Ach, je mag toch niet onder spanning werken, dus heb je ook geen geisoleerde schroevendraaiers nodig 
(of je bent zo slim de steel niet beet te pakken als er prik op staat)
Ach, je mag toch niet onder spanning werken, dus heb je ook geen geisoleerde schroevendraaiers nodig
Ja hoor, dat mag best, zolang die spanning beneden de aanraakveilige grens ligt.
Een 12 volt accu van 200Ah kan best je schroevendraaier laten smelten en dan is isolatie best handig
.
Op 19 januari 2015 21:50:00 schreef Sine:
Ach, je mag toch niet onder spanning werken...
Weet je ook waar dat staat eigenlijk? Ik zit wat te googelen en in wat wetboeken te bladeren maar ik kan zo niks terugvinden.
chuckie
Honourable Member
Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde
Ik heb weleens het gevoel dat ik altijd onder hoogspanning werk...
Eerder in het topic kwam ik Belzer tegen. Wordt die echt niet meer gemaakt? Mijn oudste schroevedraaier is er een van Belzer, onverwoestbaar nu ik mij bedenk wat die allemaal heeft meegemaakt...
Misschien opgegaan in een ander merk? Meestal wordt het daar niet beter van. Elu is bv De Walt Disney geworden, om te huilen...
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Lastig, Mijn scoop snapt dat nog niet helemaal als ik de rimpel op de spanning probeer te meten zonder spanning .... 
Gerard*
Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
Weet je ook waar dat staat eigenlijk? Ik zit wat te googelen en in wat wetboeken te bladeren maar ik kan zo niks terugvinden.
Voor zover dit nu nog geldt (mijn boeken zijn ook al 10 jaar oud) wordt dit bepaald in het Arbobesluit 3.5.
In de NEN3140 3e druk wordt dit in 6.3 behandeld waarbij verwezen wordt naar de Arbowet.
Tnx, kon het zo snel niet vinden. Inderdaad hoofdstuk 3, afdeling 1, paragraaf 2, artikel 3.5 lid 3
In lid 5 en 6 staat echter een hele lijst met situaties waarbij het wel mag. Als je het zo leest mag het bijna altijd.
Ja, maar daarvoor heb ik wel een isolerende rubber mat, veiligheidshandschoenen, beschermend gelaatstsmasker en veilig gereedschap moeten aanschaffen
.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
van de week nog een vertegenwoordiger van een gereedschapmerk gesproken wat hier al voorbij is gekomen. het ging over boor machines met afzuiging want dat is tegenwoordig verplicht op een bouw. zoals een vertegenwoordiger dat kan, wordt het opkomende merk milwaulkee vergeleken met makita en blauwe bosch. het is wel een amerikaans merk net als dewalt en black&decker, tja dan noem je ook wat. kinderspeelgoed wat er ook zo uitziet. milwaulkee is echt geen vergelijkbaar spul met wat er standaard wordt gebruikt op de bouw, als ze maar genoeg commissie krijgen voor een verkocht apparaat is alles een "goed" merk..
als je verdelers na moet trekken is dat doorgaans onder spanning. daar is van bijv knipex een hele range met geisoleerde doppen en inbus voor. wordt op t werk de 1000v set genoemd, gereedschap specifiek voor onder spanning werken. pas nog de momentratel van die set vervangen, deze dacht een bahco te zijn geworden, moment was oneindig 
het natrekken van verdelers heb ik ook eens gedaan, moest met 2en gedaan worden. sommige verdelers hingen achter 70 graden waterleidingen waar je met je rug tegen stond, dan is die 1000v set niet ruim zat. wat deurmatten en dergelijke als aanvulling gebruikt..
Op 20 januari 2015 14:44:17 schreef testman:...opkomende merk milwaulkee...
..een amerikaans merk....
Dat was het wel ja. Maar het is intussen al heel lang een Chinees merk (Hong Kong).
"Opkomend", De merknaam bestaat toch al bijna 100 jaar?
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
milwaulkee een fysiek chinees merk? want makita en hilti worden ook al 10 jaar gemaakt in china, makita is wel japans..
edit: aeg is niks meer tegenwoordig, inkooprommel. hitachi was vroeger beter, nu is het vergelijkbaar met groene bosch. makita is zelf nog japans, ( anjo, achi japan ) maar oa de accu's en schroeftollen komen al een tijd uit china.
dewalt en b&d zijn echt rommel. van panasonic hoor je vaker goede verhalen over het gereedschap, zie het echter weinig. van makita is het voordeel dat je elk onderdeel los kunt kopen, en ze hebben het doorgaans op voorraad. als ik bestel wordt het meestal dezelfde dag nog geleverd. dat is bij hilti wel anders, prijzen zijn hoog en mechanische onderdelen gaan als geheel.
[Bericht gewijzigd door testman op (72%)]
http://www.ttigroup.com/en/home
ze hebben wel een eigen kantoor in de VS. Waar er gefabriceerd word weet ik niet.
Volgens Kruis in Rotterdam waar ik mn gereedschap over het algemeen haal was het gepositioneerd tussen Makita / Blauwe Bosch en Festool in.
Altijd Wera gebruikt, sinds kort overgestapt op Wiha Soft-finisch Slimfix.
Bevallen tot nu toe heel goed.
Wil ook tangenset van Wiha gaan aanschaffen.
Op 20 januari 2015 14:58:45 schreef testman:
milwaulkee een fysiek chinees merk? want makita en hilti worden ook al 10 jaar gemaakt in china, makita is wel Japans..
Hebben ook samen geschoold met AEG, maar ik vond het niet bijzonder, en kiezen tussen iets Japans en iets Chinees? moet zeggen dat ik normaal erg onder de indruk ben van iets wat uit Japan komt.(hitathi is ook niet meer wat het was) ben nu voor Panasonic gegaan en nog geen spijt van.
[edit] in de link van GJ , vind je idd AEG.
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Dan wordt hier wel gezondigd.
[...]Grote voordeel van geïsoleerde schroevendraaiers vind ik dat de tip breedte overeen komt met de diameter van de steel. Dat is handig voor dieper liggende schroeven, bijv.rijgklemmen. Een gewone schroevendraaier is vaak een stukje boven te tip breder.
Goeie, ik was juist van plan om af te zien van geïsoleerde schroevedraaiers omdat ik bang was dat door die isolatie de steel juist breder zou zijn. Ik zal het nog eens bekijken.
De steel wordt ook breder waar die geisoleerd is.
Bij de punt, zon 2 cm, is die echter recht en dunner dan een gebruikelijke schroevendraaier.
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Op 21 januari 2015 14:43:12 schreef Brainbox:
De steel wordt ook breder waar die geisoleerd is.
Niet altijd. Je hebt er ook die net even breed blijven.
Bijvoorbeeld Wiha Slim line.