component vervangers voor 100W versterker

hallo,

ik ben een schema tegengekomen van een 100w versterker. dit schema staat in een datasheet van de TDA2794

nu kan ik de transistoren T1 t/m T8 nergens vinden
het gaat om de volgende types:
BDX53A
BDX54A
BC394
BC393

iemand enig idee of ik hier vervangers voor kan krijgen? ze zijn nergens meer te koop volgens mij, en als dat wel zo is blijft het in de toekomst ook lastig om aan te komen.

groetjes

BF422, BF423, BD645, BD646 (niet op volgorde). Even in de datasheets opzoeken of de aansluitingen kloppen.

bedankt maarten bakker,

ik heb gezocht op EOO en conrad maar deze kan ik daar ook niet krijgen. de specificaties zijn ook verschillend zo te zien. ik vraag mij ook af of die Collector-base Voltage zo hoog moet zijn. de maximum spanning op de schakeling is 80V.

groetjes

Bij reichelt.de hebben ze BF422/423 en BDX53A/54A.

[Bericht gewijzigd door markce op (26%)]

Nou, 80V red je met een simpele BC546 al niet meer. Dus dan ga je automatisch naar de eerstvolgende simpele/goedkope oplossing. Aan de andere kant, zo te zien komt er nooit meer dan 40V over te staan, dus dan kan de BC546/BC556 misschien wel. Maar ik zie waarschijnlijk iets over het hoofd, want bij ST zijn ze toch ook niet dom.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (44%)]

Waarom zou je iets wat blijkbaar 'antiek' is nog na willen bouwen? Voor een reparatie snap ik het, maar ik heb de indruk dat jij met 'nieuw' bezig bent...

Zoek een schema met meer actuele componenten.

mouser heeft wel e.e.a.

http://nl.mouser.com/Search/Refine.aspx?Keyword=BDX53A

http://nl.mouser.com/Search/Refine.aspx?Keyword=BDX54A

Die BC's origineel is wel een probleem Maar idd er zijn ZAT onterpen die beter zijn. Kijk eens bij rod elliott..
sound.weshost.com

Dit schema is hier eerder voorbij gekomen, het is speciaal voor hoge efficency bedacht.

Het ligt anno nu IMO niet meer voor de hand deze route te gaan als n belangrijk is, er zijn zeer veel uitstekende klasse-D modules met nog veel hoger rendement, uitgangsvermogen en minder vervorming.

Als het niet om het rendement gaat en je vind dit soort IC's leuk (ze zijn op zich uitstekend) zou ik kijken naar een paar TDA7293's parallel en/of in brug. Dit IC heeft hier speciale voorzieningen voor.
Werkt goed, maar let op dat je de boel thermisch zo opzet dat ze echt allemaal even warm worden, anders loopt de heetste weg en gaat het alsnog mis.

allemaal bedankt voor de antwoorden.

waarom ik dit schema wil gebruiken is eigelijk omdat de fabrikant deze aanbeveelt. ik wil deze chip graag gebruiken.

vandaar dat ik alternatieve componenten zoek

Maar waarom dan deze klasse-G schakeling en niet (een variatie op-) een standaardapplicatie ?

ik kwam deze tegen bij dick best. ik dacht das een mooie flinke 100W die ga ik bouwen.

de datasheet is van april 2003 dus lijkt me niet echt antiek.

maar ik sta zeker open voor suggesties zoals je al doet Aart.
de schakeling leek me wel simpel om te bouwen dat was de voornaamste reden.

wat voor D-klasse modules bedoel je dan Aart?

ik vond zelf DEZE erg leuk!

print ontwerp staat erbij, componenten staat erbij, schema staat erbij

doet 200 W RMS...

thanx!

echter is mijn kennis niet behoorlijk en was juist de eenvoud wat mij aansprak. ik heb ook de LM3886T bekeken. daar kan je ook meerdere boxen tegelijk aankoppelen. daarom keek ik meer in die varianten. TDA7294 en TDA7375 allemaal wel interessant.

Ik begrijp het niet. U gaat voor een ongebruikelijk complex ontwerp met twee voedingsspanningen die omgeschakeld worden etc., en dan spreekt de eenvoud u aan ?

