Laro
if it aint broke, dont fix it.
Beste allemaal,
Vaak kom ik hier met de vraag om input, maar vandaag heb ik wat input.
In onze woning ('99) zit een JE Storkair WTW-ventilatieunit.
In de keuken zit de welbekende 1-2-3 schakelaar. De ventilator kan niet uitgeschakeld worden.
Zoals iedereen die ik tegenkwam in de zoektocht naar een oplossing heb ik ook het probleem dat je de ventilator eigenlijk wilt schakelen vanuit de badkamer.
Gemakkelijk als wij mensen zijn, en het gemak dat er tegenwoordig te koop is, zocht ik de oplossing in de door mij regelmatig ingezette KaKu units.
Uitgangspunten:
- De storkair unit werkt op 230v.
- Stand 1 van de schakelaar is 'laag' en noem ik L3
- Stand 2 van de schakelaar is 'midden' en noem ik L2
- Stand 3 van de schakelaar is 'hoog' en noem ik L1.
- Alle fasen voeren 230v.
Verder is me duidelijk geworden dat het normaliter mogelijk is om een tweede schakelaar parallel geschakeld kan worden. De WTW unit werkt op de hoogst ingeschakelde stand.
Er zijn draadloze sets beschikbaar, maar die kosten al snel €200,-.
Ik heb de oplossing gezocht in een ACM-1000 inbouwschakelaar en een AWST-8800 enkelvoudige draadloze wandschakelaar.
Bijgevoegd 'wtw parallelschakeling'. Dit geeft de situatie weer bij het gebruik van 2 parallelgeschakelde standenschakelaars.
Tevens in de bijlage het e-schema van de WTW-unit.
Positie 7,8,9 en 10 komen van de standenschakelaar in de keuken.
7=blauw is 0.
8=bruin is stand 'laag'
9=zwart is stand 'midden'
10=zwart is stand 'hoog'
Ik moest bij het gebruik van 1 ACM kiezen of ik stand midden OF stand hoog wilde schakelen. In de praktijk is stand 'hoog' in mijn geval het beste gebleken. Dit is L1, te vinden op positie 10.
Ik ben nog niet zo'n goede e-schema tekenaar, maar bijgevoegd het e-schema zoals ik het heb aangesloten.
Op de ACM zitten de volgende aansluitingen van links naar rechts:
- 1: L, ingang, constante 230v voeding
- 2: x, uitgang, geschakelde draad
- 3: N, uitgang, nuldraad
- 4: N, ingang, nuldraad.
Positie 1 van de kaku is verbonden met permanent 230v. In dit geval is dat L3, want daar staat immers altijd spanning op.
Positie 2 van de kaku is de draad die je wilt inschakelen bij activeren, in dit geval 'hoog', is L1.
Positie 3+4 van de kaku is 0, dus beiden aangesloten op de blauwe nuldraad.
Vervolgens heb ik de zender en ontvanger met elkaar verbonden zoals dat in de gebruiksaanwijzing staat.
De schakelaar (zender) heb ik opgeplakt in de badkamer.
Het mooie van de zender is dat je in kunt stellen wat de schakelduur is. Ik heb gekozen voor 30 minuten. Bij activeren schakelt de WTW ventilatie dus 30 minuten naar stand hoog, en valt daarna weer terug naar stand laag. Je kunt bovendien de schakelaar ook uitschakelen, waardoor je de 30 minuten op stand hoog ook kunt annuleren.
Dit werkt perfect, en ik was voor €25,50 (en wat WAGO lasklemmen uit voorraad) klaar. Die kaku units zijn op internet veel goedkoper dan in de bouwmarkt trouwens. Via google kom je al snel op het goedkoopste adres.
Ik hoop dat iemand hier zijn voordeel mee kan doen.
Groeten
Hey Laro,
Ik zit met een vrijwel vergelijkbare situatie, hoewel ik een simpele buisventilator op het dak heb staan en geen wtw systeem. Verschil met jouw situatie (qua kaku-aansluiten) is dat ik geen blauwe nul heb aan de 1-2-3 schakelaar. Die zit alleen op de ventilator op het dak direct.
Zou een kaku-oplossing dan toch nog kunnen?
De schakelaar in de keuken heeft dus 3 draden (2 zwart, 1 bruin) en de volgende standen:
- 1 (laag, altijd aan, enkel bruin)
- 2 (medium, bruin verbonden met zwart1)
- 3 (hoog, bruin verbonden met zwart2)
Ik kan nog wel ergens een nuldraad pikken uit de buurt, maar niet een die vastzit aan de ventilator.
Ik zou zo'n oplossing willen, zoals jij hebt
Alvast bedankt voor een antwoord!
Groet
Nooit zomaar ergens een nul van nemen deze kan van een andere groep zijn. Dan heb je een probleem.
Je hebt geen nul nodig bij de schakelaar. Plaats de KaKu ontvanger in een daarvoor bestemde montagedoos OWH-001 of OWH-002 bij de ventilator (of ergens onderweg bij een lasdoos in de aansluitkabel naar de ventilator) en plaats de zender op een plaats naar believen in huis. Check vooraf of de afstand niet te groot is, dus of de ontvangst bij de ventilator gegarandeerd is.
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Als ze op dezelfde groep zitten kun je ook de licht schakelaar vervangen door een dubbelpolige en een zwarte draad trekken naar een centraal- doos waar de schakeldraden vanaf de standenschakelaar doorheen lopen.
De nieuw te trekken draad las je op de draad met de door jou gewenste stand. Dit geld ook eventueel voor je toilet beneden maar moet dan ook op dezelfde groep zitten