Beste forumleden,
Ik ben hier helemaal nieuw en ben benieuwd of ik hier een oplossing kan vinden.Elektrisch/elektronisch ben ik niet echt een topper, mechanische kennis is een stuk beter.
hier komt het:
Voor de hobby wil ik een schiet kast maken ( Luchtdruk schietsport )
Wat ik wil :
Een kast van +/- 1000mm waarbij een (schietdoel) via een as van links naar rechts beweegt
Echter wanneer het doel het einde van de kast bereikt heeft moet het weer teruggaan enz. enz.dus eigenlijk moet het constant pendelen.
Het liefst met een instelbare snelheid en indien mogelijk een afstand bediening.( mag ook bedraad)
Misschien iets met pool omkeer microswitches???? en een servo motortje.
het betreft alleen de pendel constructie, de kast kan ik zelf maken.
Kunt u mij helpen met een betaalbare oplossing?????
bij voorbaat dank,

Neem een ruitenwisser motor, dan heb je het meeste al compleet :-)

Of je neemt een (tand)riem o.i.d. die over 2 riemschijven loopt en met een draadje het object meeneemt, dan gaat hij vanzelf heen en weer.

Met een ruitenwisser motor en een krukas constructie kan het natuurlijk ook, maar dan krijg je wel een vrij forse krukas, en ik vraag me af of je het met een simpele motorregeling zonder closed-loop regelsysteem een voldoende lage en constante snelheid zult krijgen.

In hele oude thermische printers zag je wel eens een soort spindel met heel grove spoed (met een hoek van ~45 graden), maar dan in beide richtingen. Door deze groef liep dan een ellipsvormig blokje, zodat hij niet vast kwam te zitten op te plaatsen waar de beide groeven elkaar kruisen. Op de uiteinden kwamen de groeven bij elkaar, zodat het blokje eindeloos heen en weer kon lopen. Stel het voor als een soort 8-vorm, maar dan met meerdere kruisingen, en op het oppervlak van een staf.

Een riem, spindel, of iets dergelijke met een DC motor, stappenmotor, of AC motor en een paar eindschakelaars en relais is natuurlijk ook mogelijk. Er leiden vele wegen naar Rome.

Oke, maar met een (tand)riem constructie blijft het object toch constant dezelfde richting opdraaien en gaat niet pendelen.

In een magnetron oven zit een mooi draaiplatau inclusief motor.
Dit draait al niet zo snel en lijkt me uitstekend geschikt om daar iets van te maken.

Het idee is dat de tandriem steeds dezelfde kant op draait, dat deze over 2 riemschijven loopt die aan de achterkant in een lager zitten (of beter, 2 lagers achter elkaar), zodat je een draadje aan de buitenkant van de tandriem kunt maken. Op de heenweg zit de draad dan aan de bovenkant van de riem, en als deze voorbij de riemschijf gaat, zit hij aan de onderkant van de riem, en gaat dus mee terug.

Als je in gedachten een markering op de riem aanbrengt, zie je die vanaf de zijkant heen- en weer bewegen. Je moet in die draad natuurlijk wel een wartel aanbrengen, zodat deze niet opgedraaid wordt. (geen doorvoerwartel voor kabels, maar een "swivel").