Nu geeft de versterker wat vervorming. Als ik het schema van de eindversterker trap bekijk dan heeft deze een vr1 als instelbare weerstand. Ook een TP1 aansluiting, waarschijnlijk om te meten. Echter er staat niets over vermeld in de service manual en ook niets over afregelen.
Eenvoudige vraag voor de meer ervaren versterker experts. Wat regel je precies met de potmeter en is de ingestelde waarde inderdaad uit te lezen met een multimeter op TP1. En zo ja hoeveel millivolt moet deze dan geven.
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Met VR1 stel je de ruststroom in en die meet je in mV op TP1.
De waarde moet ik je schuldig blijven die kan ik in de manual ook niet vinden.
Even op een ander wachten die er meer over kan melden. 
pa3gws bedankt voor de informatie. Nomaal over een weerstend van 2x0.22 ohm en een ruststroom van 39 mA zou dit op 17 mv uitkomen. Alleen waar kan ik zien wat de ruststroom moet zijn bij dit type transistors of is deze altijd gelijk.
Wel een beetje incompleet service manual zo. Had van de maker meer verwacht.
Als ik google naar de transistor dan vind ik Collector-emitter breakdown voltage V (BR) CEO IC = 50 mA, IB = 0
Moet ik dan uitgaan van 50 mA de spanning zou dan uitkomen op 22 mV
Of is dit niet de juiste waarde. Ik ben maar een leek op dit gebied, misschien dat een expert hierover kan meedenken.
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Ok bedankt voor de input. Ik heb de versterker afgeregeld op 22 mV. Hij stond dik op 40 mV en werd dus veel te warm. Zometeen maar even een luister sessie en hopenlijk klinkt ie weer als een ochtend mereltje. (normaal klok maar tikken hoort niet bij een versterker) 
Yeah klinkt prima en wordt ook niet meer zo idioot warm. Ik denk dat de 22 mV ok is. Jammer dat ie niet het service manual vermeld staat.
RAAF12
Golden Member
Op 21 december 2014 15:02:02 schreef Robesini:
Yeah klinkt prima en wordt ook niet meer zo idioot warm. Ik denk dat de 22 mV ok is. Jammer dat ie niet het service manual vermeld staat.
Met scope en toongenerator kan je zoiets goed instellen en zorgen dat er net geen cross-over spikes op de nullijn te zien zijn. Een scope met delay heeft voordeel dat er ver op de spike is in te zoomen.
Blijkbaar gaat de servicemanual er van uit dat er teveel spreiding in het ontwerp is om een vaste ruststroom op te geven voor alle geproduceerde apparaten. Het apparaat moet volledig opgewarmd zijn tijdens de instelling.
Hoi Raaf12 bedankt voor je opemerking. Met een scope maar dan op de speaker uitgang of ook op TP1. Ik dacht altijd dat je het zo goed mogelijk in moet stellen. Een optimale instelling is alleen mogelijk met een thermovaristor en balans circuit die de temperatuur schommelingen opvangt.
Maar je brengt me wel op een idee. Es even zien of er goedkoop ergens een scope te vinden is. Vroeger waren die dingen onbetaalbaar 
O ja een signaal generator zou mooi zijn. Ik heb thuis een test cd. Merk DISKY met nummer TCDN 873792 Die stop je in je cd speler en heeft ook een aantal tracks met zuivere sinusvormen. De meeste cd spelers geven dan wel een goed signaal. Kan je direct testen hoe goed je cd speler is 
RAAF12
Golden Member
Dat kan op de luidspreker uitgang gemeten worden. Eerst de bias op nul en dan langzaam opregelen tot de spike verdwenen is. Het beste is met laag ingangssignaal, net boven de ruisvloer uit op de scope. En met een sinus van 10 kHz meten is beter dan bij 1kHz. Bij 1kHz kan de spike weg zijn terwijl bij 10 kHz nog iets zichtbaar is.
Een geringe temperatuurvariatie in de ruststroominstelling is wel toegestaan. Soms worden er NTC's, diode's of transistors op de koelplaat gezet om dat te compenseren in een regellus.
Een scope is altijd handig en vaak tweedehands goedkoop in aanschaf.
edit: eens was een scope kostbaar, de eerste werd hier gebouwd met een DG7-6 dumpbuis. Later een met de bekende DG7-32 En daarna waren er voldoende peculanten aanwezig om een nieuwe fabrieksscope te verwerven. Wel een dikke 900 gulden armer. En kijk nu wat er te koop is. Ik had later geboren moeten worden <G> edits:spike - plat stukje sinus
Ondanks het afstellen van de versterker. Wat al een super beter geluid gaf bleef in het rechter kanaal bij de cd speler ( HD970 ) nog wat storing hoorbaar. Dus de cd speler los. Op het eerste gezicht niets kunnen vinden. Zie ik plots op de zijkant van de rechter printplaat een plastic isoleer plaatje geplakt. Deze los gemaakt en tussen de printplaat en het chassis geplaatst en de printplaat weer vastgeschroeft. Probleem verholpen
Deze bevinden zich normaal geheel rechts tussen printplaat en chassis.