Hallo mensen,
Ik heb een vraag over de versterker. Hoe veel mili ampere is de ruststroom instelling van de eindtransistoren? Ik heb alle elcos en een paar eindtransistoren van beide monoblokken moeten vervangen. Van het ene monoblok was het 750ma en van de andere 100. Één leek me te veel en de andere te weinig. Volgens mij is het een klasse a versterker. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Alvast bedankt!
Over welke versterker heb je het ?
Met google krijg ik amper een zinnige hit...
[Bericht gewijzigd door Knustelsmurf op (40%)]
Sorry verkeerd gespeld het moet zijn adiolabor schnell .
heb op de gok beide eind trappen op350 m A ingesteld
ze worden handwarm en spelen goed gezien mijn ervaring met dit soort versterkers graag jullie mening
ben voor het eerst met dit forum bezig , moet veel uitzoeken en ontdekken
mijn dank is groot.
Als de fabrikant geen waarde opgeeft voor de stroom in class A, kan je de aan de hand van een metingen zelf bepalen of de instelling juist is. Maar dat vereist wel meetapparatuur, zoals een sinusgenerator, mV meter en oscilloscope.
Als je het heel goed wil doen ook nog een vervormingsmeter of een zelfbouw dubbel T netwerk om de sinus eruit te filteren en dan het residue meten.
Maar als ze beide handwarm worden en ze klinken goed kan je het ook zo laten. Let vooral op de weergave bij lage nivo's, als er scherpe randjes in het geluid hoorbaar zijn kan dat intermodulatie vervorming of cross-over vervorming zijn.
Hartelijk bedankt voor de snelle reactie. Ik had de test met scoop en sinusgenerator al uit gevoerd , geen vervorming te zien of te horen over het hele
frequentiegebied .er zijn audiofielen die horen overal wat aan en luisteren naar het geluid en niet naar de muziek. Dus laat ik het maar zo.
en nog bedankt voor de tip.