Nogmaals;
- Is het rendement van belang, of wordt het gewoon uit het net gevoed ? Energie sparen is mooi, maar ..
- Voor een beginner zou ik heel sterk een gewone geïntegreerde eindtrap TDA7293, LM3886, TDA2030 of soortgelijks aanraden, om te beginnen in een standaard applicatie zoals op pagina één of twee van de datasheets staat. Over hoe dat met of zonder print correct op te bouwen zijn websites volgeschreven, zoek b.v. eens op "gain clone". Als het uitgangsvermogen later omhoog moet zijn er wat brug /parralal mogelijkheden, maar die zijn redelijk uitdagend.
- Schakelend is prachtig, maar ik denk dat het voor mijzelf nog best eem kluif zou zijn het goed te krijgen. Printontwep en componentenkeuze moeten goed genoeg zijn, gepast snelle meetapparatuur aanwezig.
Koop als rendement en uitgangsvermogen voorop staan liever een complete Hypexje, maar dan is de lol van het zelfbouwen natuurllijk wel weg.

Hij is nu ook keurig met een TDA7294 begonnen in een vrij recent en vaker toegepast schema, geen idee waarom mensen hem dat moeten ontraden als antiek en te gecompliceerd. Met een IC en 3 onderdelen kan iedereen iets bouwen dat op een versterker lijkt (ik hoor over gainclones erg wisselende geluiden, er komt ook nog wel ontwerpkunst bij kijken op zijn minst). Dit is juist een leuk zelfbouwprojectje waar je nog een beetje iets voor moet doen en waarvan het schema net een heel klein beetje meer studie vereist. Let wel op dat het enige moeilijke (niet onderschatten) het maken van een layout is. Met een beetje geluk staat er in de applicatie een layout beschreven, mijn tip is om daar niet van af te wijken.

hallo Aart,

Het leek mij eenvoudig.

het gaat mij om makkelijk bouwen en een leuk geluidje. that's all. ik dacht dat de TDA7294 wel makkelijk was. jij raad het dus af, maar je raad de TDA7293 wel aan wat nagenoeg dezelfde is als ik het zo zie?

groetjes

Het enige 'ingewikkelde' zit in de bijkomende transistorschakeling. Als je die weglaat heb je ongeveer hetzelfde schema als voor de TDA7293 vermoed ik (heb de databladen niet opgezocht maar wel enige herinnering uit consumententoepassingen - Grundig gebruikte graag eindtrappen van ST, soms ook met dergelijke transistorschakelingen eromheen).

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (17%)]

een tda 7293 versterker heb je zo. de standaard 150watt skytech bak heeft er 2 printen inzitten met die tda erop..

Ik heb hier nog complete kitjes voor je liggen voor die LM chippies.
Compleet met PCB, trafo etc.

Bij interesse....

hey Gadget_inc

schema, printje, onderdelen etc?

wat voor chip? en wat mag dit kosten?

groetjes

Dit soort werk gok ik, LM3886:

Gebruik die printjes ook veel om de bekende STK plakken te vervangen. Staan te kust en te keur op Ebay

Op 23 december 2014 10:35:39 schreef Aart:
[...]
- Schakelend is prachtig, maar ik denk dat het voor mijzelf nog best eem kluif zou zijn het goed te krijgen. Printontwep en componentenkeuze moeten goed genoeg zijn, gepast snelle meetapparatuur aanwezig.
[...]

Daarom gaf ik een ontwerp waar de PCB al in getekend is...
Maakt het net ff iets makkelijker in klasse D

idd zo iets bedoel ik. lekker makkelijk te maken en een bult herrie dacht ik zo.

bedankt allemaal!

Voor alle duidelijkheid; Ik heb nadrukkelijk niets tegen deze IC's, ik heb ze met succes toegepast. geen problemen mee, heel aaibaar en ze presteren prima.
-93 / 94 is slechts een klein verschil in mogelijkheden (clip detect of parallel-schakeling, bootstrap), allicht zelfs dezelfde chip enkel anders gebond.

Ik begreep alleen de keuze voor specifiek de klasse-G schakeling niet. Het zal een soort verwarring geweest zijn. Excuses :)