Ik heb een Philips radio type RR200 open liggen, deze vervormd zodra het volume wat hoger gaat. De luidspreker is goed.
Is er een transistor defect of moet ik het in slechte elco's zoeken ?

Groetjes Ronald

Kan allebei. Begin eens met achterhalen waar de vervorming begint: in de detector, in de eindtrap, of ergens er tussenin.

Ooit heb ik dit met een draagbaar radiootje van Philips gehad.

Bij laag volume goed geluid, bij hoog volume een beroerd geluid.
Ik meten en testen, en NoGo...

Totdat ik er domweg eens een andere luidsprerker aan koppelde...
Probleem weg, goed geluid op hoog volume.

Toen heb ik de luidspreker van die plips aan een andere versterker gekoppeld om mijn bevinding te testen en Vóila, weer dat probleem...

Zacht goed geluid, bij wat harder vervorming.

Test uw apparaat eerst eens met een andere luidspreker?

Neovo.

Doet hij dat nu ineens of wordt het langzaam aan erger, of heb je het ding net gekocht en denk je dat hij niet goed is ?

In het eerste geval is het simpel. Er is zeker iets niet goed.
Ding open maken, schema erbij, voedingspanningen meten en met scoop op rimpel bekijken. Dan een test signaal erin, dummyload eraan en met de scoop de vervorming bekijken.

In het tweede geval kan het best zo horen, of aan je speakers liggen, te veel insturing etc, kortom, je denkt alleen dat er een probleem is.

Niet dat ik denk dat dit het geval is maar het lijkt een trend te worden om als electronica leek defecte apparatuur op MP te kopen met het idee dat wel even mbv google en wat elco's te fixen.

De transistors zijn stuk, probleem opgelost.

De EINDtransistors? Als beide vervangen worden de ruststroom op 5mA instellen.
Het schema staat hier http://freeservicemanuals.info/nl/servicemanuals/viewmanual/Philips/22…

@fred101 Long geleerd, oud gedaan, beter dan een hangjongere worden <G>
In mijn aap noot mies pre tienerjaren waren er alleen oude RB en RE jaargangen om uit te putten. Nu ligt het world wide web voor iedereen open!

edit: MP? de kringloop winkels daar komt veel oud spul vandaan.

Op 22 december 2014 18:18:27 schreef Neovo Geesink:

Ik zie dat je systeemberheerder in de sign-off hebt staan, aparte functie <G>

Ik zie dat je systeemberheerder in de sign-off hebt staan, aparte functie <G>

Is duidelijk een typfout... ga ik meteen corrigeren.
Dankje voor de tip!

Neovo.